Flere elever får vist hva de kan med digitale verktøy
Hvordan kan elevene vist hva de har lært med en iPad, sammenlignet med tradisjonelle verktøy som penn og papir? Et innovasjonsprosjekt viser vei.

‒ Nye digitale verktøy har endret måten elevene kan vise kunnskap på i alle fag, sier Øystein Gilje, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS).
Han er leder for det nylig avsluttede prosjektet MuLVu. MuLVu står for Multimodale lærings- og vurderingsformer i 1:1-klasserom (klasserom der alle elevene har sin egen digitale enhet). Multimodale tekster er blant annet video, illustrasjoner og simuleringer.
Han fortsetter:
– Funnene fra prosjektet kan gir lærere større bevissthet om hvordan vi lærer, uttrykker kunnskap og vurderer elevenes kompetanse når de viser hva de har lært gjennom multimodale tekster.
Trenger nye kriterier for vurdering
‒ Vi trenger vurderingskriterier som fanger opp hvordan elevene uttrykker kunnskap i de digitale programmene. Det handler ikke bare om at de forstår sjangeren, sier Thea Kadri Vikebø, spesialrådgiver og Bærum kommunes prosjektleder i MuLVu.
Funn og erfaringer fra prosjektet er samlet i boken «Vurdering og læring i den digitale skolen», som ligger gratis tilgjengelig for alle.
– Mange politikere hevder at digitaliseringen av skolen har vært en mislykket strategi. Vi i prosjektet mener ikke det, men vi lærere trenger en vurderingskompetanse for vår tid, sier Gilje.
Fakta om MuLVu
• MuLVu var et innovasjonsprosjekt som i første fase startet med å studere undervisnings praksiser i Bærumsskolen. Resultatet ble en bok der lærere og forskere har skrevet ulike kapitler, og en nasjonal kompetansehevingsressurs
• Prosjektet viser hvordan læring og vurdering skjer i klasserom der lærere og elever har bred erfaring med å arbeide med digitale enheter i tillegg til læremidler og materielle ressurser
• Hovedfunnene viser at bruken av digitale verktøy rokker ved skolens tradisjonelle sjangre, noe som krever en forståelse av læreres vurderingskompetanse i den digitale skolen.
Nøkkelord
Kontakter
Øystein GiljeProfessorFIKS - Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen
Professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning og faglig leder for FIKS
Magnus HeieKommunikasjonsrådgiver ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Tel:97605224magnus.heie@ils.uio.noLenker
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Lærarane trivst, men føler seg mindre verdsett av samfunnet7.10.2025 10:55:57 CEST | Pressemelding
Det kan vi lese av dei ferske tala frå TALIS24, gjerne kalla læraranes og rektoranes undersøking.
Samarbeid i blinde? Ny studie avdekker manglende kunnskap om «laget rundt barnet»5.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
For å lykkes med tidlig innsats og inkluderende opplæring, må skolen og PP-tjenesten spille på lag. En ny studie viser at vi vet lite om hvordan dette tverrfaglige samarbeidet faktisk fungerer, og at barn og foresattes perspektiver ofte får liten plass.
Jonasprisen 2025 til Team Pølsa22.8.2025 06:41:00 CEST | Pressemelding
– Ungdommene har gitt oss samtaler vi aldri ville hatt uten dem, det er bare å ta av seg hatten, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann. Hun prøvde å telle antallet kronikker og artikler relatert til serien, men gav opp.
Slik gikk det med tverrfaglige tema i skolen19.8.2025 09:32:29 CEST | Pressemelding
I en tid preget av uro og samfunnsutfordringer, bør skolen være et sted hvor konfliktstoff utforskes mer, konkluderer forskere i ny rapport.
Hvordan oppleves verden for en som er autist?6.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
For 18 år gamle Liv handler det om sterke sanseinntrykk, utfordringer i det sosiale – og en dyp erkjennelse av at autismen er en grunnleggende del av hvem hun er. — Jeg føler meg ofte som en kopi. Jeg gjør det samme som de andre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor, sier hun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom