Tankesmien Agenda

Tonje Brenna med ny bok om en mer praktisk skole

Tonje Brenna har invitert 24 ulike stemmer til å beskrive utfordringer og skissere løsninger for skolen i boka Hode og hender: Læring, tillit og fellesskap i en mer praktisk skole. Hun er redaktør og bidrar selv i boken med sine tanker om framtidas skole. Boka gis ut i samarbeid med Tankesmien Agenda, hvor rådgiver Axel Fjeldavli er prosjektleder og medredaktør.

Viktige spørsmål er: Hvordan skal skolen bli mer praktisk, variert og motiverende? Hvordan skal vi sikre tilgangen på fagarbeidere? Hva skal til for at de ansatte i skolen møtes med tillit? Hvordan kan fellesskolen styrkes i en tid med økende forskjeller? Dette er spørsmål som bokas bidragsytere vil sette på dagsorden:

Tonje Brenna, Per Alf Brodal, Håkon Einarsve, Elise Farstad Djupedal, Axel Fjeldavli, Steffen Handal, Kjell Ove Hauge, Gudmund Hernes, Eirik J. Irgens, Gunn Imsen, Svein Kvernstuen, Elisabeth Kvåvik, Shazia Majid, Simon Malkenes, Ammal Ahmed Haj Mohamed, Lucie Ariel Marie Nilsen Myrheim, Lisa Pelling, Henriette Selnæs, Tor Sporsem, Bent Stiansen, Richard Storevik, Tom Are Trippestad, Anna Hagen Tønder og Torgeir Nyen, Elise Waagen, Sandra Åberg Kristiansen.

Boka er i salg fra fredag 12. mai.

For intervjuavtaler med bidragsyterne, mer informasjon eller anmeldereksemplar, kontakt: post@respublica.no

For intervjuavtaler med Tonje Brenna, kontakt politisk rådgiver Ingrid Endrerud:

Om Tankesmien Agenda

Tankesmien Agenda
Youngs gate 7

Tankesmien Agenda er en partipolitisk uavhengig tankesmie som bidrar til samfunnsanalyse og politikkutvikling for det moderne sentrum-venstre.

Enkeltindividets frihet forutsetter et bærekraftig samfunn med like muligheter, tillit og små forskjeller. Tankesmien Agenda skal styrke det offentlige ordskiftet gjennom kunnskapsformidling, utredninger, meningsutveksling og forslag til nye politiske løsninger som fremmer et slikt samfunn.

Tankesmien Agenda er en møteplass for fremtidsrettet politisk nytenkning i hele landet, hvor samfunnsengasjerte mennesker fra politikk, akademia, organisasjonsliv, næringsliv og media kan bidra med ulike oppfatninger og perspektiver.

Tankesmien Agenda er organisert som et ideelt AS, og eies av Trond Mohn og Landsorganisasjonen i Norge (LO).

Følg pressemeldinger fra Tankesmien Agenda

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Tankesmien Agenda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Tankesmien Agenda

Agenda og mannsutvalget markerer mannsdagen 19. november17.11.2023 08:08:28 CET | Pressemelding

-Mannsrollen er i endring. Derfor er det viktig å diskutere den i et fremtidsperspektiv: Hvordan kommer mannsrollen til å se ut i 2050? Og hva slags politikk trenger vi for å fremme reell likestilling mellom kjønnene? sier Trygve Svensson, daglig leder i Tankesmien Agenda. - Vi har markert 8. mars siden oppstarten som tankesmie. Det er helt naturlig, siden vi er opptatt av likestilling og kjønn. De siste årene er det blitt stadig tydeligere at det også er viktig å diskutere menns utfordringer i et likestillingsperspektiv. Derfor markerer vi for første gang mannsdagen med både humor, musikk og paneldiskusjoner, fortsetter han. Den internasjonale mannsdagen har vært markert 19. november siden 80-tallet. Regjeringen satte ned Mannsutvalget i 2022, og de skal levere en offentlig utredning med oversikt over hvilke likestillingsutfordringer menn møter gjennom livet. På Youngs i Oslo møtes flere denne søndagen for å debattere både mannsrollen frem mot 2050 og menn og det moderen arbeidslivet.