Norsk brustrend vekker oppsikt i Europa: Over 60 prosent sukkerfritt!

Så langt i 2020 har godt over 60 prosent av brusen vi drikker i Norge vært sukkerfri. Det vekker oppsikt i Europa: - Dette er en utrolig prestasjon og det absolutt høyeste nivået vi kjenner til i Europa – og muligens hvor som helst i verden, uttaler generaldirektør Nicholas Hodac i UNESDA, den europeiske organisasjonen for brusprodusenter.

Hittil i år er andelen sukkerfri brus i Norge på 61 prosent. I april var andelen helt oppe i 63,7 prosent.

For vel to år siden brøt de norske brusprodusentene alt samarbeid med myndighetene om sukkerreduksjon, etter at brusavgiften ble økt med over 40 prosent. Samtidig lovte brusprodusentene å fortsette sitt arbeid med å få ned sukkerforbruket.

- Vi har levert, sier Heger Ramseng, kommunikasjonssjef i Bryggeri- og Drikkevareforeningen. – Mens myndighetene skremte nordmenn til Sverige for å hamstre brus, har bransjen i Norge jobbet systematisk med produktutvikling og kampanjer i nært samarbeid med handelen. Det har gitt resultater.

Generaldirketøren i UNESDA, Nicholas Hodac, sier: - Denne milepælen illustrerer viktigheten av innovasjon og samarbeid med andre interessenter for å drive forbrukerendring. Det understreker også den positive rollen brusbransjen kan spille for å hjelpe mennesker til å ta sunnere valg og redusere kaloriinntaket som en del av et balansert kosthold.

Staysman kåret til Årets Ølhund29.10.2020 18:21:50 CETPressemelding