Nye merkekrav fra 1.juli skal gi forbrukere bedre oversikt

Fra 1. juli er det et nytt krav til merking av drivstoffpumper. – Merkeordningen innebærer nye symboler og bokstav- og tallkombinasjoner som skal merke pumpene på energistasjonene og tanklokkene på nye kjøretøy, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.
Foto: Drivkraft Norge

Det er innført et europeisk krav om at drivstoff skal merkes med symboler på utsalgsstedet, slik at forbrukeren kan vite om drivstoffet kan benyttes på det enkelte kjøretøyet. Samme informasjon skal også være tilgjengelig i kjøretøyets brukermanual. Merkingen skal være i henhold til den europeiske standarden som er utarbeidet for merking av drivstoffpumper og kjøretøy.

Poenget med merkingen er at kunden skal få bedre informasjon om hva slags drivstoff som bilen skal ha, samt at det vil fungere som en ekstra sikkerhet for å unngå feilfylling, forteller Bremer Nebben.

Kravet er å følge den europeiske standarden, som i hovedsak krever merking av drivstoffpumpen for å fortelle om bilen er kompatibel til å bruke drivstoff med innblanding av fornybart drivstoff. Det vil her bli brukt betegnelser som E5 (bensin med inntil 5 % etanol), E10 (bensin med inntil 10 % etanol) og B7 (diesel med inntil 7 % biodiesel) osv. Merking vil være både på pumper, i bilens håndbøker og på innsiden av drivstofflokket.

Høsten 2021 ble det fastsatt egen forskrift om de tekniske spesifikasjonene for oppfølgingen av EUs direktiv om infrastruktur for alternative drivstoff. Kravet til pumpemerking gjelder fra 1. juli 2022.

Forskriftens formål er å sikre at anlegg som tilbyr samme type alternativt drivstoff følger like tekniske spesifikasjoner. Forskriften skal sikre at bilister enkelt kan orientere seg om hvilke alternative drivstoff kjøretøyet kan benytte og hvilke alternative drivstoff som tilbys på lade- og energistasjoner.

Foto: Drivkraft Norge
Foto: Moment Studio

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Drivkraft Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.