Norskutviklet løsning for straksbetalinger er nå lansert i Ungarn

(Oslo, 16. mars 2020) Nets har utviklet og levert teknologien bak plattformen for straksbetalinger, som nylig ble lansert i Ungarn. Bare i løpet av de tre første dagene ble mer enn en million transaksjoner gjennomført på den norskutviklede løsningen.

Det er det ungarske selskapet GIRO som på vegne av alle banker i Ungarn nå har lansert en ny plattform for straksbetalinger basert på teknologien fra Nets. Løsningen fikk en god start hvor mer enn en million transaksjoner ble håndtert i løpet av de tre første dagene.

— Det er gledelig å se at vår teknologi fungerer så godt, hvor hurtighet, stabilitet og pålitelighet var essensielt for å håndtere de høye volumene som det også var forventet ville gjennomføres fra det øyeblikket løsningen ble satt i ordinær drift. Det har vært en stor opplevelse å se at det gode samarbeidet vi har hatt med GIRO nå materialiserer seg, sier Paul Walvik-Joynt, SVP for Payments International hos Nets.

Plattformen som Nets har levert kan håndtere 500 - 600 transaksjoner per sekund, og alle transaksjonene som er behandlet siden lanseringen er gjennomført på under et sekund. Sammen med bankene i Ungarn har GIRO i flere måneder før lanseringen testet systemet, og i denne perioden har det blitt gjennomført mer enn 120 millioner transaksjoner.

Løsningen i Ungarn er basert på en programvareleveranse av RealTime 24 fra Nets. RealTime 24/7 er også tilgjengelig som en tjeneste som driftes av Nets. Ved de norske datasentrene driftes straksbetalingsløsningene som benyttes i Danmark, Italia og Slovenia.

En tilsvarende løsning er også i pilot for det norske markedet, og det er forventet at denne blir tilgjengelig fra alle banker i Norge i løpet av første halvår.

Søren Winge, Head of Press Relations Nets, +45 29 48 26 46, swing@nets.eu