Vårens beste netthandledag, fredag 27. april: -Green Friday er Black Fridays lillesøster

Black Friday er som kjent den største og beste handledagen i året. På den siste fredagen i november 2017 var prisen på hvert tredje produkt i netthandelen satt ned denne dagen, med en gjennomsnittlig prisnedgang på 25 prosent, viser statistikken fra prissammenligningstjenesten Prisjakt.no.
I 2016 etablerte svenske CDON vårens store handledag, Green Friday, og i fjor kastet flere hundre norske nettbutikker seg på fenomenet. Mange rapporterte at de omsatte for 60-70 prosent av Black Friday-omsetningen, mens aktiviteten på Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste økte med over 40 prosent, sammenlignet med en vanlig fredag i april.
-Veldig mye tyder på at Green Friday blir enda større i år. Nordmenn er i shoppingmodus, og veldig mottagelige for denne typen handelsfenomener med tydelige kampanjer og lave priser. Vi får mange tilbakemeldinger fra nettbutikkene om at de forbereder store prisavslag på fredag. Mange tyvstartet allerede i helgen, sier administrerende direktør Carolina Appelqvist i Prisjakt.no.
-På Green Friday i fjor var gjennomsnittlig prisnedgang, på de 10.000 mest populære produktene som gikk ned i pris, på 19 prosent. I og med at dette er et snitt-tall, så er det mange muligheter for å gjøre veldig gode kupp kommende fredag også. I fjor var for eksempel gjennomsnittlig prisnedgang på TV’er på 58 prosent denne dagen, mens populære løpesko (33 prosent) og smartklokker/aktivitetsmålere (18 prosent) også var kategorier der produktene gikk kraftig ned i pris, forteller Appelqvist.
Men som vanlig på alle store salgs- og tilbudsdager er det viktig å være oppmerksom på at ikke alt blir billigere. Mange varer blir også satt opp i pris i butikkene, og dette er ikke alltid like lett å få med seg i tilbudsjungelen.
-I fjor registrerte vi prisoppgang i 16 prosent av de 10.000 utvalgte produktene, og gjennomsnittlig prisoppgang var på ni prosent. Derfor er det viktig at kundene forbereder seg grundig før de kjøper. Sjekk prishistorikken, og sammenlign priser og produktegenskaper før du handler, råder Carolina Appelqvist.
Disse produktene gikk mest ned i pris på Green Friday (2017):
TV 58%
Løpesko 33%
PS4 29%
Portable høytalere 25%
Aktivitetsmålere 18%
Hodetelefoner 17%
Jakker 15%
Barneseter (bil) 15%
Sko 14%
Smartklokker 12%
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Her er Prisjakt-sjefens beste tips til deg som vil handle smart på nettet på Green Friday:
- Forbered deg: Ved å automatisere rabattsøket og opprette et varsel på et produkt, vil du få melding på mail, eller pushvarsel på mobilen hver gang en butikk setter ned prisen.
- Sjekk prishistorikken: Dermed kan du se hvordan produktets pris har utviklet seg over tid. De aller fleste priser varierer fra sesong til sesong, uke til uke. Gjennom å bruke en nettbasert prissammenligningstjeneste kan du for eksempel se om prisen har vært jevnt fallende og kanskje dermed blir enda lavere.
- Vit hva du skal kjøpe: Sjekk produktkoden til produktet du skal kjøpe. Et kjapt nettsøk eller skanning av strekkoden i sammenlignings-appen viser deg nøyaktig hva slags produkt det er snakk om, og du kan sammenlikne tilbudene på eksakt samme produkt.
- Sammenlign priser: Se på prisen, ikke avslaget. Hvis du sammenligner prisen hos flere butikker, er du sikker på å få med deg den virkelige prisnedgangen. I visse tilfeller kan faktisk ordinær pris i en butikk være billigere enn salgsprisen i en annen butikk. Skal du kjøpe større ting, husk å sammenligne nyprisen med bruktpris på for eksempel Finn.no. Også her kan det være hundre- og tusenlapper å spare.
- Ikke la deg villede. Husk at prisgaranti ikke alltid betyr at butikken du skal handle i har den laveste prisen. Gjennom app’en for prissammenligning kan du dokumentere overfor butikken at prisen du tilbys ikke er den laveste, og at butikken derfor må senke prisen du skal betale ytterligere.
- Behold prisvarsel-søket. Selv om du har kjøpt produktet du lette etter, bør du beholde søket. Hvis du innen 30 dager oppdager at produktet selges enda billigere hos en annen forhandler, har flere butikker en prisløfte-garanti som gir deg differansen tilbake.
- Husk å sjekke fraktkostnaden. Noen ganger er ikke den billigste butikken lenger så billig når du inkluderer fraktkostnaden.
- Ikke glem moms og toll: Husk at du må betale 25 prosent moms hvis du handler i internasjonale butikker, og kjøpet er over 350 kroner. For klær og matvarer tilkommer tollavgift. Den som frakter varen tar ofte også betalt for fortollingsjobben.
- Vær klar over begrenset utvalg. Sjekk om butikken faktisk har varen på lager, gjennom å sjekke lagerstatus i nettbutikken eller på app’en.
For ytterligere innsikt om Green Friday, netthandel eller utfyllende kommentarer, kontakt gjerne Carolina Appelqvist på telefon 917 33 499
Bilder

Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, eid av Schibsted Media Group, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Tjenesten er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, der leverandører og butikker ikke kan betale for innhold og rangering.
Hver måned bruker over to millioner nordmenn bruker Prisjakt-tjenesten for å sammenligne priser og produkter. Tjenesten dekker per i dag mer enn 2.400 butikker, 491.000 produkter og over 4,1 millioner søkbare produktegenskaper.
Prisjakt.no ble lansert i Norge i 2010 og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.