Sex og samfunn

Skamløsprisen 2022 til Kaveh Rashidi: - Jeg vil bidra til at vi skammer oss litt mindre.

Kaveh Rashidi jobber for at vi alle skal snakke mer åpent om seksuell helse, og er særlig opptatt av at leger må tørre å snakke med sine pasienter om sex. - Gjennom formidling av kunnskap prøver jeg å bidra til at vi skammer oss litt mindre, men også at vi ikke pålegger andre skam, sier vinneren av Skamløsprisen 2022.
Kaveh Rashidi vant Skamløsprisen 2022

Først og fremst er jeg utrolig takknemlig for utmerkelsen! Jeg synes alle de andre på topp 10 var verdige nominerte og mine to medfinalister er også like mye vinnere som meg, så det er med ydmykhet at jeg tar imot prisen, sa Kaveh Rashidi da han mottok Skamløsprisen 2022. Prisen ble delt ut på Riksscenen i Oslo av stiftelsen Sex og samfunn.

Årets tre finalister, Kaveh Rashidi, Garmeres og Sultan Hadaddeen var til stede under prisutdelingen og mottok hyllest for sin innsats for å fjerne skam.

- Deres engasjement og arbeid er uvurderlig, og de er alle tre verdige finalister. Vi er veldig glade for å kunne feire de her i dag, sa daglig leder for Sex og samfunn, Maria Røsok. Stiftelsen har delt ut Skamløsprisen siden 2016 og prisen skal bidra til å øke synlighet, bevissthet og kunnskap rundt temaer knyttet til seksualitet.

Kaveh: - Vi må snakke mer åpent om seksuell helse
Kaveh Rashidi er lege, skribent og foredragsholder og har et stort engasjement for seksuell helse. Han jobber for at vi alle skal snakke mer åpent om seksuell helse, og er særlig opptatt av at leger må tørre å snakke med sine pasienter om sex.

- Mitt mål som lege er å bidra til å bedre menneskers helse. En stor del av folks uhelse er nettopp den skammen de bærer over ting vi absolutt ikke bør skamme oss over. Gjennom formidling av kunnskap prøver jeg å bidra til at vi skammer oss litt mindre, men også at vi ikke pålegger andre skam gjennom både bevisste og ubevisste negative handlinger, sier Kaveh.

- Jeg har over årene fått en ganske stor følgerskare og en samfunnsstemme som blir lyttet til, og med det føler jeg at det kommer et ansvar. Jeg prøver å bruke det ansvaret på en måte som hjelper de som trenger hjelpen mest, nettopp de som er i mindretall, de som blir stigmatisert og de som føler skam over å være den de er. Selv om jeg, som hetero cismann, er i en enkel posisjon, betyr det ikke at jeg ikke skal være med og kjempe ulike minoriteters kamp. Jeg tror tvert imot at det er helt nødvendig at kampene kjempes av alt og alle. Det gjelder også kampen mot skam.

Første legejobb i Sex og samfunn
- Jeg hadde min aller første legejobb på Sex og samfunn, og verdiene og engasjementet til Sex og samfunn står mitt hjerte nært. Spesielt er det viktig at vi som samfunn klarer å redusere skam knyttet til den vi er, for eksempel seksuell identitet, legning, preferanser og tiltrekninger. Dessverre er det jo sånn at det nettopp er disse tingene som er blant de mest stigmatiserte i samfunnet, spesielt hvis vi ikke er som majoriteten. Det er en belastning å være i mindretall, og den belastningen skapes av alle som på et eller annet vis gjør livet vanskeligere for minoriteter, sier Kaveh.

- At Sex og samfunn hvert år gjør en jobb for å sette fokus på personer som gjør en viktig jobb er helt fantastisk, og jeg håper denne prisen fortsetter i mange år fremover - helt til den en vakker dag ikke er nødvendig lenger.

Stjernespekket show
Skamløsprisen 2022 ble delt ut på Riksscenen i Oslo, med Else Kåss Furuseth som fast konferansier. Else har vært med siden starten og overrasker hvert år med et nytt kostyme, for på sin egen måte å fjerne skam. I år stilte hun som livmor, i et allsidig og funksjonelt antrekk. På scenen var også Brita Møystad Engseth, Beharie og byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen. Cocktail Slippers avsluttet showet, med daglig leder i Sex og samfunn som gjestetrommis.

Topp 10 til Skamløsprisen 2022

Kaveh Rashidi
Kaveh Rashidi er lege, skribent og foredragsholder og har et stort engasjement for seksuell helse. Kaveh jobber for at vi alle skal snakke mer åpent om seksuell helse, og er særlig opptatt av at leger må tørre å snakke med sine pasienter om sex.

Gerd Hilde Lunde, OsloMet
Gerd Hilde Lunde har i en årrekke jobbet for bedre kunnskap knyttet til seksuell helse, særlig gjennom å sørge for at OsloMet tilbyr stadig flere emner om seksuell helse. Hun skaper debatt i fagmiljøet og jobber for å fjerne stigma rundt grupper vi sjelden snakker om når det gjelder seksuell helse.

Esben Esther Pirelli Benestad
Esben Esther Pirelli Benestad har gjennom et langt yrkesliv jobbet for at alle typer seksualitet skal være en selvfølgelighet og ikke bare akseptert. Hen jobber også for å styrke sexologiutdanningen i Norge og bidrar til å fjerne skam hos fagpersoner.

Seksualpolitisk Nettverk for Ungdom (SNU)
Seksualpolitisk Nettverk for Ungdom (SNU) består av unge frivillige som jobber for at alle barn og unge skal ha en trygg og positiv seksualitet. SNU er nominert for sin kampanje "Herlig sex", som hadde som mål å styrke ungdommens bevissthet rundt hva samtykke og gjensidig sex er.

Christine Marie Jentoft
Christine Marie Jentoft er en lesbisk transkvinne som i mange år har vært aktiv i samfunnsdebatten. Til tross for trusler og hets har hun stått i det og kjempet mange kamper, dette til stor inspirasjon, og ikke minst enorm støtte, for andre i lignende livssituasjoner.

Victor Sotberg
Victor Sotberg er kjent fra blant annet YouTube og FlippKlipp på NRK Super og han har skrevet boken "Bare Victor". Han er et godt skeivt forbilde for barn og unge, da han snakker åpent om usikkerhet, sin prosess for å komme ut og finne seg selv.

Garmeres
Garmeres er en organisasjon for, av og med skeive samer og har sitt utspring i Saepmie Pride/Sápmi Pride. Garmeres jobber for et samfunn med rom og tilhørighet for alle som ikke alltid passer inn i kjønn- og seksualitetsnormene i minoritetssamfunn.

Emma Ellingsen
Emma Ellingsen ble kjent gjennom dokumentaren «Født i feil kropp», og har siden den gang delt åpent fra livet sitt. Hun er opptatt av at vi alle skal ha mindre fordommer mot de som skiller seg litt ut og har blitt et forbilde for mange unge i samme situasjon.

Abid Raja
Abid Raja er Stortingsrepresentant for Venstre og tidligere kultur- og likestillingsminister. I 2021 kom han ut med boken Min skyld, hvor han blant annet forteller åpent om sykdommen analatresi og hvordan den preget selvbildet, selvfølelsen og forholdet til egen kropp.

Sultan Hadaddeen
Sultan Hadaddeen er opprinnelig fra Jordan og kom til Norge i 2011. Da hun kom ut som trans i en alder av 12 år tvang familien henne til homoterapi. Sultan har blant annet engasjert seg for at transpersoner, ikke-binære og sexarbeidere skal bli inkludert i markeringen av kvinnedagen.

Årets jury har bestått av:

• Ida Hauge Dignes og Marianne Knudsen, fra podkasten Hemma. Ida og Marianne vant Skamløsprisen 2021
  • Ola Svenneby, leder i Unge Høyre
  • Odd Thomassen, tidligere leder i Skeiv Ungdom
  • Mutasim “Mutta” Billah, programleder for Sexpertene på Discovery+
  • Else Kåss Furuseth, programleder og komiker
  • Kathrine Aspaas, forfatter og emosjonell styrketrener
  • Sex og samfunns Ungdomsgruppe
  • Maria Røsok, daglig leder ved Sex og samfunn

Hennes kongelige høyhet Kronprinsesse Mette-Marit er Skamløsprisens høye beskytter.

Kaveh Rashidi vant Skamløsprisen 2022
Årets finalister: Sultan Hadaddeen, Garmeres og Kaveh Rashidi.
Beharie
Brita Møystad Engseth i en skamløs prat med Else Kåss Furuseth.
Else Kåss Furuseth stilte som livmor.
Logo Skamløsprisen

Om Sex og samfunn

Sex og samfunn
Trondheimsveien 2 b

Sex og samfunn er Norges største senter for seksuell og reproduktiv helse og rettigheter og vi har i over 50 år jobbet for økt kunnskap, kompetanse og tilgjengelige tjenester innen feltet. Vi driver klinisk og pedagogisk virksomhet, samt faglig utvikling og politisk påvirkningsarbeid. Den kliniske delen av arbeidet vårt inkluderer blant annet Norges største klinikk for seksuell helse.

Sex og samfunn har siden 2016 delt ut Skamløsprisen. Skamløsprisens formål er å løfte frem enkeltpersoner, organisasjoner eller grupper som har oppmuntret til mot og åpenhet om skambelagte områder innenfor seksualitet. Prisen skal bidra til å øke synlighet, bevissthet og kunnskap rundt temaer knyttet til seksualitet. Skam og stigmatisering gjør at sider ved seksualitet kan føles vanskelig å snakke om, og med denne prisen ønsker vi å motarbeide dette.

Følg pressemeldinger fra Sex og samfunn

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sex og samfunn på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sex og samfunn