Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.

Dette tilsvarer en resultatmargin på 0,5 prosent av omsetningen på 61 milliarder kroner.
– Det aller viktigste for Coop Norge er å bidra til økt konkurransekraft for de 57 samvirkelagene, ikke å maksimere overskuddet for vår egen del. Samvirkelagene eies igjen av 2,1 millioner medlemmer, som skal oppleve å få gode handleopplevelser og nytte av sitt medlemsskap. Samvirkelagene i Coop utbetalte rekordhøye 1,4 milliarder kroner i kjøpeutbytte for 2023. I tillegg til kommer medlemsfordeler i form av kuponger og medlemsrabatter på 1,4 milliarder kroner, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.
Han understreker at Coop Norge ikke bare leverer forbedringer på driften, men også resultater på andre viktige områder.
– Vi har blant annet tiltak for å fremme sirkulærøkonomi, sunnere kosthold, bedre mangfold, reduserte utslipp og kutt i matsvinn. I fjor solgte vi nedprisede varer for over én milliard kroner, og siden 2019 har vi redusert matsvinnet med 42 prosent i butikk og lager. I 2024 har vi tatt nye krafttak for å kutte matsvinnet. Vi er stolte av at dette legges merke til og at norske forbrukere rangerer Coop og produktserien Änglamark som bransjevinnere i Sustainability Brand Index i 2024, sier Engedal.
I fjor var konkurransen mellom dagligvarekjedene tøffere enn noen gang tidligere. Coops største kjede, Extra, befestet sin posisjon som en av landets aller billigste kjeder. Lavpriskjeden fortsatte å vinne markedsandeler, og fikk en vekst på 0,6 prosentpoeng i 2023.
– Dyrtiden har ført til en betydelig endring av handlemønstre i hele bransjen, med dreining mot lavpriskjedene fra supermarked og nærbutikker. Kundene foretrakk i større grad billigere varer og tilbudsvarer, og de handlet genrelt sett færre produkter. Dette førte til et fall i volumet, men prisveksten ga en samlet omsetningsvekst, forklarer Engedal.
I et svært krevende marked for byggevarer, har Coops byggevarekjeder tatt markedsandeler. Akkumulert for året har omsetningen økt med 0,9 prosent i et marked som gikk ned med over seks prosent.
– Dette er resultatet av en langsiktig satsing på fysiske butikker og netthandel, der sistnevnte økte med 70 prosent i 2023. Gjennom langsiktige investeringer i digitalisering, automatisering og logistikk, vil vi fortsette den sterke utviklingen, der Obs BYGG i spissen står frem som kjeden med de laveste prisene og de mest fornøyde kundene, sier Engedal.
Han påpeker at Coop Norge investerer store beløp i fremtidig konkurransekraft:
– De siste årene er over tre milliarder kroner investert i en utvidelse av Coops logistikksenter, som blir fullstendig automatisert og Norges første energipositive logistikksenter. Vi investerer også i vertikal salatdyrkning, i flere digitalt betjente butikker, i vår mobilbetalingsapp Coopay og i andre innovasjoner som styrker Coops langsiktige konkurransekraft og kundetilfredshet.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noOm Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom