UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Slik gikk det med tverrfaglige tema i skolen

Del

I en tid preget av uro og samfunnsutfordringer, bør skolen være et sted hvor konfliktstoff utforskes mer, konkluderer forskere i ny rapport.

Hvor gode er lærerne blitt til å undervise i folkehelse, demokrati og bærekraft siden temaene ble pensum i 2020? Hvilken samfunnsrolle skal skolen – vår siste fellesarena – ta for å hjelpe unge til å mestre samfunnet de lever i? Ny studie gir svar. Foto: Shane Colvin / UiO
Hvor gode er lærerne blitt til å undervise i folkehelse, demokrati og bærekraft siden temaene ble pensum i 2020? Hvilken samfunnsrolle skal skolen – vår siste fellesarena – ta for å hjelpe unge til å mestre samfunnet de lever i? Ny studie gir svar. Foto: Shane Colvin / UiO

Er elever i ungdomsskole og videregående bedre rustet til for samfunnsutfordringene vi står i etter at de tverrfaglige temaene folkehelse, demokrati og bærekraft ble en del av læreplanen i 2020?

Til dels, ifølge en ny rapport fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.

Elevene trenes lite i uenighet

Lærere og elever gjør mye spennende og variert arbeid om de tverrfaglige temaene, men selve konfliktstoffet blir lite utforsket, ifølge rapporten «Undervisning og læring om tverrfaglige temaer: Skolen som fellesarena for elevers møte med samtidens utfordringer».

Dette skaper avstand til samfunnsdebatten og kan gjøre det vanskelig for elevenes å forstå og håndtere uenighet både på og utenfor skolen, konkluderer forskerne.

– Skolens og lærernes oppgave med å undervise disse temaene er krevende, men også svært viktig, sier professor Anniken Furberg, som har ledet studien.

Stor elevmedvirkning – som er viktig for å lære

– Et viktig funn i studien er at lærerne er gode til å invitere elevene til å bruke sine hverdagserfaringer som ressurser, både i samtaler under gruppearbeid og helklassearbeid, noe vi vet er viktig for læring, sier Furberg.

Hun understreker at dette er en form for elevmedvirkning som bidrar til engasjement og relasjonsbygging i klasserommene.

Tverrfaglige prosjekter gir altså gode muligheter for valgfrihet og medbestemmelse for elevene. Alt dette bidrar til å bygge relasjoner og fellesskap blant elevene og mellom elevene og lærerne.

Les denne og flere rapporter fra EVA2020-prosjektet, en av landets mest omfattende evalueringer av gjeldende lærplanverk i skolen.

 

Åtte hovedfunn – helt kort

Å bygge læringsmiljø, relasjoner og fellesskap: Lærerne legger stor vekt på å utvikle et positivt læringsmiljø og trygge relasjoner gjennom tverrfaglige undervisningsopplegg. De bruker elevenes erfaringer og gruppeaktiviteter for å styrke fellesskapet.

Elevsamarbeid: Det foregår mye samarbeid, og særlig to former blir tydelige; samhandling og arbeidsdeling. Elevene sier at de liker å samarbeide, at de lærer av det, men de opplever det som vanskelig å håndtere uenighet.

Elevmedvirkning: Lærerne gir elever muligheter for valgfrihet og medbestemmelse i undervisningen. Balansen mellom lærerstyring og elevens selvstendighet kan være utfordrende.

Forholdet mellom elevenes hverdagserfaringer og fagkunnskap: Lærerne er gode til å inkludere elevenes hverdagserfaringer i undervisning om tverrfaglige tema, men erfaringene knyttes i liten grad til fagkunnskap.

Bruk av digitale læringsressurser: Klasserommene er i stor grad digitalisert, med det er lite bruk av tradisjonelle lærebøker. Elevene er dyktige til å søke informasjon, men deres forståelse og bearbeiding av innholdet er ofte overfladisk. Det er behov for papirbaserte og digitale læringsressurser om de tverrfaglige temaene.

Elevenes arbeid med elevprodukter: Elevproduktene er sentrale i undervisningen og gir alle elever mulighet til å uttrykke seg. Men stor valgfrihet kan være utfordrende.

Tverrfaglige tilnærminger og fagenes rolle: Lærersamarbeid og inkludering av flere fag gir muligheter for at elevene utvikler en dypere forståelse av samfunnsutfordringer.

Forståelsesinnganger og konfliktperspektiver: De tverrfaglige temaene bidrar til at elevene utvikler kunnskaper og holdninger til samfunnsutfordringer, men lærerne er forsiktige med tema som inneholder konfliktstoff.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lærere og elever gjør mye spennende og variert arbeid om de tverrfaglige temaene, men selve konfliktstoffet blir lite utforsket, ifølge siste delrapport. Foto: Shane Colvin / UiO
Lærere og elever gjør mye spennende og variert arbeid om de tverrfaglige temaene, men selve konfliktstoffet blir lite utforsket, ifølge siste delrapport. Foto: Shane Colvin / UiO
Last ned bilde
Professor Anniken Furberg ved Universitetet i Oslo leder EVA2020-prosjektet, en dyptgripende evaluering av læreplanverket som ble innført i 2020. Foto: Shane Colvin / UiO
Professor Anniken Furberg ved Universitetet i Oslo leder EVA2020-prosjektet, en dyptgripende evaluering av læreplanverket som ble innført i 2020. Foto: Shane Colvin / UiO
Last ned bilde

Lenker

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye