Sterkt resultat for Agder Energi

Agder Energi hadde et underliggende resultat etter skatt på 673 millioner kroner i første halvår 2021. Det er mer enn en dobling fra samme periode i fjor, da konsernet hadde et resultat på 244 millioner kroner etter skatt.
i Nidelva, har Agder Energi Vannkraft bygget en ca. 270 meter lang laksetrapp.
For at laksen skal komme enkelt og trygt opp til gyteområdene ovenfor Rygenedammen i Nidelva, har Agder Energi Vannkraft bygget en ca. 270 meter lang laksetrapp.

- Vi har lagt bak oss et godt halvår hvor konsernets kraftproduksjon har levert sterke resultater. Høyere kraftpriser, høy produksjon og effektiv drift i hele konsernet har bidratt til et solid halvårsresultat. Jeg er stolt over hvordan våre ansatte har stått på og vist omstillingsevne i en annerledes tid, sier konsernsjef Steffen Syvertsen.

Økte kraftpriser

I Agder Energis prisområde økte den gjennomsnittlige spotprisen kraftig i første halvår, og var på 48,1 øre pr. kilowattime (kWh). I første halvår i fjor var den gjennomsnittlige spotprisen på 10,1 øre pr. kWh.

I første halvår i år har sikringsaktiviteter medført at de oppnådde kraftprisene har vært noe lavere enn spotprisene.

Produserte mer vannkraft

I første halvår 2020 har Agder Energis kraftstasjoner produsert 5 039 GW ren, fornybar energi. Det tilsvarer det gjennomsnittlige energibehovet til rundt 315 000 boliger. Vannkraftproduksjonen økte i første halvår med 16 prosent i forhold til samme periode i fjor, da ble det produsert 4 359 GWH.

Følger pandemien nøye

Agder Energi har ansvar for samfunnskritisk infrastruktur – samfunnet må ha strøm for å kunne fungere.

- Vi har en egen en egen kriseberedskapsgruppe som følger situasjonen nøye, planlegger og iverksetter tiltak etter behov, slik at vi er best mulig rustet til å håndtere vår samfunnskritiske rolle og bidra til lavere smittetrykk i samfunnet. Den operative driften i konsernet har ikke vært påvirket av pandemien, sier Syvertsen.

Lysere fremtidsutsikter

Etter rekordlave kraftpriser i 2020, har det i første halvår i 2021 vært en kraftig gjeninnhenting i prisene. Terminprisene indikerer vesentlig høyere priser også for resten av 2021.

- Ved utgangen av halvåret var ressursbeholdningen vår, det vil si vann og snø, litt lavere enn normalt. Med en normal ressurstilgang fremover forventer vi en høyere kraftproduksjon i 2021, og en vesentlig høyere netto energiomsetning i 2021 enn vi hadde i fjor, sier Syvertsen.

Industrielle satsinger

Konsernets satsing på nye posisjoner i det grønne skiftet har blitt positivt mottatt av markedet. Batteri-selskapet Morrow Batteries gjennomførte en vellykket kapitalinnhenting og fikk inn 230 millioner kroner, som verdsatte selskapet til 1,5 mrd. kroner. Finansieringen sikrer blant annet første byggefase av Morrows innovasjonssenter i Grimstad og pilotfabrikk i Arendal. Etter emisjonen har Agder Energi en eierandel på 35,3 %.

Agder Energi har, sammen med HitecVision-eide Vårgrønn og Green Investment Group, meldt seg på i konkurransen om å få konsesjon for å bygge havvind i Sørlige Nordsjø II.

- Vi ønsker å bidra til å øke tempoet i det grønne skiftet. Det vil være bra for klimaet og bra for Agder Energi. Gode resultater gir oss et godt fundament når vi fremover vil ta del i den fornybare re-industrialiseringen som skjer. Potensialet er stort, men dersom vi skal bygge ny industri som gir fremtidige arbeidsplasser og verdiskaping, må vi handle nå, sier Syvertsen.