Staysman kåret til Årets Ølhund
Stian «Staysman» Thorbjørnsen trodde han skulle delta på en pressekonferanse i regi av Bryggeri- og drikkevareforeningen, om status for norsk øl og norske bryggerier i koronatider. Det velkjente smilet ble enda bredere da han i stedet for ble overrasket med å kåres til Årets Ølhund for 2020 under en liten høytidelighet på Ringnes Brygghus torsdag ettermiddag. Han ble dermed del av en eksklusiv klubb av tidligere prisvinnere, som spenner fra Rolv Wesenlund via Odd Børretzen til Pondus-tegner Frode Øverli.

I sin begrunnelse for kåringen, trekker juryen frem hvordan Staysman fra sitt utgangspunkt som den norske «kongen av rølp» har foretatt en personlig reise gjennom det mangfoldige øl-Norge. Han har besøkt både små og store bryggerier, prøvd seg frem med å kombinere mat og øl og viser lysende entusiasme og nysgjerrighet for både håndverk og smaksopplevelser. Engasjementet har resultert i den nylig utgitte boken «Øl hele året» som han har skrevet sammen med Jørn Idar Almås Kvig, som selv ble kåret til Ølhund sammen med gjengen bak Ølportalen i 2014.
Juryen konkluderer slik: «Ingen tviler på at Staysman er genuint glad i øl, og hos ham er denne kjærligheten strippet for jåleri og fiksfakseri. På folkelig vis bidrar han nå til at nye grupper åpner øynene for det fantastiske mangfoldet som finnes av norsk øl.»
Årets Ølhund er en høythengende pris som deles ut av Bryggeri- og drikkevareforeningen, vanligvis i forbindelse med høstens juleølpremiere. Til tross for mange spennende juleølnyheter måtte arrangementet på grunn av pandemien avlyses i år. Prisen ble derfor delt ut uten publikum, men med en håndfull entusiaster fra bryggerinæringen til stede, nye venner Staysman fikk på sin reise inn i det store mangfoldet øl-Norge byr på.
FAKTA OM ÅRETS ØLHUND
Utmerkelsen Årets Ølhund er innstiftet av Bryggeri- og drikkevareforeningen og ble først gang delt ut i 1973. Prisen går til «personer som på uegennyttig grunnlag har gjort norsk øl store tjenester». Prisen henger høyt, og har ofte gått til kulturpersonligheter med stor kjærlighet for norskbrygget drikke. Blant tidligere vinnere finner vi Rolv Wesenlund, Jahn Otto Johansen, Odd Børretzen, Pondus/Frode Øverli og Trine Skei Grande.
Tittelen årets ølhund for 2020 tildeles Stian «Staysman» Thorbjørnsen.
Juryens begrunnelse in sin helhet er slik:
Årets ølhund har gjort en personlig reise gjennom det mangfoldige øl-Norge, og legemliggjør på mange måter den forvandlingen bryggeribransjen har gått gjennom.
Stian «Staysman» Thorbjørnsen har blitt kalt den norske kongen av «rølp». Med et stort konsum av øl, låter om pils og pizza, Volvo og Viagra, deltakelse i alt fra Paradise Hotel til Monsen på villspor så tilhører han ikke noen kulturelite – men er elsket av «folk flest».
Staysman sier selv at han ikke har anlegg for noe, men at han ikke gir seg på tørre møkka når det er noe han bestemmer seg for å gjøre. I år har han skrevet boka «Øl hele året», sammen med Jørn Idar Almås Kvig – og har gjennom arbeidet med boka fått øynene opp for det store mangfoldet vi har av øltyper og bryggerier.
I arbeidet med boka har han besøkt både små og store bryggerier, prøvd seg frem med å kombinere mat og øl og viser lysende entusiasme og nysgjerrighet for både håndverk og smaksopplevelser. I så måte er Staysman et godt bilde på hvordan øl-Norge har utviklet seg. I 2009 hadde Bryggeri- og drikkevareforeningen 11 medlemmer, i dag har vi 135, og vi kan velge mellom tusenvis av unike, norske øl.
Ingen tviler på at Staysman er genuint glad i øl, og hos ham er denne kjærligheten strippet for jåleri og fiksfakseri. På folkelig vis bidrar han nå til at nye grupper åpner øynene for det fantastiske mangfoldet som finnes av norsk øl.
I tråd med tradisjonen hedres prisvinneren med en karikatur, i år ført i pennen av Pondus-tegner Frode Øverli (som selv ble kåret til Årets Ølhund i 2012)
Kontakter
Erlend Vagnild FuglumDirektør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen
Tel:+47 402 15 198erlend.fuglum@bryggeriforeningen.noHege RamsengKommunikasjonssjef
Tel:+47 920 31 080hege.ramseng@bryggeriforeningen.noBilder
Om Bryggeri- og drikkevareforeningen

Middelthunsgate 27
0306 Oslo
92031080 / 40215198http://www.drikkeglede.no
Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) jobber for bedre vilkår for norske bryggerier og drikkevareprodusenter.
Følg saker fra Bryggeri- og drikkevareforeningen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bryggeri- og drikkevareforeningen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Bryggeri- og drikkevareforeningen
Avgiftsrekord etter stengt svenskegrense23.8.2020 11:38:28 CEST | Pressemelding
Staten har tjent godt over en halv milliard i økte avgiftsinntekter på øl og brus etter at grensehandelen falt bort. Det viser nye beregninger fra Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD).
Stopp i grensehandel ga rekordsalg av drikke22.7.2020 10:28:12 CEST | Pressemelding
Karanteneregler har i praksis satt full stopp for grensehandelen med Sverige i sommer. Det har gitt en enorm økning i salget av norskprodusert brus, øl og flaskevann. Tallene kommer frem i Bryggeri- og drikkevareforeningens (BROD) salgsstatistikk for juni, som ble publisert i dag.
Norsk brustrend vekker oppsikt i Europa: Over 60 prosent sukkerfritt!26.5.2020 15:28:50 CEST | Pressemelding
Så langt i 2020 har godt over 60 prosent av brusen vi drikker i Norge vært sukkerfri. Det vekker oppsikt i Europa: - Dette er en utrolig prestasjon og det absolutt høyeste nivået vi kjenner til i Europa – og muligens hvor som helst i verden, uttaler generaldirektør Nicholas Hodac i UNESDA, den europeiske organisasjonen for brusprodusenter.
Grensehandel-stopp redder drikkevarebransjen14.5.2020 13:37:14 CEST | Pressemelding
Salget av drikkevarer i utelivet – både med og uten alkohol – har falt som bly under koronakrisen. For øl er salgssvikten på 77 prosent, brus 55 prosent og flaskevann 64 prosent. Samtidig har salget i dagligvarehandelen økt betydelig. Bryggeri- og drikkevareforeningen er ikke i tvil om hva som redder bransjen gjennom krisen: - Full stopp i grensehandelen har ført til at folk handler i Norge framfor i Sverige, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng. - Dette sier mye om hvordan grensehandelen rammer norske bedrifter og arbeidsplasser i normale tider.
Korona-krise for småskalabryggeriene17.4.2020 11:08:03 CEST | Pressemelding
De norske småskalabryggeriene tapte i snitt 19 prosent omsetning forrige måned etter at Norge ble stengt ned på grunn av korona-viruset 12. mars. Mange av disse bryggeriene har mesteparten av omsetningen i utelivet og der falt salget med 47 prosent. 11 prosent salgsøkning i dagligvarehandelen kompenserte ikke for tapet i puber og restauranter.
Svært alvorlig for drikkevareprodusentene26.3.2020 17:32:10 CET | Pressemelding
Koronakrisen rammer norske drikkevareprodusenter hardt. I en fersk undersøkelse svarer 70 % at situasjonen nå enten er virksomhetskritisk eller alvorlig. Allerede er en stor del av arbeidsstokken permittert.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom