Trippel merkedag gir ikke trippel omsetning

Ettersom både morsdag, fastelavn og valentinsdagen vanligvis er ekstra gode omsetningsdager hver for seg, merker de norske bakeriene og konditoriene det godt på februartallene.
– I fjor solgte vi rundt 500 boller i fastelavnshelga. I år tror vi salget blir halvert, sier daglig leder Heidi A. Aasli i Aanerud Bakeri. Det lille håndverksbakeriet, som har 100-årsjubileum i år, har utsalg på Årnes og Jessheim.
Aasli kan med andre ord se langt etter drahjelp fra disse merkedagene for å få opp omsetningen etter en pandemisk start på året.
Andre bølge traff hardere
Bakeri- og konditorbransjen har merket koronapandemien godt. Nedstengningen av samfunnet har særlig gått ut over de små bedriftene som er avhengig av liv og røre i lokalmiljøet.
Aanerud Bakeri kom seg gjennom den første smittebølgen, selv om de var preget av permitteringer og redusert aktivitetsnivå. Andre smittebølge traff hardere.
– Min oppfatning er at folk i mindre grad enn på vårparten i fjor unner seg godsaker fra bakeriet som trøst i en tung tid. De har kanskje konkludert med at situasjonen kommer til vare en stund, og at de ikke kan trøstespise over lang tid, sier Aasli.
Oppfordrer til langfeiring
Fagsjef Torunn Nordbø i Opplysningskontoret for brød og korn sier det er mange bakerier i Norge som har lignende erfaringer som Aanerud Bakeri.
Hun oppfordrer de som er opptatt av et levende lokalt næringsliv til å støtte sitt lokale bakeri ved å bestille kaker og bakst både før og etter søndagen som har tre merkedager i ett.
– I år kan man absolutt feire både litt på forskudd og etterskudd med bakst og kaker fra sin lokale baker. Som andre lokale bedrifter trenger bakeriene den drahjelpen de kan få, sier Nordbø.
Hun minner også om at mange bakerier har nettbutikker som tilbyr levering av kaker eller henting i butikk.
– Det gjør det mye enklere å kunne bestille en oppmerksomhet dersom man har en mor eller venn som bor et annet sted i landet, sier Nordbø.
Aanerud Bakeri håper også på mange kakebestillinger til festhelgen.
– Nettbutikken vår har vært veldig viktig for å sikre omsetningen i denne perioden. Vi ser at muligheten for å bestille boller og kaker på nett har utvidet åpningstidene våre og dermed demmet opp for omsetningsfallet, sier Aasli.
Nøkkelord
Kontakter
Torunn NordbøFagsjef brød og kornOpplysningskontoret for brød og korn
Tel:952 89 666torunn@brodogkorn.noBilder

Om Opplysningskontoret for brød og korn
Opplysningskontoret for brød og korn (OBK) ble etablert høsten 2007 for å drive merkenøytral opplysningsvirksomhet på vegne av alle aktørene i verdikjeden. Formålet er å øke kunnskapen om, og fremme forbruket av, korn, mel, brød og andre bakervarer hos forbrukerne og andre målgrupper.
OBK har som mål å øke kunnskapen om hvor viktig sunne bakervarer og kornprodukter er i det daglige kostholdet. OBK forholder seg alltid til de til enhver tid gjeldende offentlige kostholdsråd.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for brød og korn på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn
Hiv deg på bollebølgen nå på fredag17.6.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Ungdom står i kø for nybakte boller. Sosiale medier flommer over av fristende boller i nye former, med mye fyll og fargerik glasur. Fredag 20. juni er det siste skoledag for mange av landets skoleelever. Hva passer vel bedre enn å feire med den norskeste bollen, skolebrødet?
Bypåske er tiden for nybakt brød14.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Bypåske er for mange en etterlengtet pause midt i våren. Helt perfekt for rolige frokoster med hjemmebakt langtidshevet grytebrød eller surdeigsfocaccia om du allerede har startet grillesesongen.
Vekk surdeigen til live i påsken11.4.2025 13:21:14 CEST | Pressemelding
Påsken er tiden for mirakler – da snakker vi ikke bare om religion og oppstandelse, men også surdeigsstarteren du kan vekke til live igjen. Etter en liten vinterdvale i kjøleskapet, trenger den bare vann, mel og litt omsorg for å boble av liv.
Nordmenn mer positive til grove brød og kornprodukter11.3.2025 08:39:00 CET | Pressemelding
Årets brødvaneundersøkelse viser at nordmenn i økende grad verdsetter grove brød og kornprodukter for deres helsefordeler og bærekraft. Samtidig er det en økende bevissthet rundt innholdet i brødene, noe som påvirker forbrukernes valg.
Hvilke pålegg er de mest populære i julen?3.12.2024 07:55:00 CET | Pressemelding
Listen over hvilke pålegg nordmenn vil ha på årets julefrokoster og lunsjer er lang og innbydende. Det er fire pålegg som topper listen i årets juleundersøkelse. De mest populære er egg, røkelaks/ørret, ulike oster og sylte. Her er tipsene om hvilke brød som passer til påleggsfavorittene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom