Traftec skal drifte elektro for Nye Veier
Nye Veier har valgt å inngå en ny driftskontrakt med Traftec for elektroinstallasjoner på flere av selskapets veistrekninger.

Kontrakten har en verdi på 400 millioner kroner og omfatter drift, vedlikehold og beredskap for alle elektrotekniske anlegg, inkludert tunnelinstallasjoner, veibelysning og trafikksignalanlegg. Den gjelder fra 1. september i år og i fem år framover, med mulighet for forlengelse i inntil tre år.
Driftskontrakten omfatter strekningene Nye Veier har bygd på E6 i Innlandet, E18 i Telemark og Agder og E39 i Agder. Kontrakten inkluderer også strekninger som ikke er ferdig utbygd, men som åpner i løpet av kontraktsperioden.
Deling av kontrakter gir høyere kvalitet
Nye Veier har valgt å splitte driftskontraktene i to – én for elektro og én for veidrift. Bakgrunnen for dette er ønsket om å styrke både kvalitet og spesialisering. Et eksempel er nye krav som er tatt inn i elektrokontrakten for å øke sikkerheten fra cybertrusler mot trafikkstyringsanleggene.
- Ved å dele opp kontraktene får vi leverandører med spisskompetanse på hvert sitt område. Det gir oss bedre kontroll, mer forutsigbarhet og høyere kvalitet på leveransene, sier Magnus Johansen, leder for drift og vedlikehold i Nye Veier
Fordeler for drift og trafikksikkerhet
Den nye kontraktsmodellen gir en mer effektiv og fleksibel driftssituasjon. Med dedikerte leverandører på elektro og veidrift kan feil og avvik håndteres raskere, og det blir enklere å følge opp krav til både sikkerhet og miljø.
- Dette betyr at vi kan reagere raskere på hendelser og sikre at veiene våre alltid har fungerende belysning, skilt og sikkerhetssystemer. Det er viktig for både trafikksikkerhet og fremkommelighet, understreker Johansen.
Nye Veiers målprismodell gir lavere kostnader
I denne kontrakten har Nye Veier tatt i bruk sin egen målprismodell, som har bidratt til en betydelig lavere kostnad sammenlignet med tidligere.
- Vi har jobbet målrettet med å ta ned omfanget og forenkle driften, slik at vi får mer igjen for pengene. Samtidig har vi lagt opp til at entreprenøren ikke skal ta stor risiko alene, men at vi deler risikoen med dem. Dette gir et mer bærekraftig og forutsigbart samarbeid for begge parter, sier Johansen
Solid samarbeidspartner
Traftec ble valgt etter en grundig anbudsrunde, og har lang erfaring med drift og vedlikehold av elektrotekniske anlegg på norske veier, inkludert Nye Veier sine.
- Vi er trygge på at Traftec vil levere høy kvalitet og bidra til å utvikle nye, bærekraftige løsninger for våre veistrekninger, sier Magnus Johansen.
Kontrakten gir god mulighet til å prøve ut nye løsninger og forbedringer, blant annet gjennom Nye Veiers innovasjonsfond. Traftec har allerede vist at de er gode til å ta i bruk ny teknologi og digitale verktøy. Dette kommer Nye Veier til gode gjennom kostnadsbesparelser, og sørge for at veiene er åpne og fungerer best mulig for trafikantene.
Nøkkelord
Kontakter
Christian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Magnus JohansenLeder drift og vedlikehold
Tel:951 43 892magnus.johansen@nyeveier.noBilder

Om oss
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom