UnionPay, verdens største kredittkort, utvider markant i hele Norden
Med milliarder av utstedte kredittkort er kinesiske UnionPay den kortutsteder med suverent flest kortinnehavere i verden. I Norge er det imidlertid de færreste utenfor detaljhandelen som overhodet kjenner til kortet med den røde, blå og grønne logo – men med en ny og utvidet avtale med Nets kan dette være i ferd med å endre seg: Avtalen gir nemlig brukere av UnionPay-kortet adgang til kontaktløs betaling i hele Nets’ nordiske handelsportefølje, og dermed er det tale om en markant utvidelse i samarbeidet med UnionPay i Norge og resten av Norden, blir det sagt.
“Vi er glade for å kunne tilby et betydelig større antall av kundene våre muligheten for å akseptere UnionPay. Utvidelsen av betalingsmulighetene på salgsstedene gjør det mulig for butikkene å imøtekomme kundenes betalingspreferanser, noe som er en viktig omsetningsdriver. Våres partnerskap med UnionPay er særlig viktig for butikker som betjener mange turister på tvers av Norden. Når UnionPay kortinnehavere begynner å vende tilbake, vil butikkene kunne tilby dem å betale med deres foretrukne betalingskort”, lyder det fra Robert Hoffmann, CEO for Merchant Services hos Nets, som legger vekt på at med utvidelsen innenfor minibanker vil avtalen ikke kun få betydning for Nets’ nordiske partnere, men vil være gjennomgående for de nordiske samfunn ettersom UnionPay-kortholdere nå får bedre adgang til å heve kontanter.
Et «livsnødvendig» betalingskort
Etterhvert som den internasjonale reiseaktiviteten gjenopprettes vil kinesiske og europeiske UnionPay-kortholdere som besøker Norden kunne bruke kortene eller mobiltelefonene deres til å betale ved over 100.000 Point-of-Sales (POS), i tillegg til å kunne heve kontanter i flere enn 6.000 minibanker i Danmark, Norge, Sverige og Finland. Norden har vært et stadig mere populært reisemål for UnionPay-kortholdere i de senere år, hvor man i 2019 bød velkommen til over 1,5 millioner kinesiske turister. Ifølge Nets brukte en utenlandsk kortinnehaver 1.000 DKK i gjennomsnitt pr. transaksjon i juli 2021, mens en UnionPay kortinnehaver brukte i gjennomsnitt hele 2.500 DKK pr. transaksjon i samme periode, og det er faktorer som disse som bl.a. får Paul Hvelplund, direktør hos juveleren Hvelplund i København, til å understreke hvor viktig det er å kunne motta UnionPay:
“Vi har ekstremt gode erfaringer med UnionPay, og jeg vil si det sånn at hvis du vil ha kinesiske kunder i butikken, så er det livsnødvendig å kunne motta UnionPay-kortet og ha den lille UnionPay-logoen i vinduet. I butikken vår på Østergade i København vil jeg vurdere at ca. 80 % av alle våres kinesiske kunder betaler med UnionPay-kortet. Så hvis ikke du tar UnionPay, så handler de beste kinesiske kundene ganske enkelt ikke i din butikk”, sier Paul Hvelplund.
Signaler om normalisert kinesisk reiseaktivitet
Nets og UnionPay har hatt et langt og vellykket partnerskap som går tilbake til 2007. Siden da er det gjort konsekvente framskritt mot fullstendig aksept av UnionPay-kortet i hele Nets’ nordiske POS-nettverk, og med den nye avtalen blir der gitt et signal til detaljhandelen om at Norden igjen kan blive et viktig reisemål for UnionPay-kortholdere på den andre siden av korona:
”Vi er glade for å ha underskrevet denne betydningsfulle nye avtalen med våres partner Nets, som vesentlig øker UnionPay-aksepten på tvers av hele Norden. Siden vi ser at internasjonale reiser begynner å normalisere seg, vil Norden igjen bli en viktig destinasjon for kinesiske turister i Europa. Vi ser fram til fortsatt å styrke våres partnerskap med Nets i de kommende årene”, lyder det fra Han Wang, Deputy Head of UnionPay International European Branch.
Kontakter
Søren Wingepressechef i Nets
Tel:+45 29482646swing@nets.euBilder
Om Nets Branch Norway
Hos Nets ser vi enklere produkter og løsninger som fundamentet for vekst og utvikling, både kommersielt og i samfunnet. Nets-konsernet har hovedkontor i København og har mer enn 4 000 ansatte i Europa. Vi hjelper banker, bedrifter og forretningsdrivende i Europa med å gjøre morgendagen litt enklere for sine kunder, alltid med den høyeste grad av sikkerhet og stabilitet. Enkle løsninger for en travel hverdag. Det er det vi er her for.
Følg pressemeldinger fra Nets Branch Norway
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nets Branch Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nets Branch Norway
Norge ligger i toppen av kontaktløs kortbetaling i Norden4.2.2022 09:00:00 CET | Pressemelding
Koronapandemien har nok en gang satt fart på kontaktløse kortbetalinger i Norden og igjen er Norge i front i feltet.
Nordhealth velger Nets Group som betalingsformidler i Norden18.11.2021 10:24:02 CET | Pressemelding
Nordhealth, en ledende leverandør av skybasert programvare til praksisstyring (PMS – Practice Management Software) for veterinærer og terapeuter, har underskrevet en avtale med Nets om å tilby klinikker muligheten til sømløst å behandle betalinger, enten det er på klinikken, som tokenisering av kort, eller over nettet.
Nets Passport Reader kvalifisert for eIDAS-kompatibel identitetssikring15.11.2021 09:59:37 CET | Pressemelding
Nets Passport Reader er nå eIDAS-sertifisert av BSI, et av verdens største sertifiserings-organer. Når den brukes til identitetssikring kan tjenesten nå konfigureres over hele Europa for eIDAS High – det høyeste sikkerhetsnivået. Denne sertifiseringen er en viktig godkjenning som forsikrer kundene om at den smarttelefonbaserte løsningen kan gi sikker tilgang til deres sensitive data, uten behov for kontakt ansikt til ansikt
JYSK velger Nets som leverandør i 14 lande24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nets, som nå er en del av Nexi-konsernet, er valgt av JYSK som framtidig leverandør av betalingsløsninger i ytterligere fem land (Østerrike, Tyskland, Sveits, Frankrike og Italia). Dette utvider partnerskapet til samlet å dekke 14 europeiske land, hvor Nets vil bidra med å levere en strømlinjet og skalerbar betalingsløsning som dekker over både terminaler og kortinnløsning. Betalingsindustrien utvikler seg til å være stadig mer internasjonal, mens betalingsvanene fortsatt er vesentlig forskjellige fra land til land. Så for en detaljhandelsaktør som JYSK som løpende ekspanderer til flere land, og åpner mer enn 150 nye butikker pr. år bare i Europa, er det viktig at kundene kan betale med de betalingsformer de foretrekker, enten det er nasjonale kort som Dankort eller andre foretrukne betalingsløsninger: «For oss er det viktig at kundene våre har muligheten til å bruke den betalingsløsningen de foretrekker. Derfor har vi kikket etter en leverandør som gjør oss i stand til at motta betali
Nets: 2020 var et år med store forandringer for den fysiske handelen15.6.2021 12:03:58 CEST | Pressemelding
Koronapandemien forandret betingelsene for fysisk handel radikalt i 2020. Som forventet opplevde mange bransjer i Norden en negativ utvikling. Den nedadgående trenden for kontantbetalinger akselererte kraftig i hele regionen, og forbrukernes oppslutning om det kontantløse samfunn ble forsterket, samtidig som antallet kontaktløse betalinger også økte kraftig. Dette viser årets Nordic Payment Report fra Nets.