Bryggeri- og drikkevareforeningen

Sukkerfri verdensrekord

Del

Sukkerfri brus fortsetter å ta markedsandeler i Norge. Nå er det satt ny verdensrekord.

Norske brusprodusenter arbeider for å redusere hvor mye sukker folk får i seg fra drikke. Høy innsats gjennom flere år har gitt resultater som er lagt merke til internasjonalt: I 2015 utgjorde sukkerfri brus 43 % av brusmarkedet i Norge. I 2020 var sukkerfriandelen allerede oppe i 60 %.

Etter årets første fire måneder setter sukkerfri brus nå en ny rekord: Andelen sukkerfri brus på det norske markedet så langt i år er på hele 65,7 %.

- Norske brusprodusenter er stolte over å sette verdensrekord i sukkerfriandel. Dette er jubeltall for folkehelsen! sier Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Fuglum peker på at resultatene ikke kommer av seg selv. Bransjen har jobbet systematisk over flere år med en rekke tiltak:

  • Ingen kompromisser på smak - sukkerfri drikke skal være et fullverdig attraktivt produkt, ikke et «redusert alternativ»
  • Justering av oppskriftene på eksisterende produkter for å redusere sukkerinnholdet
  • Nesten all innovasjon og nylanseringer er i dag sukkerfrie
  • Sukkerfritt gis prioritet i markedsføring
  • Merking og pakningsstørrelser brukes bevisst
  • Produsentene samarbeider med handelen om kampanjer, aktivering og annet for å påvirke forbrukerne til å velge sukkerfrie alternativer.

I sum har tiltakene gjort at brusmarkedet i Norge i dag har verdens høyeste sukkerfriandel. Brusprodusentene har dermed bidratt betydelig til at sukkerforbruket i Norge har blitt kraftig redusert: Folkehelseinstituttet fastslo i rapporten Utviklingen i norsk kosthold 2020 at engrosforbruket av sukker har gått ned fra 43 til 24 kilo per person per år i perioden 2000–2019. De siste ti årene har sukkerforbruket gått ned med 25 prosent. Målet for sukkerreduksjon i Handlingsplanen for bedre kosthold for 2021 ble nådd allerede i 2019, to år før tiden.

Myndighetene og næringslivet er nå enige om å videreføre intensjonsavtalen for et sunnere kosthold ut 2025. Drikkevarenæringen applauderer avtalen:

- Tillitsfullt samarbeid og forutsigbar politikk og rammebetingelser er viktig for bedriftene når de skal bruke ressurser på den innovasjonen som trengs for å bevege markedet videre i retning enda flere sukkerfrie produkter, sier Fuglum.

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD)
Direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD)
Last ned bilde

Om Bryggeri- og drikkevareforeningen

Bryggeri- og drikkevareforeningen
Bryggeri- og drikkevareforeningen
Middelthunsgate 27
0306 Oslo

92031080 / 40215198http://www.drikkeglede.no

Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) jobber for bedre vilkår for norske bryggerier og drikkevareprodusenter.

Følg pressemeldinger fra Bryggeri- og drikkevareforeningen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bryggeri- og drikkevareforeningen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bryggeri- og drikkevareforeningen

Staysman kåret til Årets Ølhund29.10.2020 18:21:50 CET | Pressemelding

Stian «Staysman» Thorbjørnsen trodde han skulle delta på en pressekonferanse i regi av Bryggeri- og drikkevareforeningen, om status for norsk øl og norske bryggerier i koronatider. Det velkjente smilet ble enda bredere da han i stedet for ble overrasket med å kåres til Årets Ølhund for 2020 under en liten høytidelighet på Ringnes Brygghus torsdag ettermiddag. Han ble dermed del av en eksklusiv klubb av tidligere prisvinnere, som spenner fra Rolv Wesenlund via Odd Børretzen til Pondus-tegner Frode Øverli.

Grensehandel-stopp redder drikkevarebransjen14.5.2020 13:37:14 CEST | Pressemelding

Salget av drikkevarer i utelivet – både med og uten alkohol – har falt som bly under koronakrisen. For øl er salgssvikten på 77 prosent, brus 55 prosent og flaskevann 64 prosent. Samtidig har salget i dagligvarehandelen økt betydelig. Bryggeri- og drikkevareforeningen er ikke i tvil om hva som redder bransjen gjennom krisen: - Full stopp i grensehandelen har ført til at folk handler i Norge framfor i Sverige, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng. - Dette sier mye om hvordan grensehandelen rammer norske bedrifter og arbeidsplasser i normale tider.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom