Nets fullfører salget av konto-til-konto baserte tjenester til Mastercard

Salget av Nets’ konto-til-konto baserte tjenester til Mastercard for 2,85 milliarder euro (ca. 29,3 milliarder norske kr.) er nå̊ fullført. Dette følger i kjølvannet av at vilkårene som var forutsetningen for EU-kommisjonens godkjennelse i august 2020 er oppfylt.

Nets har de siste årene vært ledende i den internasjonale konsolideringen i betalingsindustrien med oppkjøp i land som Polen og i DACH-regionen (Tyskland, Østerrike, Sveits, red.anm.), som alle er land preget av høy vekst og en lav andel digitale betalinger. Dette har blitt fulgt opp av fusjonsavtalen med italienske Nexi som det siste.

Salget av konto-til-konto virksomheten i august 2019 banet veien for at Nets har kunnet fokusere på de to andre forretningsenhetene, Merchant Services og Issuer & eSecurity Services.

“Jeg er glad for at vi nå̊ har fullført salget til Mastercard, som jeg stoler på̊ vil fortsette og utvikle løsningene vi, sammen med våre partnere, har utviklet og drevet over tid. Salget har skjerpet vårt strategiske fokus på̊ forretnings- og bankrelaterte tjenester, og satt fart på vår internasjonale ekspansjon. Vi har etablert oss i flere land i Europa hvor vi opplever et stort vekstpotensial, og hvor etterspørselen etter digitale betalinger har akselerert de siste 12 månedene. Denne trenden ser ut til å fortsette, og jeg ser frem til at vi – med vårt sterke utgangspunkt i Norden – kan fortsette denne vekstreisen sammen med Nexi”, sier Bo Nilsson, konsernsjef i Nets.

De solgte aktivitetene dekker hoveddelen av Nets Corporate Services' virksomhet, dvs. clearing og sanntidsbetalinger samt betalinger av digitale regninger, inkludert Betalingsservice i Danmark og AvtaleGiro/eFaktura i Norge.

JYSK velger Nets som leverandør i 14 lande24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressemelding

Nets, som nå er en del av Nexi-konsernet, er valgt av JYSK som framtidig leverandør av betalingsløsninger i ytterligere fem land (Østerrike, Tyskland, Sveits, Frankrike og Italia). Dette utvider partnerskapet til samlet å dekke 14 europeiske land, hvor Nets vil bidra med å levere en strømlinjet og skalerbar betalingsløsning som dekker over både terminaler og kortinnløsning. Betalingsindustrien utvikler seg til å være stadig mer internasjonal, mens betalingsvanene fortsatt er vesentlig forskjellige fra land til land. Så for en detaljhandelsaktør som JYSK som løpende ekspanderer til flere land, og åpner mer enn 150 nye butikker pr. år bare i Europa, er det viktig at kundene kan betale med de betalingsformer de foretrekker, enten det er nasjonale kort som Dankort eller andre foretrukne betalingsløsninger: «For oss er det viktig at kundene våre har muligheten til å bruke den betalingsløsningen de foretrekker. Derfor har vi kikket etter en leverandør som gjør oss i stand til at motta betali

Nets: 2020 var et år med store forandringer for den fysiske handelen15.6.2021 12:03:58 CEST | Pressemelding

Koronapandemien forandret betingelsene for fysisk handel radikalt i 2020. Som forventet opplevde mange bransjer i Norden en negativ utvikling. Den nedadgående trenden for kontantbetalinger akselererte kraftig i hele regionen, og forbrukernes oppslutning om det kontantløse samfunn ble forsterket, samtidig som antallet kontaktløse betalinger også økte kraftig. Dette viser årets Nordic Payment Report fra Nets.