Singapore Airlines sender smaksløkene til himmels sammen med nordisk Michelin-restaurant.

Denne gangen er det klassikerne ”Smørbrød med Laks” og ”Kylling Danois” som presenteres i ny drakt i samarbeid med Michelin-restauranten Kokkeriet. Rettene blir servert på ruten København-Singapore. En populær rute blant mange norske forretnings- og feriereisende.

Singapore Airlines satser på gode matopplevelser om bord, og har utviklet fire nye retter i samarbeid med Michein-restauranten Kokkeriet. Her klassikeren "Smørbrød med Laks"

God mat med lokalt særpræg er et kundeløfte fra Singapore Airlines, verdens mest prisvinnende flyselskap. Sammen med Michelin-restauranten Kokkeriet og cateringselskapet Gate Gourmet har de derfor utviklet helt nye, nordiske retter.

- I nesten halvannet år har vi jobbet med de nye rettene. De nye rettene vil gi kundene til Singapore Airlines en helt unik og lokal smaksopplevelse, forteller Sammy Shafi, eieren av Michelin-restauranten Kokkeriet i København.

Det er de klassiske rettene ”Smørbrød med Laks” og ”Kylling Danois” som Kokkeriet har gitt sin helt egen tolkning og touch.

- Vi har tolket forretten ”Smørbrød med Laks” på vår måte. Vi serverer laks fra Fanø med sprøtt rugbrød av malt, på en terrin av minigulrøtter med syltede rå gulrøtter og en vinaigrette av ferskpresset appelsin- og gulerotjuice.

Når det gjelder hovedretten så er det en ny versjon av klassikeren "Kylling Danoise" forteller Shafi.  – Vi serverer unghane, posjert og lett stekt med en gelé laget av rabarbra og en relish laget av syltede agurker. I tillegg kommer sprø potetchips og små, ristede poteter. Sausen er laget på redusert kyllingfond, og over drysses sprø persille.

Singapore Airlines General Manager gleder seg til å kunne tilby passasjerene de nye Michelin-rettene.

- Tiden om bord er en viktig del av reisen – om det er ferie eller forretninger. Vi håper at de nye rettene sammen med våre prisvinnende viner og champagner, vil gi alle om bord en helt unik smaksopplevelse, sier Erwin Widjaja, General Manager for Singapore Airlines Nordics.

Michelin-chef:  Vanskeligst å ikke kunne gi den siste, personlige touchen!

Kokkeriet er kjent for å lage mat inspirert av husmannskost, og benytter blant annet teknikker som sylting, salting og fermentering. Men det er en lang vei fra kjøkkenet i København til 40 000 fot over bakken.

- Våre smakssanser endrer seg betydelig i høyden, og det har vært en stor utfordring å gjenskape rettene i luften uten å redusere på kvaliteten. Spesielt var tilsmakning, regulering av temperaturer og selve anretningen av rettene noe som ble både svært spennende og utfordrende. Ikke minst da man ikke selv kan gi rettene den siste personlige ”touchen” før de serveres, forteller Morten Krogholm, kjøkkensjef på Kokkeriet.

De nye rettene blir å finne om bord i Business Class på ruten København-Singapore. En populær rute blant norske forretnings- og feriereisende.

Oslo, 13. mai 2019

For mer informasjon/bilder kontakt:

lena@flerveis.no, tlf 922 81518

Singapore Airlines satser på gode matopplevelser om bord, og har utviklet fire nye retter i samarbeid med Michein-restauranten Kokkeriet. Her klassikeren "Kylling Danois" i ny drakt.
Singapore Airlines satser på gode matopplevelser i luften.
Singapore Airlines satser på gode matopplevelser i luften.