
Google topper YouGovs første globale imageranking

Google inntar førsteplassen på YouGov BrandIndex’ første globale imageranking som måler den overordnede helsetilstanden til en merkevare. På listen, som er dominert av teknologivirksomheter, kommer søkegiganten inn rett før søsterselskapet YouTube samt nummer tre på listen, Facebook.
Også andre teknologivirksomheter har flotte plasseringer på listen. Elektronikkprodusenten Samsung ligger på fjerdeplass, meldingstjenesten WhatsApp inntar femteplassen, og Apples iPhone sjetteplassen, mens den nettbaserte detaljistmastodonten Amazon ligger som nummer sju. Topp 10 avrundes med mer klassiske og velkjente merkevarer som Toyota, Adidas og Colgate.
Rankingen er basert på data fra YouGov BrandIndex fra 26 land, som dekker markeder i Nord-Amerika, Sør-Amerika, Europa, Afrika, Asia og Australia. YouGov har brukt indeksscoren til å utarbeide rankingen. Indeksscoren er gjennomsnittet av 6 forskjellige imageparametere, som omfatter kvalitet, generelt inntrykk, valuta for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet, og gir dermed et bilde av den overordnede helsetilstanden til en merkevare.
Teknologivirksomheter dominerer denne globale listen og med god grunn. Google, YouTube og Facebook er tilgjengelige de fleste steder i verden. Det at Samsung og Apple iPhone finnes på listen, er et tegn på at de mobile enhetene er blitt en viktig del av livet vårt. Alle merkevarene i rankingen appellerer bredt og har stor nytteverdi.
Norges topp 10
Parallelt med den globale topp 10 har YouGov også lansert topp 10 merkevarer blant nordmenn.
Den norske nettmarkedsplassen for alle typer annonser og tjenester har Norges sterkeste image foran merkevarer som billigkjeden Kiwi og meierikonsernet Tine.
Den norske listen er generelt preget av flere klassiske norske merkevarer innen dagligvarer og forbruk som Meny, Gilde, Q-Meieriene samt de svenske merkevarene IKEA og Clas Ohlson. I tillegg har det svensk-norsk-danske flyselskapet SAS inntatt fjerdeplassen.
Det eneste merket på listen som også er med på den globale rankingen, er Samsung.
Les mer og se de samlede rankingene samt rankinger for utvalgte sektorer her
Om den globale rankingen
For å vurdere helsetilstanden for merkevarer globalt, har YouGov sett på data fra 26 BrandIndex-land, som dekker markeder i Nord-Amerika, Sør-Amerika, Europa, Afrika, Asia og Australia, og utarbeidet den globale topp 10 listen ut ifra de merkevarene som oftest finnes på topp 10. Hvis merkevarene fantes på topp 10 det samme antall ganger, ble plasseringen på den globale rankingen bestemt av den gjennomsnittlige plasseringen på landenes topp 10-lister.
I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.
Alle data er fra 1. juli 2016 til 30. juni 2017.
For ytterligere informasjon:
Per Ståle Ekrol, BrandIndex Norge, M: +47 934 23 516, E: per.ekrol@yougov.com
Tove Keldsen, Nordic Marketing Manager, M: +45 3142 6154, E: tove.keldsen@yougov.com
Bilder
Om YouGov Norway AS
Følg pressemeldinger fra YouGov Norway AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra YouGov Norway AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra YouGov Norway AS
Her er Norges snakkis-topp for 201718.1.2018 06:00:00 CET | Pressemelding
Kiwi er fortsatt på førsteplass når det gjelder rangeringer for høyest BUZZ («Positiv snakkis»). På annenplass er FINN.no, mens nykommeren Vipps kommer inn på en tredjeplass. Volkswagen har hatt størst fremgang i BUZZ, når vi sammenligner opp mot tallene fra 2016.
2017: Et godt eller dårlig år?15.1.2018 06:00:00 CET | Pressemelding
YouGovs Eurotrack-undersøkelse viser at europeerne er optimistiske med tanke på fremtiden, selv om de er splittet i sin vurdering av 2017.
Norges mest anbefalte merkevarer 201721.11.2017 06:00:00 CET | Pressemelding
Hvilke virksomheter og merkevarer er gode på å skape ambassadører? YouGov BrandIndex lanserer nå Norges mest anbefalte merkevarer 2017.
Norge er klar for knask eller knep27.10.2017 06:00:00 CEST | Pressemelding
Hver fjerde nordmann kommer til å ha godteri liggende klart til barn som går ”knask eller knep”. YouGov har undersøkt hvordan man planlegger å feire Halloween i Norge.
De unges topp 10 innen merkevarer16.10.2017 06:00:00 CEST | Pressemelding
Hvilke merkevarer snakker de unge om? YouGov BrandIndex lanserer nå en liste over hvilke merkevarer det snakkes mest om blant de mellom 18-34 år.