Svært alvorlig for drikkevareprodusentene
Koronakrisen rammer norske drikkevareprodusenter hardt. I en fersk undersøkelse svarer 70 % at situasjonen nå enten er virksomhetskritisk eller alvorlig. Allerede er en stor del av arbeidsstokken permittert.

- Fredag må regjeringen komme med avgiftskutt som monner. Tiltakene som allerede er vedtatt kan dempe akutte problemer, men forskyver bare konkursbølgen til den andre siden av krisen, sier Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Byggeri- og drikkevareforeningen (BROD).
Drikkevareprodusentene rammes fra flere kanter etter at regjeringen 12. mars stengte store deler av markedet: Full ordrestopp og null nysalg fra nedstengt uteliv, restaurant og hotell, avlyste konserter og arrangementer, en festivalsesong som mest sannsynlig er helt tapt, et kiosk- og servicemarked der salget har gått i bakken fordi folk ikke lenger er på farten, nedstenging av taxfreesalg og stort fall i eksportmarkedet.
En spørreundersøkelse gjort blant medlemmene i Bryggeri- og drikkevareforeningen viser at situasjonen etter to uker allerede er svært alvorlig: 29 % av småskalabryggeriene svarer at det nå er virksomhetskritisk. 41 % svarer at situasjonen er alvorlig.
Store permitteringer
Foreningen har hentet inn tall som viser at produsentene av øl, brus og vann allerede etter to uker i snitt har permittert 24% av de som er ansatt i næringen. De største produsentene har permittert 22 %, mens småskalaprodusentene har permittert hele 58 % av sine ansatte.
- Det haster nå med å få på plass politiske tiltak for å redde næringen fra en serie konkurser, sier Fuglum. Han peker på tre enkle og ubyråkratiske grep som kan iverksettes raskt og som vil ha umiddelbar effekt: Utsatt innbetaling av særavgifter på drikke, fradrag på avgifter for det som ikke blir solgt (tap på fordringer), og midlertidig fritak fra moms og arbeidsgiveravgift gjennom kriseperioden.
Dominoeffekt av konkurser i uteliv?
Undersøkelsen viser at drikkevareprodusentene nå risikerer å rammes dobbelt – gjennom at de ikke får betalt for varer som allerede er levert. Hele 86 % av respondentene i undersøkelsen sier at de allerede sliter med å få betalt for varer levert før krisen inntraff, og at de forventer tap på fordringer. Dette er varer som produsentene allerede har betalt inn særavgifter for.
= = = = = = =
Fakta om undersøkelsen
- Nettskjema sendt til BRODs 133 medlemsbedrifter.
- Svarprosent: 26, et representativt utvalg
- Skjemaet er besvart i perioden 19.-24.3.
Nøkkelord
Kontakter
Erlend Vagnild FuglumDirektør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen
Tel:+47 402 15 198erlend.fuglum@bryggeriforeningen.noBilder


Om Bryggeri- og drikkevareforeningen

Middelthunsgate 27
0306 Oslo
92031080 / 40215198http://www.drikkeglede.no
Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) jobber for bedre vilkår for norske bryggerier og drikkevareprodusenter.
Følg saker fra Bryggeri- og drikkevareforeningen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bryggeri- og drikkevareforeningen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Bryggeri- og drikkevareforeningen
Staysman kåret til Årets Ølhund29.10.2020 18:21:50 CET | Pressemelding
Stian «Staysman» Thorbjørnsen trodde han skulle delta på en pressekonferanse i regi av Bryggeri- og drikkevareforeningen, om status for norsk øl og norske bryggerier i koronatider. Det velkjente smilet ble enda bredere da han i stedet for ble overrasket med å kåres til Årets Ølhund for 2020 under en liten høytidelighet på Ringnes Brygghus torsdag ettermiddag. Han ble dermed del av en eksklusiv klubb av tidligere prisvinnere, som spenner fra Rolv Wesenlund via Odd Børretzen til Pondus-tegner Frode Øverli.
Avgiftsrekord etter stengt svenskegrense23.8.2020 11:38:28 CEST | Pressemelding
Staten har tjent godt over en halv milliard i økte avgiftsinntekter på øl og brus etter at grensehandelen falt bort. Det viser nye beregninger fra Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD).
Stopp i grensehandel ga rekordsalg av drikke22.7.2020 10:28:12 CEST | Pressemelding
Karanteneregler har i praksis satt full stopp for grensehandelen med Sverige i sommer. Det har gitt en enorm økning i salget av norskprodusert brus, øl og flaskevann. Tallene kommer frem i Bryggeri- og drikkevareforeningens (BROD) salgsstatistikk for juni, som ble publisert i dag.
Norsk brustrend vekker oppsikt i Europa: Over 60 prosent sukkerfritt!26.5.2020 15:28:50 CEST | Pressemelding
Så langt i 2020 har godt over 60 prosent av brusen vi drikker i Norge vært sukkerfri. Det vekker oppsikt i Europa: - Dette er en utrolig prestasjon og det absolutt høyeste nivået vi kjenner til i Europa – og muligens hvor som helst i verden, uttaler generaldirektør Nicholas Hodac i UNESDA, den europeiske organisasjonen for brusprodusenter.
Grensehandel-stopp redder drikkevarebransjen14.5.2020 13:37:14 CEST | Pressemelding
Salget av drikkevarer i utelivet – både med og uten alkohol – har falt som bly under koronakrisen. For øl er salgssvikten på 77 prosent, brus 55 prosent og flaskevann 64 prosent. Samtidig har salget i dagligvarehandelen økt betydelig. Bryggeri- og drikkevareforeningen er ikke i tvil om hva som redder bransjen gjennom krisen: - Full stopp i grensehandelen har ført til at folk handler i Norge framfor i Sverige, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng. - Dette sier mye om hvordan grensehandelen rammer norske bedrifter og arbeidsplasser i normale tider.
Korona-krise for småskalabryggeriene17.4.2020 11:08:03 CEST | Pressemelding
De norske småskalabryggeriene tapte i snitt 19 prosent omsetning forrige måned etter at Norge ble stengt ned på grunn av korona-viruset 12. mars. Mange av disse bryggeriene har mesteparten av omsetningen i utelivet og der falt salget med 47 prosent. 11 prosent salgsøkning i dagligvarehandelen kompenserte ikke for tapet i puber og restauranter.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom