Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.

– Vi ønsker å vise frem innholdet slik det faktisk er, så det ikke skal være noe tvil for kundene om grovhetsandelen i brødene våre. Derfor trykker vi nå den nye grovhetsmerkingen på alle våre Coop-brød, ved siden av den allerede godt etablerte brødskalaen, sier Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge.
Brødskalaen er en frivillig merkeordning for mel- og bakeribransjen, som består av et brødskalasymbol der brødet tildeles alt fra ett til fire kakestykker basert på hvor grovt det er.
– Innføringen av brødskalaen var svært positivt og revolusjonerte bransjen i sin tid. Den var et viktig verktøy for å bevisstgjøre forbrukerne. Samtidig mener vi at den kunne vært enda tydeligere, og det er grunnen til at vi nå lanserer et egenutviklet grovhetsmerke på brødene våre, sier Brudvik.
Lytter til kundene
Brødskalaen er godt kjent og visuell, men utfordringen er at den kan være misvisende. Den vil blant annet tildele ett kakestykke til en loff, og et brød med 52 prosent grovhet får tre kakestykker, noe som gjør at brødene vil fremstå grovere enn de faktisk er.
– Det vi har gjort med vår nye grovhetsmerking er å blåse opp grovhetsgraden i stor skrift, vi mener det er en ærlig og tydelig måte å synliggjøre innholdet i brødene våre, sier Brudvik.
Coop har testet både brødskalaen og den nye grovhetsmerkingen i sitt medlemspanel. Tilbakemeldingene er at den nye merkingen er nøyaktig og enkel å dekode. Ved valget mellom dagens brødskala eller ny grovhetsmerking, er flertallet mest positive til Coops nye designforslag. Den blir foretrukket på tvers av alle alderskategorier.
– Som forbrukereid organisasjon er vi opptatt av å lytte til medlemmene våre. Vårt medlemspanel er en måte medlemmene våre kan være med å påvirke hva vi gjør, og basert på tilbakemeldingene herfra ruller vi nå ut vår nye grovhetsmerking, sier Brudvik.
Endrer design
Innføringen av grovhetsskalaen blir gjort i forbindelse med en større designendring av Coop-brød.
– Det var på høy tid med en oppfriskning av brøddesignet vårt. Vi ønsket oss en større helhet på tvers av segmenter, og vi håper og tror at kundene våre vil sette pris på endringene.
De nye brødposene på Coop-brød er nå ute i butikk. Kundene vil fortsatt finne alle sine favorittbrød, bare i ny drakt.
I tillegg lanserer Coop et nytt barnebrød med navn Småtrollbrød. Brødet er 80 prosent grovt og uten hele korn, noe som betyr at det er et av de groveste barnebrødene på markedet.
Kontakter
Simen Kjønnås ThorsenKommunikasjonsrådgiverCoop Norge SA
Tel:91797995skt@coop.noBilder



Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Rekordvekst for lavpriskjeden Extra21.3.2025 07:02:00 CET | Pressemelding
Coops lavpriskjede Extra økte markedsandelen med 0,6 prosentpoeng i 2024 og har aldri før hatt høyere omsetning enn i 2024.
Extra vinner pris for sunnere kosthold19.3.2025 15:55:30 CET | Pressemelding
I dag ble Extra kåret til vinner av utmerkelsen for sunnere kosthold under #MerAv-seminaret på UMAMI-messen. Prisen ble delt ut som anerkjennelse for konseptet «Alltid 8», som har hatt en imponerende vekst og bidratt til økt forbruk av frukt og grønnsaker blant norske forbrukere.
Norske forbrukere kårer Coop og Änglamark til bærekraftsvinnere – for fjerde år på rad12.3.2025 18:12:46 CET | Pressemelding
For fjerde år på rad har norske forbrukere kåret Coop til den mest bærekraftige aktøren i dagligvarebransjen, i merkevarestudien Sustainable Brand Index. Samtidig vinner Coops produktserie Änglamark prisen for mest bærekraftige merkevare på tvers av alle kategorier.
Fem år siden pandemien: Nordmenn ruster seg for ny krisesituasjon12.3.2025 07:29:07 CET | Pressemelding
Stadig flere nordmenn tar nå grep for å sikre seg. Salget av produkter anbefalt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har skutt i været hos Obs så langt i år.
Coop Norge SA klager vedtak inn for Konkurranseklagenemnda21.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Coop Norge SA stiller seg fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets vedtak om brudd på konkurranseloven i den såkalte «prisjegersaken». Nå er saken klaget inn for Konkurranseklagenemnda.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom