Coop Norge

Änglamark og Coop topper bærekraftskåring

Del

Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.

Dorthe Gill Brudvik, direktør egne merkevarer (EMV) i Coop Norge, er stolt over at Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren i undersøkelsen og kåret til bransjevinner i kategorien mat. Foto: Espen Solli
Dorthe Gill Brudvik, direktør egne merkevarer (EMV) i Coop Norge, er stolt over at Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren i undersøkelsen og kåret til bransjevinner i kategorien mat. Foto: Espen Solli

– Vi er veldig stolte over at norske forbrukere for tredje år på rad kårer Coop som dagligvarebransjens mest bærekraftige merkevare, og at vår Änglamark-serie er bransjevinner i kategorien mat. Vår oppgave er å legge til rette for at kundene, som eier oss, kan ta gode og bærekraftige valg for seg selv og miljøet i våre butikker og byggevarehus, forteller Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.

Sustainable Brand Index er Europas største markedsstudie innen bærekraft, og består av en vurdering av to områder; miljøansvaret og samfunnsansvaret til en merkevare. 282 merkevarer i 25 forskjellige bransjer er vurdert av 13 000 norske forbrukere. Coop topper dagligvarekategorien og Coops Änglamark-serie er bransjevinner i kategorien mat.

Storsatsning på økologisk produktserie
I tillegg til å bli kåret til bransjevinner i kategorien mat ble Änglamark rangert som nummer to av de 282 merkevarene som er med i undersøkelsen. Änglamark er Coops egen serie med økologiske, miljø- og allergivennlige varer. Serien har alt fra melk, grønnsaker, pasta og brød til babymat, bleier og solkrem, og er Norges og Nordens største økologiserie.

– Det er stort for oss at Änglamark blir rangert som nummer to, og i tillegg blir bransjevinner i kategorien mat, i det første året merkevaren er med i undersøkelsen. De første Änglamark-produktene kom på markedet i begynnelsen av 2006. I dag kan du finne over 250 Änglamark-produkter i butikkene, og nye kommer stadig til. Når du kjøper Änglamark, får du produkter av høy kvalitet og kan være trygg på at de er produsert uten skadelige stoffer og kjemikalier. Det vet vi at det er mange kunder som setter pris på, forteller Dorthe Gill Brudvik, direktør egne merkevarer (EMV) i Coop Norge.

Reduserer matsvinnet sammen med kundene
For Coop handler bærekraft om å skape positive verdier for mennesker, miljøet og Coop, og strategien «Et bærekraftig Coop» ligger til grunn for arbeidet frem mot 2025. Denne inkluderer tiltak innen sirkulærøkonomi, sunnere kosthold, mindre matsvinn og mangfold på arbeidsplassen. Den siste tiden har matsvinn vært høyt på agendaen etter at Matsvinnutvalget leverte sin rapport tidligere i år.

Coop har gjennom en årrekke gjennomført mange tiltak for å redusere matsvinnet. Coops dagligvarekjeder har i lang tid solgt varer med kort holdbarhet som nærmer seg utløpsdato med 40 prosent rabatt gjennom nedprisingskonseptet Matredder'n. Fra 1. februar ble dette konseptet utvidet, og nå selges varer som har passert "best før"-dato med 70 prosent rabatt.  

– Kundene våre liker disse grepene, og i fjor solgte vi nedprisede varer til en verdi av over 1 milliard kroner, og over 450 000 «forundringsposer» i samarbeid med Too Good To Go. Coop er også en av de største leverandørene av overskuddsmat til matsentralene i Norge, og donerte i 2023 nesten 900 tonn mat som kommer vanskeligstilte til gode, sier Siri Krona Johnsen, leder for bærekraft i Coop Norge. 

Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index™ er Europas største uavhengige merkevarestudie med fokus på bærekraft. Studien måler og analyserer hvordan bærekraft påvirker merkevarebygging, kommunikasjon og forretningsutvikling. Studien ble grunnlagt i 2011 i Sverige og lansert i Norge i 2013. Grunnleggerne av SBI er det privateide innsiktsbyrået SB Insight som opererer i Norden, Nederland og Baltikum.

Kontakter

Bilder

Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge. Foto: Espen Solli
Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge. Foto: Espen Solli
Last ned bilde
Siri Krona Johnsen, leder for bærekraft i Coop Norge. Foto: Espen Solli
Siri Krona Johnsen, leder for bærekraft i Coop Norge. Foto: Espen Solli
Last ned bilde

Om Coop

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.

Følg pressemeldinger fra Coop Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Coop Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye