Ekspertutvalg skal gi råd om Norges innsats for global helse

Norske nødhjelps- og utviklingsorganisasjoner og tankesmier går sammen om å sette ned et utvalg for å gi anbefalinger for Norges innsats for global helse i årene fremover. Norge har hatt en ledende rolle i det globale helsesamarbeidet de siste tiårene. Det må videreføres, mener oppdragsgiverne. Camilla Stoltenberg blir leder av det nye utvalget.

Operasjonsbord

– Global helse handler om solidaritet og bistand, men i økende grad også om norsk sikkerhet og egeninteresse. Dette var pandemien et klart bevis på, og det må reflekteres i hvordan Norge investerer i global helse fremover, sier utvalgets leder, Camilla Stoltenberg.

Oppdragsgiverne er sju nødhjelps- og utviklingsorganisasjoner og tankesmier: Røde Kors, Kirkens Nødhjelp, Redd Barna, UNICEF Norge, Civita, Tankesmien Agenda og Langsikt.

Utvalget består av elleve personer, deriblant Camilla Stoltenberg som er konsernsjef i forskningsinstituttet NORCE og tidligere direktør i Folkehelseinstituttet. Med seg på laget får Stoltenberg noen av Norges fremste eksperter innen global helse, helsepolitikk og internasjonal utvikling.

I mer enn 25 år har Norge vært en pådriver og sentral aktør innen global helse, og har blant annet bidratt til etablering av flere internasjonale helserettede mekanismer, initiativer og organisasjoner, som har gitt betydelige resultater. Siden år 2000 er barnedødeligheten globalt halvert.

Covid19 markerte et steg tilbake. Pandemien, samt økt geopolitisk spenning, nasjonalisme og mer synlige klimaendringer, har ført til at flere rike land har kuttet i bevilgningene til global helse. I tillegg er fattige land rammet av økende utgifter til betjening av gjeld.

Ekspertutvalgets mandat er å beskrive de største utfordringene og mulighetene innen global helse frem mot 2050, og hvordan Norge best kan bidra internasjonalt, både økonomisk og politisk. De skal ta hensyn både til global utvikling og Norges egeninteresser. Som del av oppdraget skal utvalget vurdere hva Norge har best forutsetninger for å bidra med.

Utvalget vil legge frem en rapport i slutten av oktober 2024.

– Norge har hatt en lederrolle innen global helse i flere tiår. Det har bidratt til historiske framskritt. Nå er ikke tiden for å redusere innsatsen, men tvert imot styrke investeringene i global helse for at alle i verden skal få dekket sine grunnleggende helserettigheter, mener oppdragsgiverne.

• Anne Bergh, generalsekretær i Røde Kors
  • Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp
  • Henriette Westhrin, generalsekretær i Redd Barna
  • Maria Greenberg Bergheim, generalsekretær i UNICEF Norge
  • Kristin Clemet, leder av Civita
  • Trygve Svensson, leder av Tankesmien Agenda
  • Eirik Mofoss, leder av Langsikt

Utvalget består av:

• Camilla Stoltenberg, konsernsjef i forskningsinstituttet NORCE
  • Bent Høie, statsforvalter i Rogaland
  • John-Arne Røttingen, CEO i Wellcome Trust
  • Karoline M. Linde, CEO i Laerdal Global Health
  • Ole Frithjof Norheim, professor ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin ved UiB, og leder for BCEPS
  • Anne-Marie Helland, direktør for Internasjonal utvikling i PwC
  • Lumbwe Chola, førsteamanuensis ved avdeling for helseledelse og helseøkonomi ved UiO
  • Usman A. Mushtaq, lege og tidligere helsebyråd i Oslo
  • Amanda Hylland Spjældnes, medisinstudent og leder av Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom
  • Ottar Mæstad, direktør for Development Learning Lab (DLL) ved CMI
  • Trygve Ottersen, fungerende assisterende direktør i Direktoratet for medisinske produkter (DMP) og førsteamanuensis ved avdeling for samfunnsmedisin og global helse ved UiO

Tankesmien Agenda er en partipolitisk uavhengig tankesmie som bidrar med samfunnsanalyse og progressiv politikkutvikling for sentrum-venstre i norsk politikk.

Tankesmien Agenda ble opprettet etter initiativ fra Landsorganisasjonen i Norge (LO) i 2014.

Agenda og mannsutvalget markerer mannsdagen 19. november17.11.2023 08:08:28 CET | Pressemelding

-Mannsrollen er i endring. Derfor er det viktig å diskutere den i et fremtidsperspektiv: Hvordan kommer mannsrollen til å se ut i 2050? Og hva slags politikk trenger vi for å fremme reell likestilling mellom kjønnene? sier Trygve Svensson, daglig leder i Tankesmien Agenda. - Vi har markert 8. mars siden oppstarten som tankesmie. Det er helt naturlig, siden vi er opptatt av likestilling og kjønn. De siste årene er det blitt stadig tydeligere at det også er viktig å diskutere menns utfordringer i et likestillingsperspektiv. Derfor markerer vi for første gang mannsdagen med både humor, musikk og paneldiskusjoner, fortsetter han. Den internasjonale mannsdagen har vært markert 19. november siden 80-tallet. Regjeringen satte ned Mannsutvalget i 2022, og de skal levere en offentlig utredning med oversikt over hvilke likestillingsutfordringer menn møter gjennom livet. På Youngs i Oslo møtes flere denne søndagen for å debattere både mannsrollen frem mot 2050 og menn og det moderen arbeidslivet.