Singapore Airlines – første flyselskap i verden som tar i bruk IATAs digitale reisepass-app!

Singapore Airlines (SIA) blir første flyselskap i verden som aktivt som tar i bruk IATAs (Air Transport Association) sitt digitale reisepass. I appen vil siste korona-test kunne registreres, og i fremtiden vil man også kunne registrere vaksiner i samme pass. Første flyvning med IATAs digitale reisepass blir fra Singapore til London 15. mars.

Første flight med digitalt reisepass vil gå fra Singapore til London 15. mars.

Digitalt reisepass
Flyselskapet vil invitere alle passasjerer som har mobiler med Apples iOS-operativsystem til å laste ned IATA Travel Pass-appen, og lage en digital ID som inkluderer profilbilde og passinformasjon.

Deretter kan passasjerer bestille sin 'før avreise' korona-test på en av syv utvalgte klinikker i Singapore. Dette gjøres gjennom en egen online portal, og ved hjelp av digital ID og flightinfo i selve appen.

Passasjerer vil selv kunne sjekke testresultatene samt avgangsbekreftelse direkte i appen. IATA Timatic Registry vil videre gi informasjon om Covid-19 test- og innreise krav på destinasjonen.

Bekreftelsesstatusen fremvises ved innsjekking før avreise. I samsvar med gjeldende juridiske krav må passasjerer i tillegg ta med en fysisk kopi av testen. Den utstedes av klinikken som utførte Covid-19-testen.

All helseinformasjon et sted

Ved å samle all helseinformasjon i en enkel app, kan passasjerene forvente en raskere og jevnere innsjekkingsprosess i fremtiden. Brukerne vil ha god kontroll over hvordan deres personlige informasjon deles, da data kun lagres lokalt i mobiltelefonen - og ikke i en sentral database.

-Den første fasen av prosjektet var for å etablere en sikker og brukervennlig standard som verifiserer testresultater - og i fremtiden vaksinasjonstatus, sier JoAnn Tan, fungerende senior visepresident marketing, Singapore Airlines. - Vi ser frem til å effektivisere bekreftelsesprosessen ytterligere i fase to, slik at den kan integreres i SIAs mobilapplikasjon. Dette vil bidra til en enkel og digital løsning for våre kunder, avslutter Tan.

-Vårt partnerskap med Singapore Airlines vil bidra til å få flyindustrien på beina igjen. I det lange løp vil de digitale elementene i IATAs Travel Pass gi Singapore Airlines kunder en behagelig kontaktløs reiseopplevelse, uttalte Nick Careen, IATAs Senior Vice President Airport, Passenger, Cargo and Security.

Full english version of pressrelase;

SINGAPORE AIRLINES FIRST IN WORLD TO PILOT IATA’S TRAVEL PASS APP

Singapore Airlines (SIA) will be the world’s first airline to pilot the International Air Transport Association’s (IATA) Travel Pass mobile application for digital health verification, starting with passengers travelling from Singapore to London from 15 to 28 March 2021.

This marks the second phase of SIA’s digital health verification process trials, which is based on the IATA Travel Pass framework.

Passengers with mobile phones running on Apple’s iOS operating system will be invited to download the IATA Travel Pass app, and create a digital ID comprising their profile photo and passport information. They can also insert their flight information into the app.

Subsequently, they can book their pre-departure Covid-19 test at one of seven participating clinics in Singapore via a dedicated online portal. They can then register at the clinic using the digital ID and flight information in the app. They will be able to view their test results, as well as confirmation status to fly, directly on the app. IATA’s Timatic registry will provide the back-end information on the Covid-19 testing and entry requirements.

Participants will need to show their confirmed status in the app to the check-in staff in Changi Airport before flight departure. In line with current regulatory requirements, they will also need to bring a physical copy of their health certificate that is issued by the clinic where they took their Covid-19 test.

By consolidating the verification of health credentials into a single app, participants can expect a faster and more seamless check-in process. Participants will have full control over how their personal information is shared, as the data is stored locally in the mobile phone and not in any central database. This is critical given the highly sensitive nature of health data.

If successful, the pilot will pave the way for the integration of the entire digital health verification process into the SingaporeAir mobile app from around mid-2021, again using IATA’s Travel Pass framework.

SIA will continue to work closely with its partners in Singapore and around the world in the facilitation of these trials, and towards the eventual restoration of a seamless travel experience for its customers.

Ms JoAnn Tan, Acting Senior Vice President Marketing Planning, Singapore Airlines, said: “The first phase of the trials helped to support SIA’s drive towards a secure and convenient industry standard for the verification of Covid-19 test results, and the health status of passengers including their vaccination status, in the future.

“That gives us the confidence that in the second phase, we can further streamline the verification process for eventual integration into SIA’s mobile application. This will help to provide a hassle-free digital solution for our customers in the new normal, and help to bring about a more seamless travel experience.”

Mr. Nick Careen, IATA’s Senior Vice President Airport, Passenger, Cargo, and Security said: “Our partnership with Singapore Airlines for the first full deployment of the IATA Travel Pass will help get the world flying again. In the immediate term, it is the solution for travellers to safely and securely manage their travel health credentials. In the longer term, the digital identity elements of the IATA Travel Pass will place Singapore Airlines passengers at the front of the queue for an even more convenient contactless travel experience.”

Note to editors:

The Singapore Airlines – IATA Travel Pass Pilot comes after a series of digital initiatives launched by SIA to streamline digital health verification for travellers.

Successful first phase trial

SIA had trialled the first phase of its digital health verification process, the first in the world to be based on IATA’s Travel Pass framework, in December 2020. This allowed customers to easily and securely manage their travel, and helped to support the industry’s safe and calibrated recovery from the Covid-19 pandemic.

Customers who took their Covid-19 tests at selected clinics in Jakarta and Kuala Lumpur were given either digital or paper health certificates with a QR code. Airport check-in staff and Singapore’s immigration authority verified the authenticity of these certificates via a secure mobile app, and ensured that the customers met Singapore’s entry requirements.

The trial has since recorded more than 200 successful health certificate verifications by SIA check-in staff, with no fraudulent certificates detected.

Online portal for Covid-19 pre-departure testing

In January 2021, SIA partnered with Collinson, a global leader in the provision of traveller experiences, including medical and security assistance, to pilot a one-stop online solution for Covid-19 pre-departure testing for passengers.

With pre-departure testing becoming a mandatory requirement for more countries, the service would allow SIA’s customers to book their test appointments on an online booking portal securely and seamlessly after making their flight bookings.

The pre-departure test service is currently available to Singapore Airlines and SilkAir passengers departing from Singapore, Jakarta and Medan. There are plans to expand this service to more cities in the SIA and SilkAir network over the next few months if the pilot is successful.

Første flight med digitalt reisepass vil gå fra Singapore til London 15. mars.

Singapore Airlines på topp i global Health & Safety revisjon19.1.2021 18:02:55 CET | Pressemelding

Singapore Airlines (SIA) har oppnådd det høyeste nivået - Diamond-rating - i APEX og SimpliFlying sin Helse & Sikkerhet revisjon av globale flyselskaper. Revisjonen bruker blant annet en 58 punkts sjekkliste i ti kategorier. - De reisende, deres arbeidsplasser og stedene de reiser til har alle et intenst fokus på sikkerhet og helse om dagen. Noe som er både forståelig og nødvendig. Derfor er vi både stolte og glade over å ha å mottatt Diamond-rating i Helse & Sikkerhet fra APEX (Airline Passenger Experience Association) og SimpliFlying (Aviation Strategy), sier Erwin Widjaja, daglig leder i Singapore Airlines Nordics. - Sikkerheten til våre kunder og våre ansatte kommer alltid først, og i samarbeid med myndighetene vil derfor alle våre ansatte vaksineres mot COVID-19 innen kort tid. Noe som øker sikkerheten ytterligere, avslutter Widjaja. For mer informasjon se vedlagt pressemelding på engelsk under.

Gledelig og historisk begivenhet - de første vaksinene har landet i Singapore.21.12.2020 18:43:24 CET | Pressemelding

I dag landet Singapore Airlines med de første Covid19-vaksinene fra Pfizer-BioNTech på Changi flyplass i Singapore. Den første ladningen ble lastet om bord søndag i Brussel, Belgia. - Singapore Airlines er klare for transport av ytterligere vaksiner. Vi ønsker å bistå effektivt og trygt i arbeidet med å reversere utviklingen av Covid-19. I den første fasen av pandemien fløy vi blant annet åtte fullastede fly med verneutstyr til Skandinavia, sier Erwin Widjaja, daglig leder i Singapore Airlines Nordics. Singapore Airlines har i mange år vært sertifisert for å transportere flere typer medisinsk utstyr. For mer informasjon se pressemelding på engelsk under.

Oppfordrer myndighetene verden over til et felles testsystem12.11.2020 09:00:02 CET | Pressemelding

De tre store luftfarts alliansene Star Alliance, SkyTeam og oneworld oppfordrer myndighetene verden over til å etablere et felles, globalt testsystem for Covid 19. Et felles system vil hjelpe en fly- og reisebransje i krise. Singapore Airlines Norden støtter initiativet fullt ut. - Det er ikke tvil om at et felles testregime for Covid 19 på tvers av landegrensene vil løse mange av de utfordringer som både bransjen, de reisende og virksomheter møter akkurat nå. Et felles testsystem vil også gjøre det enklere for myndigheter i alle land, mener Erwin Widjaja, General Manager Nordic i Singapore Airlines. Singapore Airlines flyr per i dag to ganger ukentlig fra København til Singapore, og med et felles system vil det også være lettere for selskapet å utvide antall flyvninger avslutter Widjaja.