Nets kjøper ledende polsk betalingsleverandør

(12. mars 2020) Med kjøpet av vekstvirksomheten Polskie ePłatności (PeP) styrker Nets ytterligere sin posisjon i Polen. Gjennom den sterke tilstedeværelsen som kortinnløser og terminalleverandør overfor SMB-segmentet, er PeP en bra strategisk match som gjør Nets sitt tilbud av betalingstjenester i Polen komplett.

Nets kjøper Polskie ePłatności (PeP), en ledende kortinnløser og terminalleverandør i Polen med mer enn 125 000 installerte betalingsterminaler. Transaksjonen verdsetter PeP til 405 millioner euro.

Med kjøpet styrker Nets ytterligere sin posisjon i Polen, som er et av de mest kommersielt attraktive landene i Europa, på grunn av den sterke veksten i kortbetalinger som er drevet frem av overgangen fra kontanter. Denne utviklingen forsterkes av offentlige initiativer som støtter bruken av digitale betalingstjenester.

— PeP er den raskest voksende betalingsleverandøren i et land hvor de digitale betalingene vokser hurtigst i Europa. Vi har blitt imponert av ledelsen, driften og de forretningsmessige resultatene. Dette oppkjøpet kommer i dragsuget av kjøpet av DotPay/eCard og den strategiske alliansen vi inngikk med Przelewy24, som begge er sterke innen betalingsløsninger for e-handelsvirksomheter. Som kortinnløser og terminalleverandør til små og mellomstore bedrifter utgjør PeP en veldig god strategisk match for oss, og gjør vårt tjenestetilbud for betalingsmarkedet i Polen komplett, sier Bo Nilsson, Group CEO i Nets.

— Vi gleder oss til å bli en del av Nets, som er en av Europas ledene betalingsleverandører. Dette gjør at vi kan fortsette på vår vekstreise og gjennom vår felles kunnskap kan vi ytterligere styrke tilbudet av betalingsløsninger til glede for kundene, sier CEO for PeP, Jaroslaw Miko.

Pep har mer enn 600 medarbeidere og forventer i 2020 en nettoomsetning på ca. 55 millioner Euro. Oppkjøpet skal godkjennes av relevante myndigheter før handelen kan betraktes som endelig. Dette forventes å skje i løpet av tredje kvartal 2020.

Om PeP:
Pep er den ledende leverandøren av digitale betalinger i Polen. Selskapet har spesialisert seg innen håndtering av betalinger og som leverandør av innovative kortbetalingsløsninger til både fysiske og nettbaserte virksomheter. Pep har siden 2010 vært lokalisert i Tajęcina i nærheten av Rzeszow i Polen.

Om Nets: