Realfagskrisen: – En time naturfag ekstra i uka hadde gjort enormt
To forskere og en lektor vi har snakket med i podkasten Læring – en geolog, en kjemiker og en biolog – ser med en viss viss uro på framtiden for realfag i Norge.
Gryende realfagskrise
For «mens næringslivet og skolene våre nærmest roper etter flere realister og teknologer, når rekrutteringen et kritisk nivå, og stadig færre velger utdanning som gjør at de blir realfagslærere».
Det skrev rektorene Svein Stølen ved Universitetet i Oslo og Anne Borg ved NTNU sammen med NHO-direktør Ole Erik Almlid i avisen Khrono nylig.
«Realfagskrisen kan stoppe det grønne skiftet i Norge», advarte Stølen, Borg og Almlid.
For å utdanne framtidens realister, trenger vi med andre ord flere gode realfagslærere i skolen, og tid til å utforske fagene.
– Ingenting dreper nysgjerighet mer enn å få beskjed om alt vi skal lære. Vi må få mulighet til å finne litt ut av hva vi lurer på selv, sier Tone Gregers, faglig leder for realfag ved Lektorprogrammet ved Universitetet i Oslo.
Halvparten så mye som nabolandene
Men på ungdomstrinnet har norske elever i snitt bare 2 timer og 10 min naturfagundervisning i uken.
Dette er halvparten så mye som i andre nordiske land og ikke nok til å stimulere nysgjerrighet og utforskertrang, ifølge gjestene i denne episoden av podkasten Læring.
– En time naturfag ekstra i uka hadde gjort enormt for engasjement for fagene og, på sikt, for rekrutteringen, tror Gregers.
– Vi vet at det som skal til for å få elever til å elske realfag, er at de får utforske fagene, istemmer Merethe Frøyland, instituttleder ved Naturfagsenteret.
– Læreren må i tillegg ha kunnskap og engasjement både i fagdisiplinen og i rollen som underviser, sier Frøyland som selv er dobbelt fagmenneske: en like entusiastisk lærer som hun er geolog.
Hvis du vil se dette innholdet fra open.spotify.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Å løse de store samfunnsutfordringene
Men hvorfor skal realister søke seg til klasserommet? Hvorfor forblir for eksempel lektor Andreas Haraldsrud, kjemiker og programmeringsekspert, i yrket?
– Åh! Både kjærligheten til eget fag og de omkringliggende fagene. Og på toppen, muligheten til å møte mennesker, mange mennesker, som jeg har mulighet til å påvirke og glede med realfag, sier han.
Samfunnsoppdraget til realfagslæreren er ikke blitt mindre akutt med årene.
– Å bidra til at vi får flere fagfolk inn i arbeidslivet som kan løse de store utfordringene vi står overfor – klima, bærekraft, artsmangfold, sykdom, pandemier – det er veldig givende, sier Haraldsrud og legger til:
– Det er det ekstremt viktig at noen har verktøy til å ta tak i disse utfordringene.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Lektorprogrammet | Realfag
Nøkkelord
Kontakter
Monica BjermelandPressekontakt ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Tel:98684916monica.bjermeland@uv.uio.noBilder
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom15.2.2024 08:54:47 CET | Pressemelding
— Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun. Hør hele hennes historie i podkasten "Det virker!"
Det første tegnet på at et språk er i ferd med å dø, er at barna slutter å snakke det5.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.
Lærerne er knallgode på utforsking tross vag læreplan10.1.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
Ny rapport: Norske videregående-klasserom preges sterkt av utforskende arbeid, både lærerstyrt og elevdrevet. – Vi ser at den enkelte lærers undervisning har mer å si enn fagenes egenart, sier forskerne.
Hvordan foregår utdanning og opplæring i fengsel?3.1.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
På grunn av en oppvekst preget av kaos, uro og kriminalitet, har ikke «Isak» fullført skolegangen sin. Dette prøver han å gjøre noe med, samtidig som han soner dommen sin i Oslo fengsel. Hør historien til "Isak" i siste episode av "Det virker!".
PISA 2022: Fleire elevar presterer under kritisk grense5.12.2023 11:45:52 CET | Pressemelding
− Resultata viser ein stor tilbakegang i dei tre fagområda matematikk, lesing og naturfag, seier Fredrik Jensen, prosjektleiar for PISA i Noreg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom