
Her er Norges snakkis-topp for 2017
I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres kjennskap og holdninger til forskjellige merkevarer.
YouGov BrandIndex rangeringer for 2017 kartlegger hvilke merkevarer som har fått mest positiv omtale i Norge. Rangeringene er utarbeidet ved hjelp av YouGov BrandIndex sin Buzz-score (positiv snakkis) for 250 merkevarer i Norge.
YouGov BrandIndex Buzz-rankings for 2017
Kiwi tar førsteplassen med en Buzz-score på 28,2. FINN.no ligger på andreplass med en score på 25,6 poeng. FINN.no er også den merkevaren som norske kvinner i størst grad har et generelt positivt inntrykk av.
Vipps har vist at de er Norges mest populære betalingsapp, og dukker opp på snakkis-toppen på en tredjeplass.
Rema 1000, som har vært på topp i flere år, er nå helt ute av topp 10. Rema 1000 har hatt en omdømmekrise i kjølvannet av blant annet Bestevenn-strategien.
«Klatrerne»
Volkswagen er merkevaren med sterkest fremgang, og har økt sin BUZZ, og kommer styrket ut av 2017. Volkswagen har forbedret sin score med 5,9 poeng og ender på en samlet score på 11,8 poeng. Volkswagen fikk massiv negativ mediedekning i forbindelse med dieselskandalen i 2015, men har fått markant positiv utvikling av BUZZ gjennom 2017.
Se YouGov BrandIndex rangeringer for 2017 for flere bransjer her
For ytterligere informasjon:
Stian Bråthen, Director Business Development YouGov Norge, M: +47 957 60 876, E: stian.brathen@yougov.com
Om BrandIndex
BrandIndex er en daglig måling av nordmenns oppfatning av 250 merkevarer. Hver dag intervjues det 100 nasjonalt representative respondenter for å få vite hva de mener om ulike merkevarer.
Man kommer frem til Buzz-score ved å spørre respondentene om de har hørt noe positivt eller negativt om et merkevare i løpet av de to siste ukene, enten gjennom reklame, nyheter og rykter eller via venner og familie. Nettoscore regnes ut fra positiv omtale minus negativ omtale.
Tabellen for Buzz-forbedring rangerer merkevarene som har hatt størst økning i Buzz fra 2017 sammenlignet med 2016.
Bilder
Om YouGov Norway AS
Følg pressemeldinger fra YouGov Norway AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra YouGov Norway AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra YouGov Norway AS
2017: Et godt eller dårlig år?15.1.2018 06:00:00 CET | Pressemelding
YouGovs Eurotrack-undersøkelse viser at europeerne er optimistiske med tanke på fremtiden, selv om de er splittet i sin vurdering av 2017.
Norges mest anbefalte merkevarer 201721.11.2017 06:00:00 CET | Pressemelding
Hvilke virksomheter og merkevarer er gode på å skape ambassadører? YouGov BrandIndex lanserer nå Norges mest anbefalte merkevarer 2017.
Norge er klar for knask eller knep27.10.2017 06:00:00 CEST | Pressemelding
Hver fjerde nordmann kommer til å ha godteri liggende klart til barn som går ”knask eller knep”. YouGov har undersøkt hvordan man planlegger å feire Halloween i Norge.
De unges topp 10 innen merkevarer16.10.2017 06:00:00 CEST | Pressemelding
Hvilke merkevarer snakker de unge om? YouGov BrandIndex lanserer nå en liste over hvilke merkevarer det snakkes mest om blant de mellom 18-34 år.
Så ærlige er vi overfor fremmede mennesker27.9.2017 06:00:00 CEST | Pressemelding
Mat mellom tennene eller åpen buksesmekk: Hvor ærlige er vi overfor fremmede mennesker på vår vei? Og hvor langt vil vi gå for å unngå at de dummer seg ut? Det har YouGov undersøkt.