Vil mangle over 1000 kompetente fagfolk: Bransjen skriker etter Stines (25) kompetanse

Mangel på yrkesfagkompetanse kan bremse solcellevekst. – Vi må endre utdanningsløpet, mener sjefen i Solcellespesialisten.

– Jeg studerte samfunnsplanlegging etter videregående, men jeg skjønte fort at studier ikke var noe for meg. Jeg landet på at elektriker ville være ålreit. Det er veldig greit med tanke på litt lønn underveis, kontra studielån, sier Stine Walente.

Hun er elektrolærling hos Solcellespesialisten, hvor hun hver dag jobber med elektriske anlegg knyttet til solcellepanel. Det er én av flere stillinger som kreves for å få et solcelleanlegg til å fungere.

– Det er absolutt en spennende bransje.

Kan bremse den grønne omstillingen
Solcellebransjen, som er i sterk vekst, er helt avhengig av fagfolk som Stine for å møte den enorme etterspørselen. Mangel på montører fører ikke bare til ventelister på solcelleanlegg. Det hindrer også vekst i en viktig bransje for den grønne omstillingen, ifølge markedslederen Solcellespesialisten.

– Skal vi opp på samme nivå som Sverige, som installerer 40-50.000 solcelleanlegg i året, mangler vi over 1000 personer som kan jobbe med installasjon av solcelleanlegg. Vi trenger alt fra montører til prosjektledere og prosjektkoordinatorer. Det vil bli et stort etterslep om vi ikke tar grep, sier Carl Christian Strømberg, daglig leder i Solcellespesialisten.

Fredrikstadbedriften har et mål om å installere solceller på 10.000 eneboliger i året. For å nærme seg antallet fagpersoner som kreves, har de blitt nødt til å hente arbeidskraft fra Frankrike, Tyskland og Polen.

– Etterspørselen er god nok til at vi får det til, dersom vi får inn nok folk, sier Strømberg.

Vil ha egen spesialisering for montører
En viktig del av installasjonen av solcelleanlegg er selve monteringen av panelene. I dag finnes det ingen egen spesialisering for montering av solcellepaneler i utdanningsløpet i Norge. De fleste som monterer solceller er utdannet tømrere, snekkere, taktekkere og elektrikere. En egen spesialisering vil bety flere montører, mener Strømberg.

– Både tømrere og snekkere burde ha muligheten til å spesialisere seg innenfor montering av solceller. Vi hadde ikke hatt en så stor mangel på montører, hvis utdanningsløpet hadde vært lagt opp annerledes. I tillegg er det jo veldig bra om vi får økt den lokale arbeidskraften for en grønn bransje i medvind.

Slik det er nå, må leverandører av solcelleenergiutstyr gjennomføre all opplæring av montører selv.

– Det er en dårlig løsning på sikt. Vi har vært i møte med LO, som bestemmer hvilken yrkesutdanning man må ha. Ettersom solceller vil bli allemannseie om få år, bør vi ta tak i dette nå, sier Strømberg.

Ønsker alle lærlinger velkommen
Fredrikstadbedriften håper på flere lærlinger som kan jobbe med solcelleanlegg i tiden fremover. De har blant annet et samarbeid med Cafe Hanco i Fredrikstad, som lar personer uten fullført videregående skole ta ferdig utdannelsen mens de jobber med solcelleanlegg. Det gir verdifull erfaring for den enkelte, samtidig som parken av kompetente fagfolk vokser.

– Vi er en registrert læringsbedrift for elektro, og vi har plass til mellom 15 og 20 lærlinger. Solceller er den konfliktfrie kraften som skaper positiv klimaeffekt, samtidig som den gjør godt for lommeboka. Alle som ønsker å jobbe i en fremtidsrettet bransje, er hjertelig velkomne til å ta kontakt, sier Strømberg.

Om Solcellespesialisten

Stabburveien 1 A