Nytt rekordår for digital regningsbetaling i Norge

Til tross for et krevende år for norsk næringsliv ble 2020 et nytt rekordår for digital regningsbeta-ling. Det ble registrert 516 millioner innbetalinger med KID og 164 millioner fakturaer sent som eFaktura. I 2020 var økningen på 17 prosent sammenlignet med året før.

2020 har vært krevende for mange deler av norsk næringsliv, men regningsbetaling-aktiviteten har likevel nådd nye rekorder, sier Anna-Karin Østlie, direktør for Payments Norge i Nets. I løpet av året ble det gjennomført 516 millioner innbetalinger med KID via infrastrukturen til Payments Norge. Dette er 4 millioner høyere enn i 2019.

eFaktura har hatt en eventyrlig vekst de siste to årene, og i 2020 ble det betalt 164 millioner eFakturaer, sammenlignet med om lag 140 millioner i hele 2019 og 100 millioner i 2018. Det betyr at eFaktura-volumet i Norge har økt med hele 64% på 24 måneder og 17% fra 2019 til 2020.

Årsaken til økningen skyldes enda sterkere fokus på digitalisering hos bedriftene og at bankene og Vipps har fått flere forbrukere til å si «Ja Takk Til Alle» (JTTA), som betyr at de godtar at alle regninger kan sendes som eFaktura. I tillegg har flere bedrifter begynt å sende purringer og inkassokrav som eFaktura. I desember 2020 sendte norske bedrifter 400 000 purringer og inkassokrav digitalt, og Nets Centurion opplever at etterspørselen etter digital inkasso øker.

— Med eFaktura er det enkelt og sømløst for forbrukere å betale regninger, og for bedriftene er det viktig for kundeopplevelsen at betalingen går smertefritt. Vi hører også fra bedriftene at betalingsgraden er høyere med eFaktura sett opp imot andre fakturakanaler. Summen av dette, i tillegg til Vipps inntreden i eFaktura i fjor, har dannet grunnlag for den fantastiske veksten vi har sett de siste årene, sier Dagfinn Sund, forretningsansvarlig for eFaktura i Nets.

eFaktura betales både i nettbanken og i appene til bankene og Vipps. Brukeren kan selv velge hvor de vil godkjenne betalingen, som uansett bare blir belastet en gang.

Norge er unikt

Sammenlignet med andre land ligger Norge langt foran på elektronisk regningsbetaling. Forklaringen er en solid infrastruktur som er bygget opp i samarbeid med bankene og Bits (www.bits.no)

— I Norge har vi ett felles system for regningsbetaling, i motsetning til andre land der ulike bank-konstellasjoner har hver sin løsning. Vi skal ikke lenger enn til Sverige før de har to ulike infrastrukturer som kompliserer og fordyrer kostnadene knyttet til regningsbetaling, forklarer Anna-Karin Østlie.

— Det er fortsatt et potensiale for ytterligere digitalisering av papirfaktura, men vi er på god vei til å erstatte papir med eFaktura. Betaling med eFaktura reduserer faren for at man taster feil beløp eller KID. Det er derfor enklere og sikrere med eFaktura, og om få år vil vi riste på hodet over at folk tidligere måtte taste KID-nummeret selv, sier Østlie.

Fremover

I 2021 vil Nets, sammen med bransjen, fortsette det viktige arbeidet med å digitalisere papirfakturaen. Og fra desember 2021 er det besluttet fra Bits at prinsippet om Ja takk til alle skal gjelde for all distribusjon av eFaktura.

—Denne endringen vil sammen med økt fokus på digital inkasso være et viktig bidrag i arbeidet med å utrydde papirfakturaen, avslutter Sund.

Nets: 2020 var et år med store forandringer for den fysiske handelen15.6.2021 12:03:58 CEST | Pressemelding

Koronapandemien forandret betingelsene for fysisk handel radikalt i 2020. Som forventet opplevde mange bransjer i Norden en negativ utvikling. Den nedadgående trenden for kontantbetalinger akselererte kraftig i hele regionen, og forbrukernes oppslutning om det kontantløse samfunn ble forsterket, samtidig som antallet kontaktløse betalinger også økte kraftig. Dette viser årets Nordic Payment Report fra Nets.