Regjeringens krisetiltak ga boligprisboom

– Det økte handlingsrommet i boliglånsforskriften kan sammenlignes med å «kakke hull på en demning», og har vært med på å fyre opp under boligmarkedet, særlig i Oslo, sier Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL.

Det er behov for å videreføre boliglånsforskriften også etter nyttår, sier sjeføkonom Christian Frengstad Bjerknes i NBBL. Foto: Nadia Frantsen

Finanstilsynets rapport Finansielt utsyn viser tydelig at bankene benyttet seg av at fleksibilitetskvoten i boliglånsforskriften ble økt fra 10 til 20 prosent i 2. og 3. kvartal som en respons på koronapandemien.

– Dette viser behovet for å videreføre boliglånsforskriften også etter nyttår, sier Frengstad Bjerknes.

Utenfor hovedstaden har andelen boliglån som er i brudd med boliglånsforskriften økt fra 7,1 prosent i 1. kvartal til 8,6 prosent i 3. kvartal. I Oslo er det derimot en betydelig mer markant endring, og andelen har økt fra 5,9 prosent i 1. kvartal til hele 11,5 prosent i 3. kvartal. Det har vært med på å drive opp boligprisveksten det siste halvåret. Boligprisene har steget 7,1 prosent på landsbasis og 9,5 prosent i Oslo det siste året.

– De midlertidige endringene i boliglånsforskriften har sannsynligvis vært en større bidragsyter til den kraftige boligprisveksten det siste halvåret enn mange har vært klar over, sier Frengstad Bjerknes.

Boligbyggingen i Oslo må økes – det er også et politisk ansvar21.1.2021 08:21:43 CETPressemelding

På landsbasis bygges det boliger i et tempo som er brukbart tilpasset befolkningsveksten, men i Oslo og andre pressområder må boligbyggingen økes for å stagge prisveksten. – Skal utviklingen snus må det være flere byggeklare tomter. Det er et politisk ansvar. De som står uten bolig, for eksempel unge voksne og skilte familier, betaler regningen, sier adm. direktør Bård Folke Fredriksen i NBBL.