Solbølgen skyller inn over landet

Solcellemarkedet er rekordhett om dagen. Med høye strømpriser har inntjeningstiden halvert, noe som ikke har gått ubemerket hen. Nå spår bransjeleder Solcellespesialisten at hver fjerde nordmann vil ha solceller på taket innen 2030. Selv planlegger de å installere 3000 solcelleanlegg årlig.

Det skjer en revolusjonerende utvikling av solceller. Fredrikstadbedriften Solcellespesialisten opplever stadig økende pågang fra kunder som ønsker forutsigbare strømregninger og å bidra i det grønne skiftet. Solbølgen skyller inn over landet, og stadig flere nordmenn installerer solceller på taket. For aktørene i bransjen blir det et stadig større press på å levere produktene.

Solkraft utgjør en liten del av kraftproduksjonen i Norge, men er for tiden i rask vekst. Solcellespesialisten opplever en enorm pågang fra nysgjerrige nordmenn som vurderer nye energiformater. Daglig leder Carl Christian Strømberg spår enorm vekst:

– Vi bidrar til en revolusjonerende utvikling av solceller i årene fremover. Selv om solceller i dag står for en liten promille av kraftproduksjonen i Norge vet vi med sikkerhet at solenergi kommer til å utgjøre en betydelig andel i fremtiden. Jeg tror at innen 2030 vil hver fjerde nordmann ha solceller på taket. Det vil gjøre en forskjell for energiproduksjonen i Norge, men også for lommeboka til folk. Solceller er en trygg og forutsigbar økonomisk investering.

EU har som målsetning at alle næringsbygg skal ha solceller innen 2025, innen 2029 er målsetningen at alle privatbygg skal ha solceller. For Solcellespesialisten betyr det at Norge ligger bakpå.

– EU setter ambisiøse mål, og Norge ligger langt bak. Vi tar vår del av ansvaret for å følge opp viktige klimamål, dessverre ser vi at politikerne ikke setter ambisiøse nok mål for solceller. Det er langt fra der vi er nå til der vi skal.

Økte strømpriser og uforutsigbarhet
Ifølge NVE kan norske forbrukere forvente høye strømpriser i årene fremover. Kraftprisene øker på kort sikt, men etter hvert som den fornybare produksjonen i Europa øker, faller strømprisen. Solcellespesialisten opplever at stadig flere kunder er bekymret for uforutsigbare høye strømregninger.

– Solcellepanelene våre har en levetid på 30 til 40 år. Med dagens strømpriser går kunden i null på fire til fem år, istedenfor ti som normalen. Dette gjør at våre kunder kan møte strømprisene med trygghet. Vi må tørre å tenke nytt om overgangen til fornybar energi. Folk tjener penger på dette i det lange løp, samtidig rammer momsen urettferdig skeivt de som faktisk tar fornuftige og grønne valg. Her må politikerne komme på banen. Vi kan ikke gi ekstra utgifter til de som tenker på miljøet i hverdagen, argumenterer Carl Christian Strømberg.

Praktisk tilrettelegger for det grønne skiftet
Overgangen til det grønne skiftet skjer i forrykende fart, derimot opplever bransjen et stort monteringsetterslep. For Solcellespesialisten handler det om å levere god kvalitet på raskest mulig tid.

– Vi skal installere 3000 solceller årlig. Det er et krevende arbeid, men takket være dedikerte teknikere og montører jobber vi for å ha kortest monteringssted i bransjen. Bransjen vår opplever et enormt monteringsetterslep, det viser at solceller er populært. Solceller er den konfliktfrie kraften som skaper positiv klimaeffekt. Vi tilrettelegger for at kunder kan bli med på det grønne skiftet, forteller Carl Christian.

Om Solcellespesialisten

Stabburveien 1 A
1617 FREDRIKSTAD

Følg pressemeldinger fra Solcellespesialisten

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Solcellespesialisten på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Solcellespesialisten

Salatmestern: Fasade- og takmontert solcelleanlegg7.9.2021 00:00:00 CEST | Pressemelding

Kunde: Salatmestern - matprodusent, produksjonslokale med maskinpark og behov for kjøling. Estimert energiproduksjon tak: 80 000 kWh Estimert energiproduksjon fasade: 45 000 kWh Anlegg installert: vinter 2020 Installert effekt på tak: 93,6 kWp Installert effekt på fasade: 65 kWp Antall paneler/type på tak: 240 stk Jinko 390 W Antall paneler/type på fasade: 203 stk Jasolar all black 325 W Vi benyttet den sør-vest vendte fasaden i denne installasjonen for å ta i bruk de flatene som var best egnet til solcelleproduksjon. Fasadeinstallasjon er en god løsning for å oppnå høyere energiproduksjon på vinterstid da fasadeanleggene ikke dekkes av snø og er gunstig i måneder der sola står lavt på himmelen. Dette er den største fasaden vi har installert med standard moduler i festesystem fra Baywa. Salatmestern logo er Perforert. Denne ble produsert og montert av Pepe Skilt og Dekor AS

Borg Havn: 993,6 kWp27.8.2021 00:00:00 CEST | Pressemelding

Anlegg installert: våren 2021 Installert effekt på tak: 993,6 kWp Antall paneler/type på tak: JA Solar 460 Watt Estimert energiproduksjon tak: 860.000 kWh årlig Norges største offentlige solcelleanlegg pr.d.d. Skal utvides med ytterligere 1 MWp Solcelleanlegget er koblet til en dedikert solcelletavle, med egen trafo, levert i en 40ft container. Borg Havn strømnettet er også tilknyttet en batteribank vi har levert i samarbeid med Pixii på 95kW/195 kWh, som tar imot overskuddsstrøm fra solcelleanlegget.