Singapore Airlines

Singapore Airlines – første flyselskap i verden som tar i bruk IATAs digitale reisepass-app!

Del
Singapore Airlines (SIA) blir første flyselskap i verden som aktivt som tar i bruk IATAs (Air Transport Association) sitt digitale reisepass. I appen vil siste korona-test kunne registreres, og i fremtiden vil man også kunne registrere vaksiner i samme pass. Første flyvning med IATAs digitale reisepass blir fra Singapore til London 15. mars.
Første flight med digitalt reisepass vil gå fra Singapore til London 15. mars.
Første flight med digitalt reisepass vil gå fra Singapore til London 15. mars.

Digitalt reisepass 
Flyselskapet vil invitere alle passasjerer som har mobiler med Apples iOS-operativsystem til å laste ned IATA Travel Pass-appen, og lage en digital ID som inkluderer profilbilde og passinformasjon.

Deretter kan passasjerer bestille sin 'før avreise' korona-test på en av syv utvalgte klinikker i Singapore. Dette gjøres gjennom en egen online portal, og ved hjelp av digital ID og flightinfo i selve appen.

Passasjerer vil selv kunne sjekke testresultatene samt avgangsbekreftelse direkte i appen. IATA Timatic Registry vil videre gi informasjon om Covid-19 test- og innreise krav på destinasjonen.

Bekreftelsesstatusen fremvises ved innsjekking før avreise. I samsvar med gjeldende juridiske krav må passasjerer i tillegg ta med en fysisk kopi av testen. Den utstedes av klinikken som utførte Covid-19-testen.

All helseinformasjon et sted

Ved å samle all helseinformasjon i en enkel app, kan passasjerene forvente en raskere og jevnere innsjekkingsprosess i fremtiden. Brukerne vil ha god kontroll over hvordan deres personlige informasjon deles, da data kun lagres lokalt i mobiltelefonen - og ikke i en sentral database.

-Den første fasen av prosjektet var for å etablere en sikker og brukervennlig standard som verifiserer testresultater - og i fremtiden vaksinasjonstatus, sier JoAnn Tan, fungerende senior visepresident marketing, Singapore Airlines. - Vi ser frem til å effektivisere bekreftelsesprosessen ytterligere i fase to, slik at den kan integreres i SIAs mobilapplikasjon. Dette vil bidra til en enkel og digital løsning for våre kunder, avslutter Tan.

-Vårt partnerskap med Singapore Airlines vil bidra til å få flyindustrien på beina igjen. I det lange løp vil de digitale elementene i IATAs Travel Pass gi Singapore Airlines kunder en behagelig kontaktløs reiseopplevelse, uttalte Nick Careen, IATAs Senior Vice President Airport, Passenger, Cargo and Security.

---

Full english version of pressrelase;

SINGAPORE AIRLINES FIRST IN WORLD TO PILOT IATA’S TRAVEL PASS APP 

Singapore Airlines (SIA) will be the world’s first airline to pilot the International Air Transport Association’s (IATA) Travel Pass mobile application for digital health verification, starting with passengers travelling from Singapore to London from 15 to 28 March 2021.

This marks the second phase of SIA’s digital health verification process trials, which is based on the IATA Travel Pass framework.

Passengers with mobile phones running on Apple’s iOS operating system will be invited to download the IATA Travel Pass app, and create a digital ID comprising their profile photo and passport information. They can also insert their flight information into the app.

Subsequently, they can book their pre-departure Covid-19 test at one of seven participating clinics in Singapore via a dedicated online portal. They can then register at the clinic using the digital ID and flight information in the app. They will be able to view their test results, as well as confirmation status to fly, directly on the app. IATA’s Timatic registry will provide the back-end information on the Covid-19 testing and entry requirements.

Participants will need to show their confirmed status in the app to the check-in staff in Changi Airport before flight departure. In line with current regulatory requirements, they will also need to bring a physical copy of their health certificate that is issued by the clinic where they took their Covid-19 test.

By consolidating the verification of health credentials into a single app, participants can expect a faster and more seamless check-in process. Participants will have full control over how their personal information is shared, as the data is stored locally in the mobile phone and not in any central database. This is critical given the highly sensitive nature of health data.

If successful, the pilot will pave the way for the integration of the entire digital health verification process into the SingaporeAir mobile app from around mid-2021, again using IATA’s Travel Pass framework.

SIA will continue to work closely with its partners in Singapore and around the world in the facilitation of these trials, and towards the eventual restoration of a seamless travel experience for its customers.

Ms JoAnn Tan, Acting Senior Vice President Marketing Planning, Singapore Airlines, said: “The first phase of the trials helped to support SIA’s drive towards a secure and convenient industry standard for the verification of Covid-19 test results, and the health status of passengers including their vaccination status, in the future.

“That gives us the confidence that in the second phase, we can further streamline the verification process for eventual integration into SIA’s mobile application. This will help to provide a hassle-free digital solution for our customers in the new normal, and help to bring about a more seamless travel experience.”

Mr. Nick Careen, IATA’s Senior Vice President Airport, Passenger, Cargo, and Security said: “Our partnership with Singapore Airlines for the first full deployment of the IATA Travel Pass will help get the world flying again. In the immediate term, it is the solution for travellers to safely and securely manage their travel health credentials. In the longer term, the digital identity elements of the IATA Travel Pass will place Singapore Airlines passengers at the front of the queue for an even more convenient contactless travel experience.” 

 

Note to editors:

The Singapore Airlines – IATA Travel Pass Pilot comes after a series of digital initiatives launched by SIA to streamline digital health verification for travellers.

Successful first phase trial


SIA had trialled the first phase of its digital health verification process, the first in the world to be based on IATA’s Travel Pass framework, in December 2020. This allowed customers to easily and securely manage their travel, and helped to support the industry’s safe and calibrated recovery from the Covid-19 pandemic.


Customers who took their Covid-19 tests at selected clinics in Jakarta and Kuala Lumpur were given either digital or paper health certificates with a QR code. Airport check-in staff and Singapore’s immigration authority verified the authenticity of these certificates via a secure mobile app, and ensured that the customers met Singapore’s entry requirements.


The trial has since recorded more than 200 successful health certificate verifications by SIA check-in staff, with no fraudulent certificates detected.


Online portal for Covid-19 pre-departure testing


In January 2021, SIA partnered with Collinson, a global leader in the provision of traveller experiences, including medical and security assistance, to pilot a one-stop online solution for Covid-19 pre-departure testing for passengers.


With pre-departure testing becoming a mandatory requirement for more countries, the service would allow SIA’s customers to book their test appointments on an online booking portal securely and seamlessly after making their flight bookings.


The pre-departure test service is currently available to Singapore Airlines and SilkAir passengers departing from Singapore, Jakarta and Medan. There are plans to expand this service to more cities in the SIA and SilkAir network over the next few months if the pilot is successful.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Første flight med digitalt reisepass vil gå fra Singapore til London 15. mars.
Første flight med digitalt reisepass vil gå fra Singapore til London 15. mars.
Last ned bilde

Om Singapore Airlines

Singapore Airlines



http://www.singaporeair.com

Singapore Airlines startet opp i 1972 med ti fly til 22 destinasjoner. I dag dekker rutenettverket 64 destinasjoner i 34 land.

Helt siden oppstart har selskapet hatt som mål å være markedsleder i luften. Singapore Airlines arbeider derfor kontinuerlig med modernisering og innovasjon. I dag er selskapet det mest prisbelønte flyselskapet i verden, og ble i 2018 kåret til verdens beste flyselskap i «Travellers’ Choice Awards for Airlines». 

I 2007 skrev Singapore Airlines luftfartshistorie når verdens største passasjerfly lettet - en Airbus A380. I 2013 satte selskapet ny standard i luften for Premium Class i 2017 lanserte selskapet "hotellrom" i luften i First Class og samtidig dobbeltseng i Business Class om bord A380. Den 11. oktober 2018 skrev selskapet seg nok en gang inn i luftfartshistorien med premieren på verdens lengste flight fra Singapore til New York. 

Følg pressemeldinger fra Singapore Airlines

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Singapore Airlines på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Singapore Airlines

Singapore Airlines og Thai Airways signerer MoU om nytt strategisk partnerskap  6.12.2022 08:43:06 CET | Pressemelding

Thai Airways International Public Company Limited (THAI) og Singapore Airlines (SIA) har signert et ´memorandum of understanding´ (MoU) om et nytt strategisk partnerskap. Avtalen betyr at selskapene gradvis vil øke sin ´codeshare´ samt se på mulighetene for et bredere kommersielt samarbeid. Et samarbeid som vil gi selskapenes kunder flere valgmuligheter, mer verdi og en enda bedre reiseopplevelse.

Hver fjerde planlegger en eksotisk vinter13.11.2022 15:00:00 CET | Pressemelding

Nå vil vi bytte ut Rudolf med kenguru. En fersk undersøkelse* viser at nordmenns interesse for reiser til fjerne himmelstrøk er høy. 43% planlegger en eksotisk reise i vinter, og 11% har allerede bestilt. Undersøkelsen viser også at Oslofolk er de som drømmer mest om en eksotisk reise, tett fulgt av vestlendinger og trøndere. Og jula? Får vi drømme fritt - uten tanke på budsjett – så vil vi aller helst feire den i Australia eller på New Zealand.

Dette er viktig når nordmenn skal fly langt30.10.2022 09:00:00 CET | Pressemelding

I en ny undersøkelse har man spurt nordmenn om hva som er viktig når de skal fly langt. Aller viktigst er direktefly (72%), tett fulgt av at bagasjen er inkludert (70%) og komfort om bord (68%). Bærekraft, underholding og bonusprogrammer er minst viktig når man skal fly mer enn seks timer viser undersøkelsen, gjennomført av YouGov for Singapore Airlines. Den viser videre at når vi flyr langt, er det først og fremst for å oppleve sol og varme.

SINGAPORE AIRLINES MELDER OM PLUSS 556 MSGD (3,9 MRD NOK) I FØRSTE KVARTAL. SOM FØLGE AV STERK ETTERSPØRSEL.15.8.2022 08:13:31 CEST | Pressemelding

Singapore Airlines (SIA) gjenopptar trafikken med fem ukentlige avganger fra København til Singapore. Selskapet melder om en positiv utvikling - spesielt for Europa og Norden. Selskapet har med et driftsresultat på 556 millioner Singapore dollar (SGD) i første kvartal presentert sitt nest beste driftsresultatet i flyselskapets 50 år lange historie. SIA har avvikende regnskapsår som går fra 1. april ´22 til 31. mars ´23.

Singapore Airlines fortsetter som tittelsponsor for Formel 1-løpet Singapore Grand Prix!23.5.2022 10:42:04 CEST | Pressemelding

Singapore Airlines (SIA) bekrefter at de fortsetter som tittelsponsor for det ikoniske Formel 1- løpet ´Singapore Grand Prix´. Avtalen forlengelse med tre år, og årets løp i Singapore blir det første siden pandemien brøt ut. Løpet er et gateløp, og var det første Formel 1-løpet som ble kjørt i flomlys i kveldsmørket. Årets Grand Prix går av stabelen 30.9 til 2.10.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye