Stopp i grensehandel ga rekordsalg av drikke

Karanteneregler har i praksis satt full stopp for grensehandelen med Sverige i sommer. Det har gitt en enorm økning i salget av norskprodusert brus, øl og flaskevann. Tallene kommer frem i Bryggeri- og drikkevareforeningens (BROD) salgsstatistikk for juni, som ble publisert i dag.

Salget av øl i juni var 40 % høyere enn samme måned i fjor. Brus økte med 28 % og vann gikk opp med 47 %.

- Vi har visst at avgiftsnivået gjør at mange velger å legge handleturen over svenskegrensen. Disse tallene er likevel langt høyere enn vi fryktet, sier Erlend Vagnild Fuglum, direktør i BROD.

- Vi gleder oss selvfølgelig over godt salg, men det er en bittersøt glede. Dette er jo en sterk dokumentasjon på hvor høy grensehandelen med drikkevarer er til vanlig, og hvilket enorm potensiale vi går glipp av. Norge taper verdiskaping og arbeidsplasser når avgiftene blir så høye at mange storhandler på Svinesund, sier Fuglum.

Han viser til at SSB over flere år har dokumentert stor vekst i grensehandelen. Etter grensen ble stengt har vi i sommer sett nyheter om rekordsalg i den norske dagligvarehandelen og på Vinmonopolet, særlig i områdene som ligger en kjøretur fra svenskegrensen.

- Politikerne diskuterer nå hvordan vi skal få fart på økonomien i landet vårt igjen. Her skal de få et gratis tips som vil bidra til vekst både i industri og handel: Reduser avgiftsnivået på drikkevarer ned mot svensk nivå.

- Danmark har lært oss av avgiftskutt funker. Der halverte de handelslekkasjen mot Tyskland etter at de kuttet de danske avgiftene på typiske lokkevarer, avslutter Fuglum.

BRODs salgsstatistikk kan leses her.

Staysman kåret til Årets Ølhund29.10.2020 18:21:50 CETPressemelding