Skremmende salgstall fra Coop

Årets gresskarsalg er godt i gang i Coops butikker, som forventer å sette rekord med over 800 tonn solgte gresskar til Halloween.
Gjengen på Extra Vikevåg på Rennesøy er klare for årets Halloween-feiring. Foto: Anita Henden

I fjor solgte Coops dagligvarekjeder 640 tonn gresskar i forbindelse med Halloween. I år forventes det en kraftig salgsøkning og gresskar-rekord med over 800 tonn solgte gresskar. Det tilsvarer cirka 160 000 gresskar.

– Halloween er en voksende sesong og vi ser at stadig flere ønsker å pynte med gresskar i alle mulige størrelser og fasonger. Vi forventer at salgsrekorden fra 2021 vil passeres med god margin, sier Kamilla Sand, innkjøper frukt & grønt i Coop Norge.

Tidligere år har Coop vært nødt til å supplere med danske gresskar, men i år selger Coop kun norskproduserte gresskar, takket være gunstige forhold for dyrking og tørking av gresskar.

– Vi er stolte av å kunne tilby full dekning av norske gresskar for første gang i år. Våre produsenter Thema AS i Ski og Jens Graff i Røyken, har hatt fantastiske avlinger i år, sier Sand.

Coop selger også utskjæringssett med sjablonger og redskaper hos både Extra og Obs, som gjør det enkelt å få til proffe og skumle utskjæringer. Hos Obs finner du også et større utvalg innen dekorasjon til Halloween.

Det er særlig småbarnsfamilier som kjøper gresskar og annen Halloween-pynt. I tillegg til å la barna hjelpe til med utskjæringen av gresskaret, oppfordrer Sand til å tenke på matsvinnet, og at du tar med barna på matlaging med gresskar-innmaten.

– Det jeg liker så godt med gresskar er at det har så mange bruksområder. Gresskar er også sunt, og har et høyt innhold av betakaroten og kostfiber, sier Sand.

Matgresskar kan kokes, syltes, steke, dampes eller wokes. Innmaten i pyntegresskarene kan være litt trevlete, men det passer utmerket å bruke i supper, pureer eller i bakverk. Gresskarkjernene kan skylles og ristes før de kan brukes i nøtteblandinger og salater, eller som snacks.

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.