Solcellespesialisten sertifisert som miljøfyrtårn

Det har vært et strålende år for Solcellespesialisten. Nå avslutter de 2022 med å bli sertifisert som miljøfyrtårn.

– For å kunne vise at vi jobber systematisk med miljø og sosialt ansvar, ønsket vi å benytte oss av et fremoverlent miljøledelsessystem, sier Carl Christian Strømberg, daglig leder i Solcellespesialisten.

Miljøfyrtårn er en nasjonal miljøsertifiseringsordning som skal bidra til at norske virksomheter reduserer sin miljøbelastning og tar del i den grønne omstillingen. Virksomhetene må oppfylle en rekke kriterier, både generelle og bransjespesifikke, for å bli sertifiserte.

– Vi har fokusert på å få oversikt over alle våre leverandører og sett på sammensetningen av en innkjøpsrutine og støttende rutiner. Her sørger vi for at bærekraft er med i tankeprosessen fra begynnelsen av. I tillegg til det systematiske arbeidet, har vi sett på praktiske muligheter for å optimalisere transport, avfallshåndtering og ressursbruk for å minimere vår påvirkning på miljø og klima, sier Anders Vieth Rør, bærekrafts- og IT-ansvarlig i Solcellespesialisten.

Høytidelig besøk fra ordførerens kontor

Tirsdag 20. desember ble sertifiseringen feiret i Solcellespesialistens lokaler etter at en representant fra ordføreren i Fredrikstad sitt kontor overrakte diplom og gratulasjoner på høytidelig vis.

Solcellespesialisten ser frem til å ta fatt på et nytt år og fortsette å tenke bærekraft i alle ledd i hele bedriften.

– Vi skal fortsette å sette miljø og sosialt ansvar øverst på agendaen, sier Strømberg.