OBOS investerer i lager start-up

Logistikk- og teknologiselskapet Wanda (wanda.space) avslutter sin såkornsrunde med å få OBOS inn på eiersiden. Wanda tilbyr ekstra lagringsplass som en tjeneste levert på døren.

Wanda ble lansert i Oslo høsten 2020 og gir kundene sine enkel tilgang til plassen de trenger, når de trenger det. Selskapet henter og returnerer tingene hjemme hos kunden, og benytter ubrukte sentrale lokaler for å levere effektive og bærekraftige lagre. Det er enkelt, trygt og rimelig, og en viktig bidragsyter til fremtidens bærekraftige byer

• “Vi er stolte over å få en investor som OBOS med på laget” sier Lars Syse Christiansen, daglig leder i Wanda. “Vi leverer løsninger for å gi kundene våre bedre plass i hverdagen, og da er OBOS en perfekt partner og investor”
  • "OBOS jobber hardt med å forstå hvordan teknologi kan gi reell og vedvarende verdi til kundene. Ny teknologi åpner store muligheter for bedre og enklere tjenester, noe Wanda har forstått og er et godt eksempel på. Sammen kan vi tilby våre kunder og medlemmer effektive og bærekraftige måter å lagre og dele ting på i fremtiden", sier konsernsjef i OBOS, Daniel Kjørberg Siraj.

OBOS blir en del av et sterkt investorlag som fra før består av ProVenture som ledende investor, Posten Norge og kjente entreprenører som Karl Munthe-Kaas fra Kolonial.no og Andreas Thorsheim fra Otovo.

“For å løse plassproblemet på en effektiv og enkel måte skal vi kombinere det beste fra logistikk, eiendom og teknologi - og vi har lett etter eiere med kompetanse innenfor nettopp dette” sier Syse Christiansen.

OBOS, har på kort tid økt satsingen på ny teknologi kraftig, både når det gjelder intern kompetanse og investert kapital, og har nylig økt investeringsrammen til oppstartsselskap til 200 millioner kroner:

«Vi liker case som er tett på vår egen kjernevirksomhet. Wanda har et sterk team, gode tilbakemeldinger fra kundene og løser et problem som er relevant for mange. Da vi viste våre brukere av appen Nabohjelp hva Wanda kunne hjelpe de med, skapte det stor interesse. I tillegg er selskapets fokus på økt utnyttelse av eksisterende eiendommer en ekstra dimensjon som er interessant for OBOS» sier konserndirektør for aksjeinvesteringer og forretningsutvikling i OBOS, Ingunn Andersen Randa.

Wanda har hatt en knallstart i Oslo, har frigjort plass for 100 millioner kroner og er nå klar for ekspandere videre - i første omgang i Norge og deretter ut i Europa.

“Vi har en internasjonal ambisjon - vi utvikler teknologi, og da ligger oppsiden i å lansere den mot flest mulige brukere” avslutter Syse Christiansen.

Wanda løser plassproblemet en gang for alle. Vi gir våre kunder tilgang til akkurat den plassen de ønsker, når og hvor de trenger det.

Tjenesten er enkel og rimelig, og med noen få klikk har du tilgang til akkurat den plassen du behøver. Det betyr at man kan lagre alt fra en enkelt eske, til et flyttelass, som gir plass til alle behov.

Eiendom og eiendomsutvikling står for 40% av energirelatert CO2 utslipp. Vi må bygge smartere og drifte mer effektivt hvis vi skal få redusert dette tilstrekkelig raskt, og Wanda øker utnyttelse av eksisterende eiendom som ikke blir brukt.

Samtidig bor en stor andel av befolkningen i både norske og europeiske byer trangt, og trangboddhet er en av faktorene i levekårsundersøkelsen fra desember 2020 peker på som utfordringer som må løses i framtidens byer. Wanda tilgjengeliggjør ekstra plass på en enkel og rimelig måte.