Nye Veier

Ny E39 mellom Kristiansand og Mandal: Stor innvirkning på bo- og arbeidsmarked

Del
Nye Veier realiserer 26 kilometer med ny E39 mellom Kristiansand og Mandal. Når veien åpner i 2022, halveres kjøretiden mellom de to bysentra til under 25 minutter. Det knytter byene tettere sammen som felles bo- og arbeidsmarked.
Styreleder Harald V. Nikolaisen og resten av styret i Nye Veier fikk omvisning i E39-anleggene som er i full produksjon. - En halvering av reisetid mellom de to bysentra lengst sør i Agder vil ha betydelige ringvirkninger, sier Nikolaisen. Her sammen med Nye Veiers administrerende direktør Anette Aanesland.
Styreleder Harald V. Nikolaisen og resten av styret i Nye Veier fikk omvisning i E39-anleggene som er i full produksjon. - En halvering av reisetid mellom de to bysentra lengst sør i Agder vil ha betydelige ringvirkninger, sier Nikolaisen. Her sammen med Nye Veiers administrerende direktør Anette Aanesland.

Styreleder Harald V. Nikolaisen og resten av styret i Nye Veier fikk omvisning i E39-anleggene som er i full produksjon. AF Gruppen er totalentreprenør i prosjektet Kristiansand vest – Mandal øst, mens Hæhre Entreprenør har samme ansvar for Mandal øst - Mandal by.

Betydelige ringvirkninger

- En halvering av reisetid mellom de to bysentra lengst sør i Agder vil ha betydelige ringvirkninger. Ved å ha prosjekter i forlengelse av hverandre i produksjon, så sikrer vi helhetlig utbygging og det leveres trafikksikker vei raskere og mer kostnadseffektivt til samfunnet/brukerne, sier styreleder Nikolaisen.

I tillegg til de to E39-prosjektene i anleggsfase, pågår det reguleringsarbeid for den om lag 25 kilometer lange strekningen fra Mandalselva i Lindesnes kommune til Herdal i Lyngdal. Målet er vedtatt reguleringsplan ultimo 2022 med påfølgende byggestart vinteren 2023. Kontraktens verdi er 4,6 milliarder kroner uten merverdiavgift.

Konkurranser ut i markedet

Administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland peker på at forutsigbarhet i planprosess er avgjørende for å sikre fremdrift i prosjektene.

- For å lykkes er det viktig med forutsigbarhet i planvedtak og oppmerksomhet knyttet til å redusere kostnader og øke nytten. Vi holder hjulene i gang. Det er stor oppmerksomhet i selskapet når det gjelder å få konkurranser ut i markedet, sier Aanesland.

Utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen konstaterer at det er anleggs- og planaktivitet i hele E39-porteføljen til Nye Veier.

- I tillegg til nevnte prosjekter er prosjektet Lyngdal øst – Lyngdal vest i konkurranse for å få på plass entreprenør som skal bygge ut den 11 kilometer lange strekningen. Kontraktsverdien er 3 milliarder kroner. Fremdriftsplan tilsier at vi har realisert 63 kilometer med ny, trafikksikker E39 innen 2026, sier utbyggingsdirektør Moshagen.

Nøkkelord

Kontakter

Utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen, tlf. 992 43 558.
E-post: oyvind.moshagen@nyeveier.no

Bilder

Styreleder Harald V. Nikolaisen og resten av styret i Nye Veier fikk omvisning i E39-anleggene som er i full produksjon. - En halvering av reisetid mellom de to bysentra lengst sør i Agder vil ha betydelige ringvirkninger, sier Nikolaisen. Her sammen med Nye Veiers administrerende direktør Anette Aanesland.
Styreleder Harald V. Nikolaisen og resten av styret i Nye Veier fikk omvisning i E39-anleggene som er i full produksjon. - En halvering av reisetid mellom de to bysentra lengst sør i Agder vil ha betydelige ringvirkninger, sier Nikolaisen. Her sammen med Nye Veiers administrerende direktør Anette Aanesland.
Last ned bilde
Styret og byggeledelsen i Nye Veier var på omvisning i det 19 kilometer lange E39-prosjektet Kristiansand vest-Mandal øst i skikkelig vått høstvær.
Styret og byggeledelsen i Nye Veier var på omvisning i det 19 kilometer lange E39-prosjektet Kristiansand vest-Mandal øst i skikkelig vått høstvær.
Last ned bilde
Harald J. Solvik er prosjektsjef for den 19 kilometer lange utbyggingen av E39 Kristiansand vest - Mandal øst.
Harald J. Solvik er prosjektsjef for den 19 kilometer lange utbyggingen av E39 Kristiansand vest - Mandal øst.
Last ned bilde
Bygging av den 534 meter lange Trysfjordbroa er i full produksjon. Konstruksjonen skal bære firefelts motorvei og har en seilingshøyde på 60 meter. Det er Kristiansand-baserte Kruse-Smith AS som utfører arbeidet. De er underentreprenør hos  totalentreprenør AF Gruppen AS.
Bygging av den 534 meter lange Trysfjordbroa er i full produksjon. Konstruksjonen skal bære firefelts motorvei og har en seilingshøyde på 60 meter. Det er Kristiansand-baserte Kruse-Smith AS som utfører arbeidet. De er underentreprenør hos totalentreprenør AF Gruppen AS.
Last ned bilde
Asfaltarbeider i dagsonen har startet på utvalgte deler av prosjektet.
Asfaltarbeider i dagsonen har startet på utvalgte deler av prosjektet.
Last ned bilde
Utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen.
Utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen.
Last ned bilde

Lenker

Om Nye Veier

Nye Veier
Nye Veier
Kjøita 6
4630 Kristiansand

+47 479 72 727http://www.nyeveier.no

Nye Veier
Vi skal planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde trafikksikre hovedveier. Våre veier reduserer reisetid, knytter sammen bo- og arbeidsmarkedsregioner og sørger for færre drepte og hardt skadde i trafikken.

Følg pressemeldinger fra Nye Veier

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nye Veier

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye