Wanda henter 60 millioner i ny finansieringsrunde - gearer opp for vekst i Norden

(Oslo, 10 mai 2022) Logistikk- og teknologiselskapet Wanda gjennomfører en kapitalutvidelse på 60 millioner kroner for å utvikle verdens første logistikkplattform for sirkulærøkonomi. Får Norselabs nye impact fond og boligkjempen Fredensborg inn på eiersiden.
Foto: Liisa Eelsoo

Wanda har etablert en av verdens første logistikkplattformer for en sirkulær økonomi, og gir folk og bedrifter i byen enkel, rask og rimelig tilgang til plass, med henting og levering på døren. Wanda tilbyr også reparasjoner, vedlikehold og deling av ting, og henter nå kapital for å videreutvikle egen teknologi og etablere virksomheten i Norden.

• Vi er glade for å ha fått tillit fra gode og langsiktige investorer for å kunne videreutvikle teknologien vår og etablere den første rendyrkede logistikkplattformen for en sirkulær økonomi. Vi tror de fleste av oss har nok ting, Wanda skal gjøre gjenbruk mye enklere gjennom å levere logistikkløsninger som er skreddersydd for dette, sier Lars Syse Christiansen, daglig leder i Wanda

Det er bærekraftsinvestor Norselab som leder runden og Fredensborg kommer også inn som ny investor i kapitalutvidelsen; Norselab och Fredensborg er begge pionerer innenfor sine respektive områder. Norselab lanserte nylig sin andre vekstfond “Meaningful Equity ll” hvor målsettingen er å investere i raskt voksende selskap med positiv impact, og Fredensborg er Nord-Europas ledende investeringsmiljø mot boligeiendom for privatpersoner.

• "Wanda er et friskt, sirkulært pust i logistikksektoren ved at de gir folk og bedrifter muligheten til å ta bedre vare på tingene sine og dermed bidra til mer ressurseffektivitet. Med et solid produkt i bunnen og en fortreffelig brukeropplevelse har tjenestene deres potensial til å bli en nødvendighet i urbane områder i hele verden, hvor bærekraft og plassutnyttelse blir stadig viktigere”, sier Ann-Kristing Pfründer, Investeringspartner i Norselab

De eksisterende eierne ProVenture, Obos og Posten Norge AS bidrar også med betydelig kapital i runden.

• “Det betyr mye for å oss å ha langsiktige investorer av høy kvalitet - vi er stolte over den tilliten de viser oss”, sier Syse Christiansen.
  • Wandas effektive drift, teknologi og erfaring gjør at selskapet kan levere sine tjenester til en betydelig lavere kostnad enn konkurrentene. Kombinasjonen convenience, lav pris og redusert klimaavtrykk er et kraftfullt verdiforslag i en tid med høyere levekostnader og økende bevissthet rundt bærekraft, sier Tom Arnøy - Partner i ProVenture.
  • OBOS Oppstart er imponert over teamet og hva de har klart å skape på forholdsvis kort tid, ikke minst at de har utviklet en tjeneste som generer svært høy kundetilfredshet. Wanda leverer relevante og bærekraftige tjenester for våre kunder og medlemmer i Norge og Sverige, sier Ingunn Andersen Randa, konserndirektør for bank, boligkjøpsmodeller og forretningsutvikling i OBOS.

Bare én av tre Oslohusholdninger har egen bil og boligprisen er høye. Gjennom ulike sesonger og livshendelser endrer plassbehovet seg mye, enten på kort eller lang sikt. Da er Wanda et godt alternativ for å frigjøre verdifull plass hjemme og gi deg selv litt mer rom i hverdagen. For mange er også trangboddhet en reell utfordring, samtidig er plass og logistikkproblemer ofte de største barrierene for effektive og brukervennlige løsninger for deling og utleie.

• “Det er fantastisk å se hvordan kundene våre responderer på en tjeneste som løser reelle problemer i hverdagen - enten det er oppbevaring av eiendeler, henting på døra eller reparasjon av sykler. VI har over 10.000 gjennomførte oppdrag, leverer kundeopplevelser i verdensklasse hver dag - og vi gleder oss til ta en ledende rolle i å utvikle fremtidens logistikk system” avslutter Syse Christiansen

Om Wanda (wanda.space)

Wanda er en ledende start-up- for sirkulær logistikk. Vi leverer enklere, mer fleksibel og rimeligere tilgang på plass, og fremmer delingsøkonomi og sirkulær økonomi ved å gi folk og bedrifter praktisk tilgang på tjenester for vedlikehold, reparasjon, deling og salg, som bidrar til å forlenge levetiden til produktene. Wanda ble etablert i Oslo i 2020, og er nå aktiv i flere norske byer og Stockholm. Snart utvider vi også til byer rundt om i Europa.

Mer om Wanda: