Ny daglig leder i Tankesmien Agenda
23.6.2026 12:59:34 CEST | Tankesmien Agenda | Pressemelding

Gunn Karin Gjul er ansatt som ny daglig leder i Tankesmien Agenda. Gjul har lang erfaring som stortingsrepresentant fra Sør- Trøndelag og var i en årrekke leder av politikk og samfunnsavdelingen i Fagforbundet. Hun har vært statssekretær siden 2021 i Kommunal- og distriktsdepartementet, Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og kommer nå fra stillingen som statssekretær i Justis- og beredskapsdepartementet. Hun vil tiltre jobben i løpet av september.
Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven med å gjøre Tankesmien Agenda til en enda viktigere aktør for rødgrønn samling og en enda tydeligere stemme i samfunnsdebatten i årene som kommer.
Hun viser til at Agenda har som ambisjon å både utvikle politikk, dra debatt og ikke minst bygge bevegelse til venstre for midten i norsk politikk, og ser den rollen som svært viktig fremover.
Vi ser hvordan høyresiden, og særlig ytre høyre, styrker seg i hele Europa. Det er ingen grunn til å tro at vi er vaksinert mot det samme her hjemme. Da mener jeg det er avgjørende at vi klarer å samle den brede venstresiden i Norge. Det betyr at vi må ha med oss Senterpartiet fra sentrum, for å slå ring om en samfunnsretning vi er enige om. Det handler om rettferdig fordeling, muligheten til å leve gode liv i hele landet og troen på at fellesskapsløsninger – ikke privatisering – er svaret på hvordan vi sikrer velferden for alle, mener Gjul
Styreleder i Tankesmien Agenda, Raymond Johansen, sier seg svært godt fornøyd med rekrutteringen:
Med Gunn Karin Gjul får vi en daglig leder som har lang politisk erfaring, som kjenner fagbevegelsen og alle de rødgrønne partiene veldig godt, og har vist at hun har evnen til å tenke strategisk og bygge allianser. Hun er en skikkelig lagbygger, og det trengs i tida som kommer. Dessuten har hun klare tanker om hvordan man skaper både oppmerksomhet og gjennomslag i den offentlige debatten – noe som er alfa og omega i dagens fragmenterte medievirkelighet, sier Johansen.
Gjul lover at Tankesmien Agenda skal være en sentral aktør for å samle den brede venstresiden og bidra til å styrke fagbevegelsens posisjon som en synlig og viktig premissleverandør i sentrale samfunnsspørsmål.
Jeg mener nøkkelen til å lykkes med vårt prosjekt er å være tett på folks hverdag, forstå hvilke utfordringer de møter i sine liv, gi en god problembeskrivelse og troverdige forslag til nye løsninger. Vi må også være til stede på arenaene der samfunnsdebatten foregår – både for å lytte og for å bli hørt. Da trenger Tankesmien Agenda, fagbevegelsen og den brede venstresida å ta noen store steg for å nå bredere ut på de digitale flatene hvor folk er, slår Gjul fast.
Kontakter
Thea Joramo LysneKommunikasjonssjefTankesmien Agenda
Tel:418 51 940thea@tankesmienagenda.noOm Tankesmien Agenda
Tankesmien Agenda er en partipolitisk uavhengig tankesmie som bidrar med samfunnsanalyse og progressiv politikkutvikling for sentrum-venstre i norsk politikk.
Tankesmien Agenda ble opprettet etter initiativ fra Landsorganisasjonen i Norge (LO) i 2014.

Følg pressemeldinger fra Tankesmien Agenda
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Tankesmien Agenda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Tankesmien Agenda
Ny rapport viser ekstrem auke i rikdom19.1.2026 08:52:01 CET | Pressemelding
I Oxfams siste rapport om globale forskjellar, kjem det fram at forskjellsveksten truar demokrati over heile verda.
Daglig leder i Tankesmien Agenda går av15.12.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Trygve Svensson har i dag orientert styret om at han i løpet av våren 2026 ønsker å gå av som daglig leder i Agenda.
Ekspertutvalg skal gi råd om Norges innsats for global helse13.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske nødhjelps- og utviklingsorganisasjoner og tankesmier går sammen om å sette ned et utvalg for å gi anbefalinger for Norges innsats for global helse i årene fremover. Norge har hatt en ledende rolle i det globale helsesamarbeidet de siste tiårene. Det må videreføres, mener oppdragsgiverne. Camilla Stoltenberg blir leder av det nye utvalget.
Investeringsnivået i Norge er rekordhøyt og er høyere enn det var under Solberg-regjeringen13.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nytt Agendanotat viser at Norge er næringsvennlig, både for nordmenn og utenlandske investorer .
Fiskekvoter verdt milliarder skal fordeles i vår10.1.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
I et nytt Agenda-notat om situasjonen i norsk fiskerinæring tar Tankesmien Agenda til ordet for at kystsamfunnene bør komme bedre ut av fiskeripolitikken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom