Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.

Dette tilsvarer en resultatmargin på 0,5 prosent av omsetningen på 61 milliarder kroner.
– Det aller viktigste for Coop Norge er å bidra til økt konkurransekraft for de 57 samvirkelagene, ikke å maksimere overskuddet for vår egen del. Samvirkelagene eies igjen av 2,1 millioner medlemmer, som skal oppleve å få gode handleopplevelser og nytte av sitt medlemsskap. Samvirkelagene i Coop utbetalte rekordhøye 1,4 milliarder kroner i kjøpeutbytte for 2023. I tillegg til kommer medlemsfordeler i form av kuponger og medlemsrabatter på 1,4 milliarder kroner, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.
Han understreker at Coop Norge ikke bare leverer forbedringer på driften, men også resultater på andre viktige områder.
– Vi har blant annet tiltak for å fremme sirkulærøkonomi, sunnere kosthold, bedre mangfold, reduserte utslipp og kutt i matsvinn. I fjor solgte vi nedprisede varer for over én milliard kroner, og siden 2019 har vi redusert matsvinnet med 42 prosent i butikk og lager. I 2024 har vi tatt nye krafttak for å kutte matsvinnet. Vi er stolte av at dette legges merke til og at norske forbrukere rangerer Coop og produktserien Änglamark som bransjevinnere i Sustainability Brand Index i 2024, sier Engedal.
I fjor var konkurransen mellom dagligvarekjedene tøffere enn noen gang tidligere. Coops største kjede, Extra, befestet sin posisjon som en av landets aller billigste kjeder. Lavpriskjeden fortsatte å vinne markedsandeler, og fikk en vekst på 0,6 prosentpoeng i 2023.
– Dyrtiden har ført til en betydelig endring av handlemønstre i hele bransjen, med dreining mot lavpriskjedene fra supermarked og nærbutikker. Kundene foretrakk i større grad billigere varer og tilbudsvarer, og de handlet genrelt sett færre produkter. Dette førte til et fall i volumet, men prisveksten ga en samlet omsetningsvekst, forklarer Engedal.
I et svært krevende marked for byggevarer, har Coops byggevarekjeder tatt markedsandeler. Akkumulert for året har omsetningen økt med 0,9 prosent i et marked som gikk ned med over seks prosent.
– Dette er resultatet av en langsiktig satsing på fysiske butikker og netthandel, der sistnevnte økte med 70 prosent i 2023. Gjennom langsiktige investeringer i digitalisering, automatisering og logistikk, vil vi fortsette den sterke utviklingen, der Obs BYGG i spissen står frem som kjeden med de laveste prisene og de mest fornøyde kundene, sier Engedal.
Han påpeker at Coop Norge investerer store beløp i fremtidig konkurransekraft:
– De siste årene er over tre milliarder kroner investert i en utvidelse av Coops logistikksenter, som blir fullstendig automatisert og Norges første energipositive logistikksenter. Vi investerer også i vertikal salatdyrkning, i flere digitalt betjente butikker, i vår mobilbetalingsapp Coopay og i andre innovasjoner som styrker Coops langsiktige konkurransekraft og kundetilfredshet.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noOm Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Norske forbrukere kårer Coop og Änglamark til bærekraftsvinnere – for fjerde år på rad12.3.2025 18:12:46 CET | Pressemelding
For fjerde år på rad har norske forbrukere kåret Coop til den mest bærekraftige aktøren i dagligvarebransjen, i merkevarestudien Sustainable Brand Index. Samtidig vinner Coops produktserie Änglamark prisen for mest bærekraftige merkevare på tvers av alle kategorier.
Fem år siden pandemien: Nordmenn ruster seg for ny krisesituasjon12.3.2025 07:29:07 CET | Pressemelding
Stadig flere nordmenn tar nå grep for å sikre seg. Salget av produkter anbefalt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har skutt i været hos Obs så langt i år.
Coop Norge SA klager vedtak inn for Konkurranseklagenemnda21.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Coop Norge SA stiller seg fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets vedtak om brudd på konkurranseloven i den såkalte «prisjegersaken». Nå er saken klaget inn for Konkurranseklagenemnda.
Utvidet tilbakekalling av egg11.2.2025 11:45:51 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake et mindre parti på 5 000 pakker egg på grunn av høyt innhold av vitamin D. For høyt inntak av vitamin D kan være helseskadelig. Produktene er fjernet fra butikkene.
Coop tilbakekaller flere varianter egg6.2.2025 16:46:49 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake flere varianter egg på grunn av høyt innhold av vitamin D. For høyt inntak av vitamin D kan være helseskadelig. Produktene fjernes fra butikkene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom