
2017: Et godt eller dårlig år?

Danskene er klart mest positive i sin vurdering av 2017, viser YouGovs Eurotrack-undersøkelse, der en rekke land i Europa har vurdert om 2017 generelt har vært et godt eller dårlig år for dem personlig.
60 % av danskene vurderer at 2017 har vært et godt år for dem personlig, mens kun 17 % vurderer at året har vært dårlig for dem. I den motsatte enden av vurderingsskalaen ligger Frankrike. Her mener kun 27 % at 2017 har vært et godt år for dem personlig, og 28 % mener det har vært et dårlig år.
I Norge mener 46 % at 2017 har vært et godt år for dem personlig, mens 20 % synes det har vært et dårlig år.
Hvor godt var 2017 for Europa?
På spørsmål om hvordan 2017 var for eget land, er det store forskjeller mellom de forskjellige europeiske landene:
2017 har for britenes vedkommende vært preget av Brexit-forhandlinger, økonomisk usikkerhet samt flere terrorhandlinger, og her mener halvdelen av befolkningen (51 %) at 2017 har vært dårlig for deres land, mens kun 11 % vurderer at 2017 har vært et godt år. I Frankrike er vurderingen av 2017 ikke særlig bedre. 40 % mener det har vært et dårlig år for landet, og 17 % mener det har vært et godt år.
Svenskene og tyskerne er litt mer positive i sin vurdering av 2017. Her mener en fjerdedel at 2017 har vært et godt år for landet, mens litt flere, 29-35 %, mener det har vært et dårlig år. I Danmark, Finland og Norge får 2017 den beste vurderingen. 34 % - 38 % vurderer at 2017 har vært et godt år for deres land, noe som er en større andel enn de som vurderer at det har vært et dårlig år (15-24 %).
De nordiske landene er også de mest optimistiske i forhold til det kommende året. Mellom 39 % og 41 % av befolkningen i de fire landene tror at 2018 blir bedre enn 2017. Kun 8 % av danskene tror det blir et dårligere år. 14 % - 17 % tror det blir et dårligere år i de andre nordiske landene.
Folk i Tyskland, Storbritannia og Frankrike er mer splittet i sine forventninger til 2018. 28 % - 30 % tror det blir et bedre år, mens 17 % - 24 % tror det blir et dårligere år.
I alle de europeiske landene er imidlertid optimismen større enn i slutten av 2016, da befolkningen også ble spurt om sine forventninger til det kommende året (2017).
Om undersøkelsen
Undersøkelsen er basert på intervju med 1692 i Storbritannia, 2032 i Tyskland, 1002 i Frankrike, 1018 i Danmark, 1018 i Sverige, 974 i Finland og 402 i Norge - representativt utvalgte personer i alderen 18 år+ i perioden 13. til 19. desember 2017. Kilde: YouGov.
For ytterligere informasjon:
Tove Keldsen, Nordic Marketing Manager, YouGov Denmark
M: +45 3142 6154
E: tove.keldsen@yougov.com
Bilder
Om YouGov Norway AS
Følg pressemeldinger fra YouGov Norway AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra YouGov Norway AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra YouGov Norway AS
Her er Norges snakkis-topp for 201718.1.2018 06:00:00 CET | Pressemelding
Kiwi er fortsatt på førsteplass når det gjelder rangeringer for høyest BUZZ («Positiv snakkis»). På annenplass er FINN.no, mens nykommeren Vipps kommer inn på en tredjeplass. Volkswagen har hatt størst fremgang i BUZZ, når vi sammenligner opp mot tallene fra 2016.
Norges mest anbefalte merkevarer 201721.11.2017 06:00:00 CET | Pressemelding
Hvilke virksomheter og merkevarer er gode på å skape ambassadører? YouGov BrandIndex lanserer nå Norges mest anbefalte merkevarer 2017.
Norge er klar for knask eller knep27.10.2017 06:00:00 CEST | Pressemelding
Hver fjerde nordmann kommer til å ha godteri liggende klart til barn som går ”knask eller knep”. YouGov har undersøkt hvordan man planlegger å feire Halloween i Norge.
De unges topp 10 innen merkevarer16.10.2017 06:00:00 CEST | Pressemelding
Hvilke merkevarer snakker de unge om? YouGov BrandIndex lanserer nå en liste over hvilke merkevarer det snakkes mest om blant de mellom 18-34 år.
Så ærlige er vi overfor fremmede mennesker27.9.2017 06:00:00 CEST | Pressemelding
Mat mellom tennene eller åpen buksesmekk: Hvor ærlige er vi overfor fremmede mennesker på vår vei? Og hvor langt vil vi gå for å unngå at de dummer seg ut? Det har YouGov undersøkt.