Økt risiko i et brennhett boligmarked

Boligprisene har økt 8,6 prosent det siste året, ifølge Eiendom Norges prisstatistikk. Prisveksten er aller sterkest i Oslo med 13 prosent. – Den sterke prisveksten er uheldig og desto lenger dette pågår, desto større blir faren for en fremtidig korreksjon, sier Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL.
– Med tosifret prisvekst er NBBL bekymret for at det blir bortimot umulig å spare til egen bolig, sier Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL. Foto: Nadia Frantsen

– De siste månedene har det, satt på spissen, knapt nok vært boliger til salgs i hovedstaden på finn.no. Tidvis har faktisk Svalbard vært det eneste fylket med færre bruktboliger til salgs enn Oslo. Samtidig leser vi om «kupping», ville budrunder og dertil heftig prisvekst.

– Kraftig boligprisvekst er uheldig av flere årsaker. Økte boligpriser og økt gjeld går hånd i hånd. Dermed øker den finansielle systemrisikoen i norsk økonomi. Samtidig skapes det et klasseskille mellom de som eier bolig og de som står utenfor. Med tosifret prisvekst er NBBL bekymret for at det blir bortimot umulig å spare til egen bolig, sier Frengstad Bjerknes.

– Euforien i Oslo-markedet minner mer og mer om boligprisboomen i 2016 og det påfølgende fallet i 2017. Da – som nå – falt boligbyggingen og renten ble kuttet våren 2016. Kombinasjonen tvang Finansminister Siv Jensen til å stramme inn boliglånsforskriften. Den uunngåelig korreksjonen kom i form av et prisfall på 10 prosent i 2017. Også denne gangen tror vi at rentene etter hvert skal økes og fjorårets lettelser i boliglånsforskriften er strammet inn igjen. Ergo, desto lengre dette pågår, desto større blir risikoen og faren for korreksjon, avslutter Frengstad Bjerknes.