Norsk brustrend vekker oppsikt i Europa: Over 60 prosent sukkerfritt!
Så langt i 2020 har godt over 60 prosent av brusen vi drikker i Norge vært sukkerfri. Det vekker oppsikt i Europa: - Dette er en utrolig prestasjon og det absolutt høyeste nivået vi kjenner til i Europa – og muligens hvor som helst i verden, uttaler generaldirektør Nicholas Hodac i UNESDA, den europeiske organisasjonen for brusprodusenter.

Hittil i år er andelen sukkerfri brus i Norge på 61 prosent. I april var andelen helt oppe i 63,7 prosent.
For vel to år siden brøt de norske brusprodusentene alt samarbeid med myndighetene om sukkerreduksjon, etter at brusavgiften ble økt med over 40 prosent. Samtidig lovte brusprodusentene å fortsette sitt arbeid med å få ned sukkerforbruket.
- Vi har levert, sier Heger Ramseng, kommunikasjonssjef i Bryggeri- og Drikkevareforeningen. – Mens myndighetene skremte nordmenn til Sverige for å hamstre brus, har bransjen i Norge jobbet systematisk med produktutvikling og kampanjer i nært samarbeid med handelen. Det har gitt resultater.
Generaldirketøren i UNESDA, Nicholas Hodac, sier: - Denne milepælen illustrerer viktigheten av innovasjon og samarbeid med andre interessenter for å drive forbrukerendring. Det understreker også den positive rollen brusbransjen kan spille for å hjelpe mennesker til å ta sunnere valg og redusere kaloriinntaket som en del av et balansert kosthold.
Kontakter
Hege RamsengKommunikasjonssjef
Tel:+47 920 31 080hege.ramseng@bryggeriforeningen.noBilder
Om Bryggeri- og drikkevareforeningen

Middelthunsgate 27
0306 Oslo
92031080 / 40215198http://www.drikkeglede.no
Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) jobber for bedre vilkår for norske bryggerier og drikkevareprodusenter.
Følg saker fra Bryggeri- og drikkevareforeningen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bryggeri- og drikkevareforeningen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Bryggeri- og drikkevareforeningen
Staysman kåret til Årets Ølhund29.10.2020 18:21:50 CET | Pressemelding
Stian «Staysman» Thorbjørnsen trodde han skulle delta på en pressekonferanse i regi av Bryggeri- og drikkevareforeningen, om status for norsk øl og norske bryggerier i koronatider. Det velkjente smilet ble enda bredere da han i stedet for ble overrasket med å kåres til Årets Ølhund for 2020 under en liten høytidelighet på Ringnes Brygghus torsdag ettermiddag. Han ble dermed del av en eksklusiv klubb av tidligere prisvinnere, som spenner fra Rolv Wesenlund via Odd Børretzen til Pondus-tegner Frode Øverli.
Avgiftsrekord etter stengt svenskegrense23.8.2020 11:38:28 CEST | Pressemelding
Staten har tjent godt over en halv milliard i økte avgiftsinntekter på øl og brus etter at grensehandelen falt bort. Det viser nye beregninger fra Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD).
Stopp i grensehandel ga rekordsalg av drikke22.7.2020 10:28:12 CEST | Pressemelding
Karanteneregler har i praksis satt full stopp for grensehandelen med Sverige i sommer. Det har gitt en enorm økning i salget av norskprodusert brus, øl og flaskevann. Tallene kommer frem i Bryggeri- og drikkevareforeningens (BROD) salgsstatistikk for juni, som ble publisert i dag.
Grensehandel-stopp redder drikkevarebransjen14.5.2020 13:37:14 CEST | Pressemelding
Salget av drikkevarer i utelivet – både med og uten alkohol – har falt som bly under koronakrisen. For øl er salgssvikten på 77 prosent, brus 55 prosent og flaskevann 64 prosent. Samtidig har salget i dagligvarehandelen økt betydelig. Bryggeri- og drikkevareforeningen er ikke i tvil om hva som redder bransjen gjennom krisen: - Full stopp i grensehandelen har ført til at folk handler i Norge framfor i Sverige, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng. - Dette sier mye om hvordan grensehandelen rammer norske bedrifter og arbeidsplasser i normale tider.
Korona-krise for småskalabryggeriene17.4.2020 11:08:03 CEST | Pressemelding
De norske småskalabryggeriene tapte i snitt 19 prosent omsetning forrige måned etter at Norge ble stengt ned på grunn av korona-viruset 12. mars. Mange av disse bryggeriene har mesteparten av omsetningen i utelivet og der falt salget med 47 prosent. 11 prosent salgsøkning i dagligvarehandelen kompenserte ikke for tapet i puber og restauranter.
Svært alvorlig for drikkevareprodusentene26.3.2020 17:32:10 CET | Pressemelding
Koronakrisen rammer norske drikkevareprodusenter hardt. I en fersk undersøkelse svarer 70 % at situasjonen nå enten er virksomhetskritisk eller alvorlig. Allerede er en stor del av arbeidsstokken permittert.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom