Bryggeri- og drikkevareforeningen

Svært alvorlig for drikkevareprodusentene

Del

Koronakrisen rammer norske drikkevareprodusenter hardt. I en fersk undersøkelse svarer 70 % at situasjonen nå enten er virksomhetskritisk eller alvorlig. Allerede er en stor del av arbeidsstokken permittert.

Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen. Foto: Fartein Rudjord.
Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen. Foto: Fartein Rudjord.

- Fredag må regjeringen komme med avgiftskutt som monner. Tiltakene som allerede er vedtatt kan dempe akutte problemer, men forskyver bare konkursbølgen til den andre siden av krisen, sier Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Byggeri- og drikkevareforeningen (BROD).

Drikkevareprodusentene rammes fra flere kanter etter at regjeringen 12. mars stengte store deler av markedet: Full ordrestopp og null nysalg fra nedstengt uteliv, restaurant og hotell, avlyste konserter og arrangementer, en festivalsesong som mest sannsynlig er helt tapt, et kiosk- og servicemarked der salget har gått i bakken fordi folk ikke lenger er på farten, nedstenging av taxfreesalg og stort fall i eksportmarkedet.

En spørreundersøkelse gjort blant medlemmene i Bryggeri- og drikkevareforeningen viser at situasjonen etter to uker allerede er svært alvorlig: 29 % av småskalabryggeriene svarer at det nå er virksomhetskritisk. 41 % svarer at situasjonen er alvorlig.


Store permitteringer
Foreningen har hentet inn tall som viser at produsentene av øl, brus og vann allerede etter to uker i snitt har permittert 24% av de som er ansatt i næringen. De største produsentene har permittert 22 %, mens småskalaprodusentene har permittert hele 58 % av sine ansatte.

- Det haster nå med å få på plass politiske tiltak for å redde næringen fra en serie konkurser, sier Fuglum. Han peker på tre enkle og ubyråkratiske grep som kan iverksettes raskt og som vil ha umiddelbar effekt: Utsatt innbetaling av særavgifter på drikke, fradrag på avgifter for det som ikke blir solgt (tap på fordringer), og midlertidig fritak fra moms og arbeidsgiveravgift gjennom kriseperioden.

Dominoeffekt av konkurser i uteliv?
Undersøkelsen viser at drikkevareprodusentene nå risikerer å rammes dobbelt – gjennom at de ikke får betalt for varer som allerede er levert. Hele 86 % av respondentene i undersøkelsen sier at de allerede sliter med å få betalt for varer levert før krisen inntraff, og at de forventer tap på fordringer. Dette er varer som produsentene allerede har betalt inn særavgifter for.

= = = = = = =

Fakta om undersøkelsen

  • Nettskjema sendt til BRODs 133 medlemsbedrifter.
  • Svarprosent: 26, et representativt utvalg
  • Skjemaet er besvart i perioden 19.-24.3.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen. Foto: Fartein Rudjord.
Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen. Foto: Fartein Rudjord.
Last ned bilde
Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen. Foto: Fartein Rudjord.
Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen. Foto: Fartein Rudjord.
Last ned bilde

Om Bryggeri- og drikkevareforeningen

Bryggeri- og drikkevareforeningen
Bryggeri- og drikkevareforeningen
Middelthunsgate 27
0306 Oslo

92031080 / 40215198http://www.drikkeglede.no

Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) jobber for bedre vilkår for norske bryggerier og drikkevareprodusenter.

Følg saker fra Bryggeri- og drikkevareforeningen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bryggeri- og drikkevareforeningen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bryggeri- og drikkevareforeningen

Grensehandel-stopp redder drikkevarebransjen14.5.2020 13:37:14 CESTPressemelding

Salget av drikkevarer i utelivet – både med og uten alkohol – har falt som bly under koronakrisen. For øl er salgssvikten på 77 prosent, brus 55 prosent og flaskevann 64 prosent. Samtidig har salget i dagligvarehandelen økt betydelig. Bryggeri- og drikkevareforeningen er ikke i tvil om hva som redder bransjen gjennom krisen: - Full stopp i grensehandelen har ført til at folk handler i Norge framfor i Sverige, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng. - Dette sier mye om hvordan grensehandelen rammer norske bedrifter og arbeidsplasser i normale tider.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom