Wanda gir Oda-eskene nytt liv

Wanda (wanda.space) inngår samarbeid med Oda. Det gjør at de velkjente pappeskene til Oda ikke bare kan gjenvinnes, men gjenbrukes. Et spesialdesignet lokk forvandler Oda-esken til en oppbevaringsboks, som Wanda henter og lagrer. Det sparer plass – og miljøet.

Når vi startet Wanda var målet å gi folk i byen enklere, mer fleksibel og rimeligere tilgang på plass, når de trenger det. Et samarbeid med Oda hvor vi kan gjenbruke eksisterende esker er derfor perfekt for oss, sier Mathias Hovet, produktsjef i Wanda.

Hver dag får tusenvis av kunder pappesker fulle av mat og varer levert rett på døra. De karakteristiske pappeskene er med på å sikre Norges enkleste, mest effektive handleopplevelse. I tillegg kutter kassene klimautslipp og sparer plastforbruk. Av mathygieniske årsaker kan de foreløpig kun gjenvinnes, ikke gjenbrukes av Oda selv.

Wanda har utviklet et smart og enkelt lokk for Oda-eskene, som gjør at eskene enkelt og trygt kan gjenbrukes til lagring for bare 10 kr/mnd. Lokket er gratis og settes på av Wanda ved henting.

Vi elsker å samarbeide med selskaper som deler våre verdier. At Wanda bygger videre på vår egen eske er rett og slett helt genialt. Kundene våre får frigitt plass og eskene lever lenger, sier  Mats André Kristiansen, merkevaredirektør i Oda

Wanda ble lansert i Oslo høsten 2020 og gir kundene sine enkel tilgang til plassen de trenger, når de trenger det. Selskapet henter og returnerer tingene hjemme hos kunden, og benytter ubrukte sentrale lokaler for å levere effektive og bærekraftige lagre. Det er enkelt, trygt og rimelig, og en viktig bidragsyter til fremtidens bærekraftige byer.

Partnerskap er en viktig del av vår vekststrategi, og med Oda har vi funnet en ekte vinn-vinn hvor både Oda, Wanda og våre kunder kan få enklere byliv gjennom et samarbeid mellom to innovative selskap, forklarer Karin Berg, vekstsjef i Wanda.

Med mer enn 2.500 gjennomførte ordre og frigjort plass verdt over 100 millioner har Wanda hatt en knallstart i Oslo og er nå klar for ekspandere videre ut i Europa.

Vi har en internasjonal ambisjon - vi utvikler teknologi, og har en skalerbar forretningsmodell som vi nå forbereder for internasjonalisering, avslutter Berg.

Om Wanda (wanda.space)

Wanda ble startet av fem gründere med et felles mål om å gi folk i byen enklere, mer fleksibel og rimeligere tilgang på plass, når de trenger det. Det er trangt om plassen for mange og man bruker den lille bodplassen man har til oppbevaring av ting man sjelden trenger å ha fremme. I tillegg har bare én av tre Oslohusholdninger egen bil og kvadratmeterprisene stiger. Gjennom ulike sesonger og livshendelser endrer plassbehovet seg mye, enten på kort eller lang sikt. Da er Wanda et godt alternativ for å frigjøre verdifull plass hjemme og gi deg selv litt mer rom i hverdagen.

Tjenesten er enkel og rimelig, og med noen få klikk har du tilgang til akkurat den plassen du behøver.

Eiendom og eiendomsutvikling står for 40% av energirelatert CO2 utslipp. Vi må bygge smartere og drifte mer effektivt hvis vi skal få redusert dette tilstrekkelig raskt, og Wanda øker utnyttelse av eksisterende eiendom som ikke blir brukt. Mer om Wanda: https://wanda.space/om

Om Oda-esken

1. desember 2019 byttet Oda (da Kolonial.no) ut plastposene med egendesignede pappesker. I utviklingsarbeidet gjorde selskapet nøye klimaberegninger for å finne ut hva som faktisk ga minst utslipp. Hver Oda-eske erstatter 3 plastposer. Dermed er den mer bærekraftig enn plast. Selvfølgelig kan alle eskene brettes sammen og resirkuleres. Skiftet til pappesker har gitt et betydelig kutt i Odas plastforbruk. Gjenbruk av eskene gir en ytterligere miljøgevinst. Les mer om Oda-eskene på Odas bærekraftsider.

Følg pressemeldinger fra Wanda

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Wanda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Wanda

Bærekraftsnyhet! Nå blir det like enkelt å reparere brukte klær som det er å kjøpe nytt.21.6.2023 12:12:38 CEST | Pressemelding

I samarbeid med Wanda kan ella&il kunder nå bestille klesreparasjon, - hentet og levert på døren. Det norske klesmerket ella&il har stort fokus på bærekraft og at klærne skal vare så lenge som mulig. Derfor bruker de stoff og materiale av høy kvalitet i alle deres kolleksjoner. Samtidig kan reparasjon, omsøm og andre skreddertjenester gjøre at klesplagget lever enda lenger.