
De unges topp 10 innen merkevarer

Norske Rema 1000 har fått globalt selskap av Netflix og Apple. De tre merkene topper YouGov BrandIndex’ liste over merkevarer med høyest Word Of Mouth-score (de merkevarene man snakker mest om) blant de unge mellom 18 og 34 år. De unges topp 10 er generelt dominert av store globale merkevarer og streamingtjenester.
Topp Word Of Mouth-score (WOM)
Netflix topper suverent listen med en WOM-score på 76,5% og øker avstanden til Apple på andreplass, som får en score på 68,3% og norske Rema 1000 på tredjeplass med en score på 66,3%.
Enda et norsk merke er kommet med i de unges topp 10, nemlig FINN.no, som har inntatt en femteplass med en WOM-score på 64,7%. FINN.no topper også YouGov BrandIndex’ liste over merkevare med det beste generelle inntrykk blant norske kvinner i 2016.
Klatrerne
Gjenbruk og det å gjøre en god handel er i stigende grad populært, og FINN.no har forbedret sin WOM-score med 6,5 prosentpoeng og er dermed årets høydehopper blant de unge. Toyota er den andre klatreren på dette års ranking, som har forbedret sin score med 5,6 prosentpoeng tett forfulgt av Coop Obs!, som inntar tredjeplassen med en forbedring på 5,3 prosentpoeng.
Om rankingen
I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.
De unges ranking er utarbeidet ved hjelp av YouGov BrandIndex WOM-score, blant alle de merkevarer, som respondentene har hørt noe positivt om (positiv Buzz) blant de mellom 18-34 år. Vi har kun medregnet merker, som har oppnådd minimum 200 intervjuer i perioden.
Man kommer frem til WOM-scoren ved å spørre respondentene, hvilke merkevarer de har snakket med venner, familie eller andre om i løpet av de to siste ukene (enten ansikt, online eller gjennom sosiale medier).
Man kommer frem til Buzz-score ved å spørre respondentene om de har hørt noe positivt eller negativt om et merkevare i løpet av de to siste ukene, enten gjennom reklame, nyheter og rykter eller via venner og familie.
Alle data er fra 1. september 2016 til 31. august 2017.
Rank |
Brand |
2017 Score |
||
1 |
Netflix |
76,5 |
||
2 |
Apple |
68,3 |
||
3 |
Rema 1000 |
66,3 |
||
4 |
|
65,7 |
||
5 |
FINN.no |
64,7 |
||
6 |
Spotify |
62,7 |
||
7 |
McDonald's |
62,3 |
||
8 |
Coca-Cola |
61,6 |
||
9 |
Hennes & Mauritz |
60,9 |
||
10 |
YouTube |
60,4 |
||
Improvers |
||||
Rank |
Brand |
2017 |
2016 |
Change in Score |
1 |
FINN.no |
64,7 |
58,2 |
6,5 |
2 |
Toyota |
47,9 |
42,3 |
5,6 |
3 |
Coop Obs! |
52,0 |
46,7 |
5,3 |
4 |
Telenor |
45,2 |
40,6 |
4,6 |
5 |
VISA |
33,9 |
29,7 |
4,2 |
Word Of Mouth exposure (%)
1st September to 31st August
Positive Buzz & 18-34
Tracked for 6 months and n>200 per year
Kontakter
Anne Dannisboe IversenNordic Product Manager, BrandIndex
Tel:+45 2516 1991AnneDannisboe.Iversen@yougov.comBilder
Om YouGov Norway AS
Følg pressemeldinger fra YouGov Norway AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra YouGov Norway AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra YouGov Norway AS
Her er Norges snakkis-topp for 201718.1.2018 06:00:00 CET | Pressemelding
Kiwi er fortsatt på førsteplass når det gjelder rangeringer for høyest BUZZ («Positiv snakkis»). På annenplass er FINN.no, mens nykommeren Vipps kommer inn på en tredjeplass. Volkswagen har hatt størst fremgang i BUZZ, når vi sammenligner opp mot tallene fra 2016.
2017: Et godt eller dårlig år?15.1.2018 06:00:00 CET | Pressemelding
YouGovs Eurotrack-undersøkelse viser at europeerne er optimistiske med tanke på fremtiden, selv om de er splittet i sin vurdering av 2017.
Norges mest anbefalte merkevarer 201721.11.2017 06:00:00 CET | Pressemelding
Hvilke virksomheter og merkevarer er gode på å skape ambassadører? YouGov BrandIndex lanserer nå Norges mest anbefalte merkevarer 2017.
Norge er klar for knask eller knep27.10.2017 06:00:00 CEST | Pressemelding
Hver fjerde nordmann kommer til å ha godteri liggende klart til barn som går ”knask eller knep”. YouGov har undersøkt hvordan man planlegger å feire Halloween i Norge.
Så ærlige er vi overfor fremmede mennesker27.9.2017 06:00:00 CEST | Pressemelding
Mat mellom tennene eller åpen buksesmekk: Hvor ærlige er vi overfor fremmede mennesker på vår vei? Og hvor langt vil vi gå for å unngå at de dummer seg ut? Det har YouGov undersøkt.