
Norges mest anbefalte merkevarer 2017

YouGov BrandIndex har sett nærmere på hvilke virksomheter og merkevarer som er gode på å skape ambassadører, altså tilfredse kunder som vil anbefale disse videre til venner og bekjente.
Toyota tar førsteplassen fra Skandiabanken og er nå Norges mest anbefalte selskap med en Brand advocacy-score på 65,6. Skandiabanken må nøye seg med andreplassen med en score på 63,5.
På tredjeplassen finnes Vipps med en score på 60,7 tett fulgt av to dekkprodusenter, Continental og Nokian.
Aftenposten har forbedret sin Brand advocacy-score med 8,2 prosentpoeng og er dermed årets høydehopper. Volkswagen fikk massiv negativ mediedekning i forbindelse med dieselskandalen i 2015, men har i 2017 forbedret sin score med 5,2 prosentpoeng, og er den andre klatreren på dette års ranking.
Om rankingen
BrandIndex er en daglig måling av nordmenns oppfatning av mer enn 240 merkevarer. Hver dag intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.
Brand advocacy-scoren finnes ved å spørre befolkningen, hvilke av de følgende selskaper
/merkevarer ville du ANBEFALE til en venn eller kollega og hvilke ville du be venner,
familie eller kolleger om å UNNGÅ. NetScoren regnes ut fra positiv svar minus negativ svar.
Tabellen for Brand advocacy-forbedring rangerer merkevarene som har hatt størst økning i Brand advocacy-scoren fra 1. november 2016 til 31. oktober 2017 sammenlignet med samme periode 2015-2016.
Data er et samlet gjennomsnitt for alle intervjuer med kunder av de enkelte selskaper/merkevarer i perioden 1. november 2016 til 31. oktober 2017. Vi har kun tatt med selskaper/merkevarer som har oppnådd minimum 500 intervjuer innenfor denne perioden.
https://yougov.no/find-solutions/brandindex/
http://www.brandindex.com/ranking/norway/2017-advocacy
For ytterligere informasjon:
Stian Bråthen, Director Business Development YouGov Norge, M: +47 957 60 876, E: stian.brathen@yougov.com
Photo: GettyImages
Bilder
Om YouGov Norway AS
Følg pressemeldinger fra YouGov Norway AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra YouGov Norway AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra YouGov Norway AS
Her er Norges snakkis-topp for 201718.1.2018 06:00:00 CET | Pressemelding
Kiwi er fortsatt på førsteplass når det gjelder rangeringer for høyest BUZZ («Positiv snakkis»). På annenplass er FINN.no, mens nykommeren Vipps kommer inn på en tredjeplass. Volkswagen har hatt størst fremgang i BUZZ, når vi sammenligner opp mot tallene fra 2016.
2017: Et godt eller dårlig år?15.1.2018 06:00:00 CET | Pressemelding
YouGovs Eurotrack-undersøkelse viser at europeerne er optimistiske med tanke på fremtiden, selv om de er splittet i sin vurdering av 2017.
Norge er klar for knask eller knep27.10.2017 06:00:00 CEST | Pressemelding
Hver fjerde nordmann kommer til å ha godteri liggende klart til barn som går ”knask eller knep”. YouGov har undersøkt hvordan man planlegger å feire Halloween i Norge.
De unges topp 10 innen merkevarer16.10.2017 06:00:00 CEST | Pressemelding
Hvilke merkevarer snakker de unge om? YouGov BrandIndex lanserer nå en liste over hvilke merkevarer det snakkes mest om blant de mellom 18-34 år.
Så ærlige er vi overfor fremmede mennesker27.9.2017 06:00:00 CEST | Pressemelding
Mat mellom tennene eller åpen buksesmekk: Hvor ærlige er vi overfor fremmede mennesker på vår vei? Og hvor langt vil vi gå for å unngå at de dummer seg ut? Det har YouGov undersøkt.