Renteoppgang i desember: – Blir litt mer ubehagelig enn den hadde behøvd å være

Norges Bank holder seg til planen om å sette opp renten til 0,5 prosent i desember. – Med tanke på utviklingen i boligmarkedet er Norges Bank på etterskudd, noe som betyr at renteoppgangen blir litt mer ubehagelig enn den hadde behøvd å være, sier Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL.
Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL kommenterer rentemøtet.

Norges Bank fremhever at det går godt i norsk økonomi og beholder styringsrenten uendret på 0,25 prosent. Arbeidsledigheten faller og næringslivet melder om økende aktivitet. Samtidig så ser det ut til at inflasjonen kan bli noe høyere enn tidligere antatt.

– Internasjonalt blåser det en vind i retning av raskere renteoppgang. Kombinasjonen av høy etterspørsel og utfordringer på tilbudssiden skaper flaskehalser i økonomien og økt inflasjonspress. Materialkostnadene for boligbyggere har ifølge tall fra SSB steget 26 prosent det siste året. En oppgang som rammer særlig hardt på bygda og mindre tettsteder hvor byggekostnadene utgjør en større andel av nyboligprisene enn i storbyene.

– Det er vanlig å si at renten tar heisen ned og trappa opp. Og det er fornuftig i «normale» etterspørselsdrevne nedturer. Men pandemien var annerledes ved at etterspørselen ikke forsvant. Ergo er det mye som tyder på at renten burde ha blitt normalisert tidligere. Boligprisveksten har stabilisert seg på et moderat nivå det siste halvåret. Men den kraftige boligprisveksten under pandemien skaper en større fallhøyde nå som husholdningene møter renteoppgang, strømsjokk og prisoppgang på en rekke varer, sier Frengstad Bjerknes.

Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL kommenterer rentemøtet.