Amnesty International

Tidligere sametingspresident Aili Keskitalo begynner i Amnesty Norge – blir politisk rådgiver for urfolk

- Vi er svært glade for at Aili Keskitalo har takket ja til denne nye stillingen, sier generalsekretær i Amnesty Norge John Peder Egenæs. Keskitalo skal bidra med kartlegging og dokumentasjon av utfordringer for urfolk. Hun skal også bidra til politikkutvikling og kampanjer for å styrke urfolks rettigheter, forteller Egenæs.
Aili Keskitalo har vært sametingspresident i tre perioder. Foto: Åse M.P. Pulk/Sametinget

Fra sametingspresident til verdens største menneskerettighetsorganisasjon

Aili Keskitalo var sametingspresident i det norske Sametinget i tre perioder, fra 2005 til 2007, fra 2013 til 2016 og fra 2017 til 2021. Hun gleder seg til å begynne i verdens største menneskerettighetsorganisasjon:

-       Jeg skal arbeide med urfolk, klima og miljø. For meg er dette en anledning til å videreføre mitt engasjement for en mer rettferdig verden og bruke min kunnskap om urfolksrettigheter og samiske samfunnsforhold. Jeg er glad for å kunne bidra til Amnesty Norges nye satsning, sier Aili Keskitalo.

Nytt felt for Amnesty

Urfolksfeltet er et relativt nytt felt for Amnesty International Norge, og Keskitalo vil blant annet bistå med å identifisere hvilke områder det er viktigst at Amnesty spiller en rolle.

-       Det kan for eksempel være knyttet til behovet for et rettferdig grønt skifte, netthets mot samer eller familievold i det samiske miljøet, som alle er menneskerettighetsrelaterte problemfelt. Vi er opptatt av å jobbe sammen med samiske organisasjoner og andre fagmiljø om disse problemstillingene, sier John Peder Egenæs.

Den nye politiske rådgiveren begynner i slutten av januar, og kommer til å ha kontor i Guovdageaidnu/Kautokeino.

For mer info: Aili Keskitalo: 97129305

Bilder

Last ned bilde
Aili Keskitalo begynner i Amnesty International Norge. Foto: Åse M.P. Pulk/Sametinget
Last ned bilde

Om Amnesty International

Amnesty International
Grensen 3

22 40 22 00https://www.amnesty.no/

Amnesty International er en uavhengig global organisasjon som arbeider for at alle mennesker skal være like mye verdt. Vårt arbeid drives frem av vanlige personer som deg.
Amnesty startet med å få politiske fanger løslatt fra fengsel på 1960-tallet. I dag består organisasjonen av åtte millioner stemmer. Sammen beskytter og styrker vi menneskerettighetene over hele verden.

Følg pressemeldinger fra Amnesty International

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amnesty International på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amnesty International