Opplysningskontoret for brød og korn

Opplysningskontor styrker samarbeidet

Fra 1. januar 2021 overtok MatPrat driften av Opplysningskontoret for brød og korn (OBK). OBK opprettholdes som eget opplysningskontor med samme formål og funksjon, men aksjeselskapet som tidligere sto bak driften blir avviklet.
Opplysningskontor styrker samarbeidet.
 Foto: brodogkorn.no/matprat.no
Opplysningskontor styrker samarbeidet. Foto: brodogkorn.no/matprat.no

– Samarbeidet med MatPrat vil gi generisk markedsføring av norskprodusert brød og korn et løft, ved at vi får tilgang til matprat.no og MatPrats sosiale medier og kommunikasjonsapparat i tillegg til våre egne etablerte digitale kanaler, forteller Torunn Nordbø, fagsjef for brød og korn.

– Det vil også gi mer effektiv utnyttelse av de midlene som aktørene bak Opplysningskontoret for brød og korn bidrar med, fordi samarbeidet vil gi et sterkere fagmiljø, skape økonomiske og markedsmessige synergier og større forutsigbarhet for virksomheten.

Direktør i MatPrat, Dag Henning Reksnes er enig: – Vi er glade for at dette samarbeidet nå blir enda sterkere, og at vi sammen kan bidra til å fremme omsetningen av norskprodusert korn, brød og andre kornprodukter. MatPrat er Norges ledende kanal for inspirasjon og informasjon om mat og matproduksjon, og vi ser frem til at norskprodusert korn og bakervarer nå inngår i formidlingsvirksomheten vår.

Opplysningskontoret for egg og kjøtt, MatPrat, er finansiert av den norske egg- og kjøttproduserende bonden gjennom omsetningsavgiften. For Opplysningskontoret for brød og korn skjer finansieringen gjennom omsetningsavgiftsmidler på korn i kombinasjon med direkte tilskudd fra møller, bakere og leverandører til bakerbransjen. Generisk opplysnings- og informasjonsvirksomhet er formålet med begge kontorene, som legger Helsedirektoratets kostråd til grunn for sin kommunikasjon.

Opplysningskontor styrker samarbeidet.
 Foto: brodogkorn.no/matprat.no
Opplysningskontor styrker samarbeidet. Foto: brodogkorn.no/matprat.no
Last ned bilde
Dag Henning Reksnes, direktør i MatPrat - Opplysningskontoret for egg og kjøtt. Foto: matprat.no
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for brød og korn

Opplysningskontoret for brød og korn
Lørenveien 40

952 89 666http://www.brodogkorn.no

Opplysningskontoret for brød og korn (OBK) ble etablert høsten 2007 for å drive merkenøytral opplysningsvirksomhet på vegne av alle aktørene i verdikjeden. Formålet er å øke kunnskapen om, og fremme forbruket av, korn, mel, brød og andre bakervarer hos forbrukerne og andre målgrupper.

OBK har som mål å øke kunnskapen om hvor viktig sunne bakervarer og kornprodukter er i det daglige kostholdet. OBK forholder seg alltid til de til enhver tid gjeldende offentlige kostholdsråd.

Bildearkivet til Opplysningskontoret for brød og korn

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for brød og korn på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn