Singapore Airlines

Singapore Airlines vil være CO2-nøytrale innen 2050

Del
Singapore Airlines har nettopp kunngjort at de forplikter seg til å være CO2-nøytrale innen 2050. Dette forsterker flyselskapets mangeårige strategi om reduksjon i bruken av fossilt drivstoff, og å skape bærekraft i alle selskapets aktiviteter. Gruppens tre selskap, Singapore Airlines, Scoot og SIA Cargo introduserer alle en rekke initiativ for å nå målet. Det inkluderer bl.a. investering i nye fly, høyere driftseffektivitet, bruk av bærekraftig drivstoff og kjøp av høykvalitets karbonutslipp.
Singapore Airlines har satt som mål å være CO2-nøytrale innen 2050. Dette innebærer blant annet utskiftning av flere fly, bruk av alternativ energi og redusert bruk av plast om bord.
Singapore Airlines har satt som mål å være CO2-nøytrale innen 2050. Dette innebærer blant annet utskiftning av flere fly, bruk av alternativ energi og redusert bruk av plast om bord.

Solcelle-energi som tilsvarer 2300 leiligheter og bestikk av bambus

Under Covid 19-pandemien har SIA-gruppen gjennomført flere prosjekter for å fremme selskapets bærekraft; Selskapet har fullført installasjonen av solcellepaneler på alle kontorbygningene i Singapore. Et initiativ som leverer opptil18 prosent av selskapets strømbehov - eller nok til å drive rundt 2300 fireroms leiligheter i Singapore et år.

I 2020 lanserte SIA et nytt regionalt måltidskonsept på Economy Class. Selskapet tok blant annet i bruk bambusbestikk - noe som reduserer bruken av engangsplast betydelig. Emballasjen veier også 50 prosent mindre - noe som igjen bidrar til redusert forbruk av drivstoff.

-Vi har konstant fokus på våre bærekrafts mål - samtidig som vi har måttet navigere i usikkerheten og omveltningene som Covid-19-pandemien fører med seg. Bærekraft er sentralt og viktig - både for våre kunder og våre ansatte. Vårt mål om å være CO2-nøytrale understreker vår forpliktelse til å finne nye måter å takle selskapets innvirkning på miljøet på, sier Erwin Widjaja, daglig leder, Singapore Airlines Nordics.

Goh Choon Phong, administrerende direktør i Singapore Airlines rapporterer: - For et flyselskap som i dag ønsker å redusere CO2-utslippene sine betydelig, er det mest effektive å ha en ung flyflåte. SIA-gruppens flyflåte har en gjennomsnittsalder på under seks år - noe som gjør den til en av de yngste i verden. I løpet av det siste året har vi pensjonert 45 fly. Vi vil gradvis erstatte de med nye fly som er opptil 30 prosent mer drivstoffeffektive. Dette vil redusere utslippene våre betydelig de neste årene.

Men å bli CO2-nøytral krever samhandling med mange parter:

-Vi kan ikke oppnå målene alene. Vi må samarbeide med myndigheter, med luftfartsindustrien og partnere som flyprodusenter, teknologi og drivstoffleverandører - både i Singapore og globalt. Sammen må vi fokusere på å identifisere innovative løsninger som hjelper oss å nå våre mål.

Disse trinnene skal gjøre SIA CO2-nøytral innen 2050

SIAs flåte har en gjennomsnittsalder på fem år og 10 måneder. Selskapet skal fortsette å investere i den nyeste teknologien. Gruppens ordrebok inkluderer nye modeller som Airbus A350-900 og A320neo-familien, samt Boeings 777-9, 787 og 737-8 Max. Disse flyene er opptil 30 prosent mer drivstoffeffektive, og har redusert CO2-utslipp sammenlignet med eldre modeller.Det er også fokus på å øke drivstoffeffektiviteten gjennom forbedringer i ulike operasjonelle prosedyrer. For eksempel har SIA-gruppen investert i tekniske løsninger for både skroget og motorene, som bidrar til å redusere trekkraft og forbedre motoreffektiviteten.

Konsernets selskap jobber også kontinuerlig med å forbedre drivstoffproduktiviteten gjennom vektstyring og optimalisering av flyruten. Innovativ teknologi og dataanalyse legger også til rette for betydelige forbedringer, og SIA samarbeider med flere forskningsmiljøer i utforskningen av ideer og konkrete initiativer. Singapore Airlines har vært medlem av SFUG (Sustainable Aviation Fuel Users) siden 2011. I 2017 lanserte SIA en serie grønne pakkereiser fra San Francisco til Singapore som inkluderte bærekraftige flydrivstoff, drivstoffeffektive fly og optimalisert planlegging.

I 2020 jobbet SIA med Stockholms Swedavia lufthavn for å gi bærekraftig drivstoff til ruten fra Stockholm. Disse aktivitetene har økt konsernets forståelse av logistikk og kjøp av alternativt drivstoff. SIA jobber med flere partnere, og undersøker mulighetene for å oppskalere bruken av mer bærekraftige drivstoff på tvers av hele rutenettverk.

I tillegg til å redusere direkte utslipp, kan CO2-kompensasjon spille en viktig komplementær rolle. SIA-gruppen deltar i International Civil Aviation Organization's Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA), som tar sikte på å begrense næringens vekst i karbonutslipp fra 2020. SIA har et sterkt fokus på å sikre høy kvalitet på CO2-kompensasjon.

Mens Singapore Airlines legger ut på reisen mot CO2-nøytral innen 2050, fortsetter det å samarbeide med likesinnede partnere for å utvikle en robust og bærekraftig forsyningskjede. SIA-gruppen vil utvikle en helhetsplan for å redusere fossilt brennstoff som støtter Singapores mål om å styrke landets nøkkelposisjon innen luftfart, og opprettholde de samlede konkurransefortrinnene i fremtiden.

For ytterligere informasjon om SIA og Sustainability Company se;

https://www.singaporeair.com/en_UK/sg/about-us/sustainability/ samt rapporten  https://www.singaporeair.com/saar5/pdf/Investor-Relations/Annual-Report/sustainabilityreport1920.pdf

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Singapore Airlines har satt som mål å være CO2-nøytrale innen 2050. Dette innebærer blant annet utskiftning av flere fly, bruk av alternativ energi og redusert bruk av plast om bord.
Singapore Airlines har satt som mål å være CO2-nøytrale innen 2050. Dette innebærer blant annet utskiftning av flere fly, bruk av alternativ energi og redusert bruk av plast om bord.
Last ned bilde

Om Singapore Airlines

Singapore Airlines



http://www.singaporeair.com

Singapore Airlines startet opp i 1972 med ti fly til 22 destinasjoner. I dag dekker rutenettverket 64 destinasjoner i 34 land.

Helt siden oppstart har selskapet hatt som mål å være markedsleder i luften. Singapore Airlines arbeider derfor kontinuerlig med modernisering og innovasjon. I dag er selskapet det mest prisbelønte flyselskapet i verden, og ble i 2018 kåret til verdens beste flyselskap i «Travellers’ Choice Awards for Airlines». 

I 2007 skrev Singapore Airlines luftfartshistorie når verdens største passasjerfly lettet - en Airbus A380. I 2013 satte selskapet ny standard i luften for Premium Class i 2017 lanserte selskapet "hotellrom" i luften i First Class og samtidig dobbeltseng i Business Class om bord A380. Den 11. oktober 2018 skrev selskapet seg nok en gang inn i luftfartshistorien med premieren på verdens lengste flight fra Singapore til New York. 

Følg pressemeldinger fra Singapore Airlines

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Singapore Airlines på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Singapore Airlines

Singapore Airlines og Thai Airways signerer MoU om nytt strategisk partnerskap  6.12.2022 08:43:06 CET | Pressemelding

Thai Airways International Public Company Limited (THAI) og Singapore Airlines (SIA) har signert et ´memorandum of understanding´ (MoU) om et nytt strategisk partnerskap. Avtalen betyr at selskapene gradvis vil øke sin ´codeshare´ samt se på mulighetene for et bredere kommersielt samarbeid. Et samarbeid som vil gi selskapenes kunder flere valgmuligheter, mer verdi og en enda bedre reiseopplevelse.

Hver fjerde planlegger en eksotisk vinter13.11.2022 15:00:00 CET | Pressemelding

Nå vil vi bytte ut Rudolf med kenguru. En fersk undersøkelse* viser at nordmenns interesse for reiser til fjerne himmelstrøk er høy. 43% planlegger en eksotisk reise i vinter, og 11% har allerede bestilt. Undersøkelsen viser også at Oslofolk er de som drømmer mest om en eksotisk reise, tett fulgt av vestlendinger og trøndere. Og jula? Får vi drømme fritt - uten tanke på budsjett – så vil vi aller helst feire den i Australia eller på New Zealand.

Dette er viktig når nordmenn skal fly langt30.10.2022 09:00:00 CET | Pressemelding

I en ny undersøkelse har man spurt nordmenn om hva som er viktig når de skal fly langt. Aller viktigst er direktefly (72%), tett fulgt av at bagasjen er inkludert (70%) og komfort om bord (68%). Bærekraft, underholding og bonusprogrammer er minst viktig når man skal fly mer enn seks timer viser undersøkelsen, gjennomført av YouGov for Singapore Airlines. Den viser videre at når vi flyr langt, er det først og fremst for å oppleve sol og varme.

SINGAPORE AIRLINES MELDER OM PLUSS 556 MSGD (3,9 MRD NOK) I FØRSTE KVARTAL. SOM FØLGE AV STERK ETTERSPØRSEL.15.8.2022 08:13:31 CEST | Pressemelding

Singapore Airlines (SIA) gjenopptar trafikken med fem ukentlige avganger fra København til Singapore. Selskapet melder om en positiv utvikling - spesielt for Europa og Norden. Selskapet har med et driftsresultat på 556 millioner Singapore dollar (SGD) i første kvartal presentert sitt nest beste driftsresultatet i flyselskapets 50 år lange historie. SIA har avvikende regnskapsår som går fra 1. april ´22 til 31. mars ´23.

Singapore Airlines fortsetter som tittelsponsor for Formel 1-løpet Singapore Grand Prix!23.5.2022 10:42:04 CEST | Pressemelding

Singapore Airlines (SIA) bekrefter at de fortsetter som tittelsponsor for det ikoniske Formel 1- løpet ´Singapore Grand Prix´. Avtalen forlengelse med tre år, og årets løp i Singapore blir det første siden pandemien brøt ut. Løpet er et gateløp, og var det første Formel 1-løpet som ble kjørt i flomlys i kveldsmørket. Årets Grand Prix går av stabelen 30.9 til 2.10.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye