Lanserer fastpris på solceller til landbruket

Fremtidens gårder har solceller, tror Solcellespesialisten. Derfor lanseres nå egne løsninger for små og store driftsbygg - kalt Låvepakken - til en fast pris.

Gård med solceller fra Solcellespesialisten i Åkrehamn
Gård med solceller fra Solcellespesialisten i Åkrehamn Foto: Solcellespesialisten

Fredrikstad – 18. september 2024

Nå kan bønder og eiere av landbrukseiendommer få fastpris på solceller. Solcellespesialisten lanserer nå Låvepakken, skreddersydde solcelleløsninger for landbrukseiendommer. Prisene starter på 149.000 kroner før moms, og målet er å gjøre det enklere for gårdbrukere å sikre seg forutsigbar strømtilførsel og redusere kostnader knyttet til nettleie.

- Gårdbrukere har mye å spare på å investere i solceller, sier Hamid Allahdadi, salgsdirektør i Solcellespesialisten. "Solcelleanlegg dekker mye av strømforbruket på de mest kostbare tidspunktene, slik at man unngår høye nettleieavgifter og får stabil strømpris over tid."

I utvikling av Låvepakken har Solcellespesialisten regnet på hvor mye strøm ulike gårdbrukere trenger gjennom dagen, og når på døgnet. Målet er å unngå døgnmakser og dermed høyere trinnvis nettleie for kunde. Ved installasjon av solceller produserer kunden strøm når den trengs mest og unngår høyere trinnkostnader i nettleie.

Tre pakker, en løsning:

Det viktigste i valg av solceller er å velge et anlegg tilpasset eget behov, hvor man produserer mest mulig av den strømmen man bruker, men heller ikke for mye. Derfor kommer pakken i tre varianter:

• Låvepakken Start: 36 paneler (455 Wp), pris 149.000 eks. mva. Ideell for mindre gårdsbruk med moderat strømforbruk. Forventet årsproduksjon: opptil 14.000 kWt.
  • Låvepakken Stor: 72 paneler (455 Wp), pris 240.000 eks. mva. Beregnet for større gårdsbruk med høyere strømforbruk. Forventet årsproduksjon: opptil 28.000 kWt.
  • Låvepakken 63A Max: Spesialtilpasset eldre strømanlegg med høyt strømbehov, lanseres 1. oktober.

Forventet estimert årsproduksjon for anlegget vil variere avhengig av solforhold og lokasjon. Ut fra gjennomsnittlig produksjon vil fastpris per kWt ligge mellom 34 og 42 øre avhengig av løsning, og anlegget være nedbetalt etter 8-10 år.

Lønnsomt og driftssikkert

Med Låvepakken får du solceller tilpasset norske forhold og driftsbygninger i landbruket, med fokus på driftssikkerhet og høy ytelse. Solcellespesialisten har over 20 års erfaring med å levere komponenter av høy kvalitet.

- Investering i solceller gir bønder forutsigbarhet og kontroll over strømregningen," sier Allahdadi. "Når du driver med matproduksjon, kan du ikke alltid bare skru av strømmen, så dette er en løsning som gir stabilitet."

Tilgjengelig i dag

Låvepakken Start og Stor er tilgjengelige for bestilling fra i dag, mens Låvepakken 63A Max blir tilgjengelig fra 1. oktober. Prisen er fast og ekslusiv merverdiavgift, og forutsetter befaring hos kunde. Ved kjøp privat må det legges til merverdiavgift.

Solcellespesialisten er Norges største leverandør av solceller og har levert innovative og bærekraftige energiløsninger siden 2005. Selskapet er kjent for sin ekspertise, høye kvalitetsstandarder og engasjement for å gjøre solenergi tilgjengelig for alle. Selskapet har levert flere av Norges første solcelleanlegg, i tillegg til anlegg på signalbygg som Powerhouse Brattørkaia og Norges første storskala solkraftverk på Furuseth.

For mer informasjon om Låvepakken og andre produkter og tjenester fra Solcellespesialisten, besøk vår nettside på  solcellespesialisten.no eller kontakt oss på post@solcellespesialisten.no.

Gård med solceller fra Solcellespesialisten i Åkrehamn
Foto: Solcellespesialisten

Jan Wilhelmsen er ny administrerende direktør i Solcellespesialisten7.5.2024 10:02:53 CEST | Pressemelding

Fredrikstad, 07.05.24 - Styret i Solcellespesialisten har ansatt Jan Wilhelmsen som ny administrerende direktør i selskapet. Wilhelmsen vil tiltre stillingen 3. juni. Jan Wilhelmsen har mange års ledererfaring fra store selskaper. Med bakgrunn fra Elektroskandia, Bravida, og Telenor har Wilhelmsen sterk lederkompetanse innen elektrofag, produkt, marked, innkjøp og drift. - Styret er meget godt fornøyd med ansettelsen av Jan Wilhelmsen som ny administrerende direktør i Solcellespesialisten. Jans solide erfaring med prosjekter, installasjon, innkjøp og logistikk er akkurat det vi trenger for å kunne manøvrere i en relativt umoden bransje med sterk men uforutsigbar vekst, sier Espen Asheim, styreleder i Solcellespesialisten. - Jeg er svært glad for denne tilliten og ser frem til å ta fatt på oppgaven med dyktige og engasjerte kollegaer i Solcellespesialisten. Solcellespesialisten har sterke fagmiljøer og store vekstambisjoner, og jeg er overbevist om at vi skal nå våre høye ambisjoner i å