Opplysningskontoret for brød og korn

Pizza på ønskelisten

Unge er mindre grad enn eldre opptatt av tradisjonsmat i jula, viser en ny undersøkelse. Her er forslagene til hvordan du kombinerer gamle og nye mattradisjoner i julen.
Har du ribbe på julaften, er restene supert å bruke på pizzaen. Dryss over granateplekjerner og hakkede hasselnøtter, og vipps har middagen fått et julepreg, sier Torunn Nordbø, daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn. Foto: matprat.no

Julen er en tid for tradisjoner, og det gjelder også i matveien. For de fleste av oss betyr det at vi spiser svineribbe eller pinnekjøtt til middag på julaften, men det er ikke nødvendigvis det alle i den oppvoksende generasjon ønsker seg.

I en undersøkelse gjennomført i oktober 2021 av analyseselskapet YouGov på oppdrag fra MatPrat og Opplysningskontoret for brød og korn tyder nemlig svarene på at unge er mindre tradisjonsbundne enn eldre når det kommer til mat på julaften.

På spørsmål om hva slags mat de ville spise på julaften om de selv fikk velge, svarer 15 % av 18-29-åringene at de kunne tenkt seg å spise kalkun, mens 13 % ville valgt pizza.

Og 11 % svarer at de kunne tenkt seg å spise vegetarmat på julaften om de selv fikk velge.

Tradisjonsretter som ribbe og pinnekjøtt er likevel fortsatt mest populære, også blant de unge. 28 % av unge mellom 18 og 29 år ville valgt seg ribbe på julaften, mens 37% ville valgt pinnekjøtt.

Jul opp pizzaen

Nå er det ikke alle som kan tenke seg å bytte ut de tradisjonsrike herremåltidene på julaften – men romjulen er en fin anledning til å prøve noe nytt.

De unge har av natur behov for å utfordre tradisjonene og romjulens koselige kvelder kan brukes til å lage mat på ungdommens premisser. L
poden lage pizzaen selv, for det er enkelt og ekstra godt å spise mat man selv har laget, sier daglig leder Torunn Nordbø i Opplysningskontoret for brød og korn.

Hun har flere ulike oppskrifter på pizzadeig, og har gode tips for å gjøre den populære italieneren mer julete. Og en stor fordel med pizza, er at deigen kan lages opp til tre dager i forveien, bunnen kan også halvstekes og fryses slik at det blir færre oppgaver i julen.

Hadde du ribbe på julaften, er restene supert å bruke på pizzaen. Dryss over granateplekjerner og hakkede hasselnøtter, og vipps har middagen fått en smak av jul. Julepølsen du har til ribba, eller medisterbollene, sammen med en håndfull grønnkål og noen ringer rødløk gir også et typisk julepregsier hun.

Rester av pinnekjøtt egner seg også godt på pizza. En neve finsnittet rødkål og tørkede tranebær gir både farge og smak til matretten.

Grønn pizza til jul

Er det vegetar som gjelder for den unge, er det mange grønnsaker som passer ypperlig på pizza, og som gir fine julefarger.

Tomatsaus er en klassiker og med julegrønnsaker som rosenkål og brokkoli eller urter får vi fort en rødgrønn pizza. Men vhar også sett at potetpizza er en vinner på flere restauranter. Bruk potetene fra julemiddagen som hovedingrediens, og suppler med sopp og vårløk for en hvitgrønnjulepizza,sier Nordbø.

Bilder

Last ned bilde
Rester av pinnekjøtt egner seg godt på pizza. En neve finsnittet rødkål og tørkede tranebær gir både farge og smak til matretten. Foto: matprat.no
Last ned bilde
Potetpizza har blitt en favoritt blant de unge. Pimp opp med sopp og vårløk, så blir det en digg julepizza. Foto: matprat.no
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for brød og korn

Opplysningskontoret for brød og korn
Lørenveien 40

952 89 666http://www.brodogkorn.no

Opplysningskontoret for brød og korn (OBK) ble etablert høsten 2007 for å drive merkenøytral opplysningsvirksomhet på vegne av alle aktørene i verdikjeden. Formålet er å øke kunnskapen om, og fremme forbruket av, korn, mel, brød og andre bakervarer hos forbrukerne og andre målgrupper.

OBK har som mål å øke kunnskapen om hvor viktig sunne bakervarer og kornprodukter er i det daglige kostholdet. OBK forholder seg alltid til de til enhver tid gjeldende offentlige kostholdsråd.

Bildearkivet til Opplysningskontoret for brød og korn

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for brød og korn på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn