Dinero

Drivstoffprisene på marinaer spriker

Del
Båteiere fortviler over varierende drivstoffpriser på sjøen. Marinaens krav til lønnsomhet er en del av årsaken.
Marinaer priser drivstoffet sitt forskjellig, noe som får båteiere til å reagere. – De står fritt til å prise drivstoffet selv, men det er dumt å prise seg helt ut, sier båteier Yngve Thorvaldsen til Dinero.no. Foto: Dinero.no
Marinaer priser drivstoffet sitt forskjellig, noe som får båteiere til å reagere. – De står fritt til å prise drivstoffet selv, men det er dumt å prise seg helt ut, sier båteier Yngve Thorvaldsen til Dinero.no. Foto: Dinero.no

Drivstoff kan være en stor utgift dersom du eier båt med diesel- eller bensinmotor. Forbruket varierer, men er du aktiv på sjøen vet du at prisen for både diesel og bensin varierer veldig. 

– Prisnivået på drivstoff varierer veldig

Båteier Yngve Thorvaldsen ble mildt sagt overrasket da han så literprisen på avgiftsfri diesel på en marina i Drøbak. Med kommentaren «Kr. 14.95,- for «avgiftsfri» diesel på Heitmann Marina i Drøbak» delte han bilde av pumpen med Facebook-gruppen «Båtfolk på Facebook» sine drøye 45 000 medlemmer.

Hvis du vil se dette innholdet fra dinero.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Båteiere fra hele landet delte dieselpriser som var både høyere og lavere enn Heitmanns pumpe i Drøbak.

– Prisnivået på sjøen er veldig varierende, prisene svinger veldig fra dag til dag og fra marina til marina. Ofte er det også billigere å tanke på land selv på dager hvor dieselprisen er høyest, til tross for at det er avgiftsfri diesel på sjøen, sier Thorvaldsen til Dinero.no.

Thorvaldsen eier selv en seilbåt. Han er derfor ikke avhengig av å fylle drivstoff like ofte i sesongen som eiere av mer drivstofftørste båter. Han setter likevel spørsmålstegn ved om hva som gjør at en marina selger avgiftsfri diesel til en så mye høyere literpris enn den neste.

– Enkelte kjører lave priser, mens andre selger drivstoff veldig dyrt. Påfyllingen som ligger i den gamle havna (Drøbak båthavn, journ. anm.) er mye billigere, men der er det knotete hvis mange båter skal inn og tanke samtidig. Likevel klarer de å holde en lav prispolitikk. På Heitmann er det enkelt å komme fram, så tilgang er ingen unnskyldning for at de skal prise seg så dyrt, medgir han.

Kort sesong betyr dyrere drivstoff 

Peter M. Heitmann er daglig leder hos Heitmann Marin AS. Han har merket at stadig flere marinaer går dukken på grunn av kostbar drift, og synes dette er en trist utvikling for livet på sjøen.

– Det som bestemmer prisen hos oss er kravet om at vi må ha lønnsomhet på stasjonen. Klarer vi ikke det blir også vår stasjon nedlagt, sier Heitmann til Dinero.no.

Når Dinero.no spør om hvorfor Heitmann Marin selger diesel med en mye høyere literpris enn selv bensinstasjoner på land, oppgir Heitmann en kort båtsesong som årsak.

– En vanlig marinastasjon har hovedomsetningen i juli, mens kostnadene løper hele året. En stasjon som vår omsetter på et helt år like mye som en stor stasjon langs veien omsetter på en god weekend, sier han.

– De står fritt til å prise drivstoffet selv, men det er dumt å prise seg helt ut, mener båteier Thorvaldsen.

Diesel unntatt veibruksavgift, bensin avgiftspålagt

Forskjellene på diesel er annerledes til vanns enn på land. Man skiller mellom såkalt avgiftsfri diesel og avgiftspålagt diesel med begrepene autodiesel og anleggsdiesel. Anleggsdiesel er farget diesel uten veibruksavgift, og er forbeholdt anleggsmaskiner, motorredskaper og lignende, i tillegg til båter. Autodiesel er diesel pålagt veibruksavgift, og brukes av dieselbiler.

Det ble solgt 11 millioner liter anleggsdiesel og 5 millioner autodiesel fra norske marinaer i 2016, ifølge Norsk Petroleumsinstitutt (NP). 

Bensin er på den annen side alltid pålagt veibruksavgift, og i 2016 ble det solgt 6 millioner liter bensin på norske marinaer. Båteiere har også anledning til å fylle på bensinstasjoner på land, noe det ikke finnes en eksakt statistikk på.

– I dag er avgiftsregimet lagt opp slik at bensin som selges på marinaer betaler veibruksavgift, men marinaer kan selge anleggsdiesel til båter. Dette er diesel unntatt veibruksavgift – fordi båter er unntatt veibruksavgift, sier generalsekretær i NP, Inger-Lise Melby Nøstvik til Dinero.no.

Da Båtlivsundersøkelsen sist ble gjennomført med hensikt i å kartlegge fritidsbåtlivet i Norge, sto drivstoff som den største enkeltposten når det kom til forbruk på sjøen. Posten utgjorde 1,32 milliarder. Så, hvordan kan båteiere skaffe seg drivstoff billigst?

– Har du noen tips til hvordan båteiere kan skaffe seg drivstoff billigst? 

– Båteiere må som bileiere selv sørge for å orientere seg om prisnivået på drivstoff. Båteiere med bensinmotorer kan vurdere om de skal fylle når prisene er lave på bensinstasjonene langs veien, sier Melby Nøstvik.

Statistikk

Er kvaliteten dårlig på billig drivstoff?

At marinaer selger drivstoff til såpass ulike priser, har gitt grobunn for ryktet om at prisen avgjør kvaliteten på diesel og bensin til sjøs.

– Jeg som kunde skal ha god kvalitet uansett om jeg fyller for 9,75 kroner literen eller 13,75 kroner literen, sier båteier Thorvaldsen.

Melby Nøstvik i NP avviser derimot ryktet.

– Produkter levert fra NPs medlemmer har lik kvalitet på marinaer og bensinstasjoner, sier generalsekretæren.

NPs medlemmer leverer 97 % av drivstoffmarkedet i Norge. Drivstoffet de leverer oppfyller internasjonale krav, altså EN 228 for bensin og EN 590 for diesel. Likevel hender det at marinaene tilbyr andre typer diesel, og har man en moderne båt bør man styre unna disse.

– Regelen er at drivstoffkvaliteten skal stå opplyst på pumpa. Diesel unntatt veibruksavgift som tilbys på marinaer tilsvarer anleggsdiesel. Denne dieselen er tilsatt farge for å kunne dokumentere at dieselen som brukes er kjøpt uten veibruksavgift, og kan dermed ikke brukes til transport på vei. Kvaliteten på anleggsdieselen oppfyller også EN 590, sier hun.

– Det er viktig at du som forbruker stiller spørsmål til de ansatte ved marinaen om hvilken dieselkvalitet de har, sier Melby Nøstvik.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Marinaer priser drivstoffet sitt forskjellig, noe som får båteiere til å reagere. – De står fritt til å prise drivstoffet selv, men det er dumt å prise seg helt ut, sier båteier Yngve Thorvaldsen til Dinero.no. Foto: Dinero.no
Marinaer priser drivstoffet sitt forskjellig, noe som får båteiere til å reagere. – De står fritt til å prise drivstoffet selv, men det er dumt å prise seg helt ut, sier båteier Yngve Thorvaldsen til Dinero.no. Foto: Dinero.no
Last ned bilde
– Ofte er det billigere å tanke på land selv på dager hvor dieselprisen er høyest, til tross for at det er avgiftsfri diesel på sjøen, sier båteier Yngve Thorvaldsen til Dinero.no. Foto: Privat
– Ofte er det billigere å tanke på land selv på dager hvor dieselprisen er høyest, til tross for at det er avgiftsfri diesel på sjøen, sier båteier Yngve Thorvaldsen til Dinero.no. Foto: Privat
Last ned bilde

Lenker

Om Dinero

Dinero
Dinero
Enebakkveien 117
0680 Oslo

23 90 52 52https://www.dinero.no

Forbrukerportalen Dinero™ tilbyr tester og dyptgående artikler innen privatøkonomi. Vårt hovedfokus er betalingskort, kredittkort, forbrukslån og forsikring. Dinero.no eies av Fagweb AS

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye