Opplysningskontoret for brød og korn

Spis karbohydrater som er bra for deg

En ny undersøkelse gjennomført av Opinion viser at 1 av 2 opplever at det er vanskelig å unngå å spise karbohydrater. Daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn er lei av seiglivede myter som sier du bør unngå karbohydrater.
Daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn,  Torunn Nordbø oppfordrer til å velge grovt. (Foto: Brodogkorn.no)
Daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn, Torunn Nordbø oppfordrer til å velge grovt. (Foto: Brodogkorn.no)

Blir man tjukk av karbohydrater?

– Nei, de kan fint inngå i et sunt og variert kosthold. Dess grovere, dess bedre, forteller Torunn Nordbø, ernæringsfysiolog og daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn.

Selv om svært mange opplever at karbohydrater både er sunt og mettende, er det mange som er opptatt av koblingen mellom vekt og karbohydrater. Lavkarbodietter er blitt godt kjent blant nordmenn de siste årene, både blant kvinner og menn. Det er også blant de diettene flest opplever som relevante å ta i bruk for å gjøre justeringer i eget kosthold uansett om du er ung (18-29 år) eller voksen (30+). Det å kutte ned på karbohydrater er med andre ord blitt et ganske utbredt fenomen i Norge.

I undersøkelsen gjennomført av Opinion på vegne av MatPrat, kommer det også frem at 34 % mener at karbohydrater tilhører et sunt kosthold, 30 % mener at karbohydrater er mettende, mens 26 % mener at karbohydrater bidrar til vektøkning.

At man blir tjukk av karbohydrater er en myte.

– Spiser du for mye av hva som helst, kan du legge på deg. Det er ikke en enkelt matvare som spiller noen rolle. Det er et for høyt inntak av energi i forhold til det du trenger som betyr noe. Langsomme karbohydrater gir stabilt blodsukker og holder deg mett lenge. På den måten kan de faktisk hjelpe deg med å holde vekten, forklarer Nordbø.

Vet folk at karbohydrater spiller en nøkkelrolle i kostholdet?

– Kroppen vår trenger karbohydrater for å fungere, og her er det viktig å få med seg at det finnes to hovedgrupper. Sukker og stivelse gir oss energi og kalles gjerne «raske» karbohydrater, fordi de gir en rask og høy blodsukkerstigning. Kostfiber kalles ofte «langsomme» karbohydrater fordi de forsinker fordøyelsen og opptaket av sukker og stivelse. Det gjør at kroppen får en lavere og roligere blodsukkerstigning. Velger du grove fremfor fine kornprodukter holder du energien oppe lenger, forteller Nordbø.

Myndighetene anbefaler at 45 til 60 prosent av all energi vi trenger bør komme fra langsomme karbohydrater. I tillegg til at karbohydrater gir energi er de viktige for hjernen, nervesystemet, muskler og immunforsvaret.

Spis grove kornprodukter

I hvilke matvarer finner man så de langsomme karbohydratene?

– Kilder til langsomme karbohydrater for eksempel grovbrød, havegryn, byggryn, grønnsaker, frukt, bønner og linser. Her er det mange muligheter til smakfulle måltider i løpet av dagen. I tillegg vil også mange være bra for lommeboka. Jeg anbefaler gjerne en skikkelig grov matpakke som du kan ta med på jobb, eller skolebenken. Det er mye penger å spare på å lage maten hjemme, avslutter Nordbø.

Tips til en grov vri på dagens måltider

Frokost - med havregryn, nøtter, frø og tørket frukt kan du lage din egen grove kornblanding til frokost. Server med yoghurt eller melk og friske bær eller syltetøy.

Lunsj - fyll grove brødskiver, rundstykker eller en baguett med for eksempel en frisk kyllingsalat til en næringsrik og mettende lunsj.

Brødmiddag - med en grov brødskive, skiver av fiskekake og stekte grønnsaker lager du kjapt en grov middag.

Middag - gjør gryteretten, salaten eller andre middagsretter grovere med bygg istedenfor fin ris eller pasta.

Grøtmåltid - både havregryn og byggryn gir et grovt måltid, og med friske urter, tomater og pinkjerner får du i tillegg en utradisjonell vri på grøten.

Bilder

Last ned bilde
En kornblanding lager du kjapt selv med havregryn, nøtter, frø og tørket frukt og serverer med yoghurt eller melk og friske bær eller syltetøy.(Foto: Brodogkorn.no)
Last ned bilde
Grov bagett med kyllingsalat er næringsrik og mettende lunsjmat (Foto: Brodogkorn.no)
Last ned bilde
Med en grov brødskive i bunnen, fiskekaker i skiver og stekte grønnsaker på toppen lager du kjapt en god og grov middag. (Foto: Brodogkorn.no)
Last ned bilde
One pot med byggryn er en enkel hverdagsmiddag som både er god og grov.  (Foto: Brodogkorn.no)
One pot med byggryn er en enkel hverdagsmiddag som både er god og grov. (Foto: Brodogkorn.no)
Last ned bilde
Grøt med steel cut havre gir en grovere tekstur på grøten. Toppet med friske urter, tomater og ristede nøtter får du i tillegg en utradisjonell vri på grøten. (Foto: MatPrat.no)
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for brød og korn

Opplysningskontoret for brød og korn
Lørenveien 40

952 89 666http://www.brodogkorn.no

Opplysningskontoret for brød og korn (OBK) ble etablert høsten 2007 for å drive merkenøytral opplysningsvirksomhet på vegne av alle aktørene i verdikjeden. Formålet er å øke kunnskapen om, og fremme forbruket av, korn, mel, brød og andre bakervarer hos forbrukerne og andre målgrupper.

OBK har som mål å øke kunnskapen om hvor viktig sunne bakervarer og kornprodukter er i det daglige kostholdet. OBK forholder seg alltid til de til enhver tid gjeldende offentlige kostholdsråd.

Bildearkivet til Opplysningskontoret for brød og korn

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for brød og korn på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn